• 8.985.237 stemmen

Apocalypse: La 1ère Guerre Mondiale (2014)

Oorlog / Documentaire | Miniserie

Alternatieve titel: Apocalypse: World War I

Genre: Oorlog / Documentaire

Ontwikkeld door: Daniel Costelle en Isabelle Clarke

Met: Mathieu Kassovitz (stemrol) en François Arnaud (stemrol)

Oorsprong: Frankrijk / Canada / Verenigde Staten / België

Datum van release: dinsdag 18 maart 2014

Eerst uitgezonden op: France 2 (Frankrijk)

Plot Apocalypse: La 1ère Guerre Mondiale

Had de opoffering van een gehele generatie voorkomen kunnen worden? Hoe heeft zo’n wrede en ingrijpende gebeurtenis kunnen plaatsvinden? Hoe hebben mannen en vrouwen deze gruweldaad vier jaar lang kunnen ondergaan? Apocalypse WWI heeft een strategische en globale aanpak in het beantwoorden van fundamentele vragen, maar ook, en misschien wel het meest belangrijk, wordt het verhaal verteld vanuit een gevoelig en intiem oogpunt op menselijk niveau. Het verhaal brengt ons naar het hart van de strijd, van de loopgraven in het Noorden van Frankrijk naar de minder bekende fronten van Rusland, Servië, Turkije en Palestina, alsook naar het alledaagse leven van burgers achter de linies. Het verhaal brengt de herinneringen en ervaringen van deze mannen en vrouwen tot leven en helpt ons beter te begrijpen hoe de wereld van gisteren werd gedreven tot de Apocalyps.

1. 1. Furie

18 maart 2014 (52 minuten)

Door de moord op aartshertog Franz Ferdinand in juni 1914 laaien oude rancunes weer op, wat het begin inluidt van de vijandigheden van de Eerste Wereldoorlog.

2. 2. Peur

18 maart 2014 (52 minuten)

Het westelijke front strekt zich nu uit van de Noordzee tot aan Zwitserland. De Italianen en Ottomanen mengen zich in de oorlog en de geallieerden zetten hun koloniën in.

3. 3. Enfer

25 maart 2014 (52 minuten)

De oorlog, die nu industrieel en chemisch is, wordt steeds gewelddadiger en zorgt voor vele slachtoffers en enorme materiële schade.

4. 4. Rage

25 maart 2014 (52 minuten)

Soldaten en burgers staan enorm onder spanning, maar Europese leiders blijven koppig, waardoor de oorlog voortduurt en het bloedvergieten aanhoudt.

5. 5. Délivrance

1 april 2014 (52 minuten)

In november 1918 wordt de oorlog beëindigd door de wapenstilstand, maar Duitsland wordt hierbij vernederd. Dit leidt uiteindelijk tot de Tweede Wereldoorlog.

Narrator (french)

Narrator (Greek)

Narrator (english)

avatar van JorisTVmeter

JorisTVmeter

Vanaf dinsdag 25 september om 21.15 u. op Canvas en VRT NU.

avatar van mar88vdv

mar88vdv

Als je weinig weet van de Eerste Wereldoorlog is dit misschien de beste docu die er is en ook oneerbiedig gezegd ook de beste 'samenvatting' die er is. Ik herkende veel zaken omdat ik zelf alle afleveringen van het YouTube-kanaal The Great War heb gekeken waarin vanaf 2014 elke week een aflevering werd uitgebracht waarin terug werd geblikt (beetje in de stijl van deze docu) wat er 100 jaar ervoor gebeurde op de verschillende fronten tijdens WO I.

Misschien daarom heb ik soms het gevoel dat ze soms wat snel door bepaalde onderwerpen heen gaan in Apocalypse: World War I en zich vooral focussen op het westelijke front. Maar goed, je krijgt ook niet alles in 4 uur en 20 minuten geperst. Ondanks dat, de belangrijkste zaken en de onzinnigheid van deze oorlog komen goed aan bod en met name de persoonlijke verhalen maken indruk.