Mijn Series +

Unsolved - Seizoen 1 (2018)

Alternatieve titel: Unsolved: The Murders of Tupac and The Notorious B.I.G.

Misdaad

ontwikkeld door Kyle Long
met Josh Duhamel, Bokeem Woodbine en Wavyy Jonez

Unsolved volgt een gedramatiseerde versies van bekende, waargebeurde onderzoeken. Het eerste seizoen focust zich op de moord op raplegendes Tupac Shakur en Biggie Smalls, ook bekend als The Notorious B.I.G. Na de moord de twee rappers zoekt een ijverige rechercheur naar aanwijzingen. Hij denkt dat de twee moorden meer met elkaar te maken hebben dan anderen denken. Jaren later pakt een nieuw team de draad weer op.

1. Wherever It Leads
  7. Half the Job
  8. Tupac Amaru Shakur
  9. Christopher
  10. Unsolved?
Ben er vanmorgen aan begonnen. Kijkt lekker weg. Vooral 2Pac is goed gecast. Ooit heb ik het idee dat het hem zelf is.

avatar van thomzi50
Kijkt inderdaad lekker weg, en over 2Pac en Biggie - wat lijken die onvoorstelbaar goed, ja, behalve 2Pacs stem helaas - kan er wat mij betreft moeilijk genoeg verschijnen. Niet alleen omdat ze zulke goede en grote muzikanten waren (en zijn!), maar ook omdat hun beider doden nog steeds zulke raadsels zijn, van die dossiers waarin je je kunt blijven verliezen. In deze docuserie wordt er vooral vanuit de politie gekeken, in twee tijden omdat de LAPD er aanvankelijk een zooitje van maken. Op zich een goeie, boeiende keuze, het grote probleem van 'Unsolved' is alleen dit: voor onbekenden met de materie is het - geloof ik - echt niet interessant genoeg, te warrig ook, al die namen en verwijzingen, de tijden door elkaar. En voor mensen die zich echt in de zaak willen verdiepen, is 'Death Row Archives' bijvoorbeeld veel geschikter dan dit opgepoetste, deels gefictionaliseerde geheel, dat boeiend is, soms spannend, maar soms ook warrig en saai, en al met al net te veel de vibe van een goeie aflevering CSI heeft om echt te overtuigen.

donmarko22 schreef:

Dat meen je niet, hij lijkt er voor geen meter op.. om over Biggie maar te zwijgen.

avatar van thomzi50
In deze 2pac meende ik (ook) wel degelijk soms flarden van de echte te herkennen.

Kos
Die in de film All Eyez on Me, die leek er echt veel op. Deze echt totaal niet.

avatar van thomzi50
Jawel, jongen. (Goeie discussie wordt dit zo.)

Kos
Toch helemaal niet zo onaardig dit. In het begin vond ik het wel een beetje standaard allemaal, maar goed gemaakt door het noch wel boeiende onderwerp.

Maar gaandeweg bleek de serie toch iets vernuftiger in elkaar te zitten met die scheidende tijdslijnen.

thomzi50 schreef:
iddem

avatar van tattoobob
Toch wel een sterke serie....erg waarheidsgetrouw voor zover te vinden is.
Acteren is van een hoog niveau.
Tupac en Biggie worden goed vertolkt vind ik....Biggie iets beter.
Ja zeker een aanrader voor wie dit intressant vind

Unsolved gaat over het onderzoek naar de moorden op rappers Tupac Shakur en Christopher Wallace beter bekend als Notorious B.I.G. Naar aanleiding van een schadeclaim van zo'n $500 miljoen ingediend door de familie Wallace wegens nalatigheid en mogelijke betrokkenheid van de LAPD wordt er een Federal Task Force onder leiding van rechercheur Greg Kading(Josh Duhamel) opgericht om de moorden te onderzoeken omdat de stad failliet gaat mocht de beschuldiging terecht zijn en de claim toegekend worden. Al snel merken hij en zijn collega's dat ze zich in een wespennest wagen en zowel vriend als vijand van de beide Rappers alsmede de LAPD boter op het hoofd hebben in deze zaak. De serie weet goed de broeierige en vooral gespannen sfeer die destijds heerste vast te leggen die was ontstaan omdat de Gangcultuur te veel verankerd raakte met de rapindustrie. Hoewel Marcc Rose qua uiterlijk minder op Tupac lijkt dan Demetrius Shipp in All Eyez On Me weet hij hem wel beter te portreteren dan Shipp. Hij heeft Tupac's bewegingen en loopje perfect onder de knie en ondanks dat zijn stemgeluid niet lijkt heeft hij wel zijn kenmerkende energieke manier van praten en zelfs zijn karakteristieke stemverbuigingen ook goed overgenomen. Iets wat Shipp totaal niet had en dat verziekte die film voor mij enorm want juist Tupacs stem en manier van praten waren zijn grote kracht. Beide moorden zijn nog altijd onopgelost hoewel de puzzelstukjes grotendeels bekend zijn ontbreekt de smoking gun, het stukje dat alles in elkaar doet vallen. Hierdoor zal de moord op Tupac waarschijnlijk altijd een enigma des levens blijven en dat past misschien wel bij een icoon als Tupac. Biggie was in mijn optiek slechts een goede rapper maar niet een icoon zoals Tupac. Hij was minder charismatisch en enigmatisch in vergelijking met Tupac.