Mijn Series +

Safe - Seizoen 1 (2018)

Verenigd Koninkrijk

ontwikkeld door Harlan Coben
met Michael C. Hall, Amanda Abbington en Hannah Arterton

Nadat zijn tienerdochter verdwijnt, ontdekt een chirurg, die weduwnaar is en in een rijke buurt woont, duistere geheimen over de mensen die hem na staan. De politie stelt een onderzoek in, maar Tom is geen man die stil blijft zitten. Hij besluit om zelf op zoek te gaan naar zijn dochter en moet gaan bepalen hoe ver hij wil gaan om zijn familie te beschermen.

1. Aflevering 1
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8
avatar van brawljeff
Een nieuwe dramaserie met Michael C. Hall in de hoofdrol. Vanaf vandaag te zien op Netflix!

avatar van joy4ever
Eerste twee afleveringen gezien. Zeker niet verkeerd!

avatar van Esteban
Ook mee gestart gisteren. Echter nog te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen. Ik heb wel al door dat het eerder een entertainende who-did-it thriller is dan de eerder intelligente en lichtjes maatschappij-kritische (afgesloten luxe-wijken) thriller die ik verwacht (op gehoopt) had. Knop eventjes omdraaien dus.

Vandaag laatste aflevering gekeken. De serie is echt geweldig sterk. Elke aflevering kom je dichter bij de waarheid. Deze is echter totaal anders dan je verwacht. Zeer spannende meeslepende serie. Krijgt van mij de hoogste score!

avatar van Kasparovski
Verslavende serie zeg. Ik heb er maar een paar dagen voor nodig gehad.

Ik denk dat liefhebbers van Broadchurch (waar ik mijzelf zeker ook onder reken) deze ook zullen waarderen. Beide series hebben dat lekkere benauwende iedereen-kent-iedereen sfeertje in zo’n kleine gemeenschap. Het drama aspect krijgt bij beide series ook veel aandacht en niet alleen maar de simpelere who-did-it vraag. Karakters vond ik stuk voor stuk erg goed uitgewerkt en gebracht.

Het daadwerkelijke plot vond ik alleen wat minder sterk. Ik vond het niet zo geloofwaardig dat uiteindelijk bleek dat die dochter dus gewoon was weggelopen, ze werd pas na vijf dagen echt daadwerkelijk gevangen genomen. Dat doe je je familie toch niet aan? Zeker niet nadat je vriendje dood is aangetroffen. Oké ze was boos op haar vader, maar na zo’n heftige gebeurtenis heb je hem toch ook juist nodig. En dat ze boos op haar vader was verklaart nog niet waarom ze bijvoorbeeld haar zusje niks zou vertellen en ook zo in onzekerheid liet zitten. Die laatste plotwending, dat uiteindelijk Sophie achter de moord bleek te zitten, vond ik ook wel erg goedkoop aanvoelen. Weer zo’n typisch plot puur om te verrassen/choqueren, maar eigenlijk niet echt logisch in het verhaal past.

Jammer, met een wat sterker uitgewerkt plot was de score voor mij veel hoger uitgevallen.

avatar van Harvey Specter
Well... this looks promising!

Ronduit goedkoop en slecht. Je ziet gewoon hoe ze scenes aan elkaar koppelen. Het doet denken aan vader en moedertje spelen voor volwassen. Het acteren is op bepaalde momenten bedroevend slecht.

avatar van Esteban
Waar ik het tot nu toe een beetje moeilijk mee heb, is de onevenwichtige toon en de interne logica binnen de reeks. Het gezin dat voortdurend met het lijk moet sleuren, komt enorm kolderiek over, wat de geloofwaardigheid enorm naar beneden haalt. Het lijken twee verschillende werelden. Het staat ook nogal in contrast met de scenes bij de andere personages. Alsof de ene uit Fargo komen en de andere uit Homeland. Dat wringt.

En dan is er de buurvrouw/agent die voortdurend bij Michael C. Hall binnen stapt, maar eigenlijk nooit met hem over de zaak praat. En dan heb ik het niet over beroepsgeheim of dergelijke. Het lijkt alsof die twee een leven naast elkaar hebben, er niets aan de hand is en alsof ze het nooit over de grote vraag hebben, wat gewoon heel vreemd is. Daar zou toch dag en nacht over gepraat worden, door iedereen? Ze delen ook helemaal geen informatie of dergelijke.

Enfin, we zien wel hoe dat nog evolueert ...

avatar van 3 2 1 cut
@ Esteban: komt allemaal goed. Ik zou dieper op je bericht kunnen ingaan maar dat wordt echt een superspoiler. Ik had nl precies hetzelfde als jou in de eerste twee afleveringen. Maar de serie groeit verder, dieper, anders.

Ik heb echt de laatste aflevering(en) met open mond zitten kijken vanwege de volledig onverwachte wendingen. Top plot.

Ik moet ook nog echt even kwijt dat ik plots, en dat doordat ik plotseling de acteerstijl van Martin Freeman in haar herkende, Amanda Abbington uit Sherlock ontwaarde. En ook dat was een zeer prettige ontdekking !

avatar van rebelkush
Afgelopen zondag zag ik opeens Dexter Morgan op Netflix staan en zonder twijfel de serie aangezet.
Michael hall zal voor mij altijd Dexter Morgen blijven maar dit keer is hij geen serie moordenaar die het liefst lichaamsdelen in stukken snijdt maar een ongeruste vader die op zoek is naar zijn vermiste dochter.

Afgesloten gemeenschap, vermiste meisje, dode, verschillende affaires en veel plotwendingen maken van Safe een verslavende serie.
Afgelopen zondag 5 afleveringen gezien en vandaag afgekeken, dit serie deed mij soms denken aan Forbrydelsen al haalt ie dat niveau niet.
Goede acteurs, leuk verhaal, eigenlijk zoals iemand hierboven al aangaf een who did it thriller.
Als je Forbrydelsen of the remake daarvan the Killing leuk vond is dit denk ik wel een aanrader.

avatar van Esteban
Goed, zonder meer. Uiteindelijk dan toch een vrij simpele who-did-it, waarbij ik de verschillende plotwendingen steeds ruim van tevoren doorhad, zo ook de finale en het antwoord op de grote vraag. Dit opzet evenals de vertelstructuur hebben we gewoon al iets te vaak gezien, voornamelijk in niet Engelstalige series. Als ze in het begin van de serie iets bovenhalen uit het verleden, weet je al dat het een rol zal spelen. Anders zou dat niet aan bod komen. Als je dan bedenkt dat de ouders toen jong waren, is het niet moeilijk om de som te maken. Een oudere generatie de een geheim wil verbergen, zij die te ver gaan om dat zo te houden, ... En dan natuurlijk de persoon die geen gezinslid is van de hoofdrolspelen maar er wel het dichtst tegenaan staat, het is een cliché op zich geworden binnen dit genre. Heel spannend en meeslepend vond ik het niet, wel boeiend genoeg om als tussendoortje te bekijken. Het drama-aspect beprekt zich ook slechts tot wat nodig is voor het plot, zonder meer. Dat is op zich geen probleem hier. En Michael C. Hall is ook altijd een pluspunt.

@3 2 1 cut, je hebt gelijk. Het euvel was zo goed als verdwenen na de derde aflevering.

Man dit was slecht geschreven zeg, wat een inspiratieloze bagger.

Lekkere serie om te kijken, maar het einde is absoluut voorspelbaar. Er wordt aardig in geacteerd, maar hier en daar had het beter gekund. Hall speelt zijn rol met verve, zoals altijd. De man zit altijd wel in goede series. Ik bedoel : "Six Feet Under", beter word het niet. Dat Coben hier achter zit verbaasd me niet. De serie volgt dezelfde structuur als zijn thrillers. Ook zitten er een paar slordige foutjes in de continuïteit, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb er toch van genoten. 4 *

avatar van hoffhaan
In een dag uitgekeken. Geen open einde is een +. Genoten van deze serie. Geen super serie, maar het vermaakt. 3.5

avatar van Thomas83
Erg teleurstellend. Aanvankelijk kon ik de serie nog wel hebben. Ok, er wordt wel veel te zwaar ingezet op het uitgangspunt van "niet iedereen in deze keurige buurt is zo smetteloos als je denkt", op een manier dat het soms wel is alsof je naar een compilatie kijkt van wat voor duistere geheimpjes de buren allemaal wel niet kunnen hebben, maar het is aanvankelijk wel echt een spannende serie met amusante twists. Maar die twists worden steeds bespottelijker, de buurt en de personages komen niet tot leven en het is erg rommelig allemaal.

Zo'n Jojo Marshall brengt bijvoorbeeld een komische noot die verder totaal niet in de serie zit. Integendeel zelfs. Alles wordt vaak met een enorme ernst behandeld, hoe soap- of b-film-achtig alles ook wordt. Het is allemaal veel te bewust als een whodunit geschreven, maar dan wel zonder een knipoog of op zijn minst echte logica. In de laatste afleveringen krijg je echt een paar hersenscheten van de schrijvers voorgeschoteld. Het slaat helemaal nergens meer op.

De serie verloor mij vooral vanaf het hilarisch slechte moment waarin met veel dramatiek het halfverbrande gezicht de in een psychiatrische inrichting opgesloten zoon van Helen wordt getoond. Haha, wat een pulp. En vooral in de laatste aflevering is er geen touw meer aan vast te knopen:

De manier waarop de brand ontstond in de flashback, of Sophie die heel opzichtig Bobby belt maar bij Bobby geen enkele argwaan wekt. Nee, die vertelt direct aan de telefoon dat Jenny bij hem is. Waarom heeft hij haar niet gelijk gedood als hij Helen al zonder aarzelen vermoordde? Waarom was Chris zo gepassioneerd over deze zaak? Waarom bleef Jenny al die tijd bij Helen, en welke volwassene zou hieraan meewerken?

Het is ook een goedkope conclusie dat Sophie uiteindelijk Chris blijkt te hebben gedood. Chris zou ook ladderzat moeten zijn geweest om fysiek Sophie niet aan te kunnen
, en dat blijkt tijdens hun gesprek nergens uit. Gewoon een heel dom laatste deel van een serie die nog onderhoudend begon. Michael C. Hall vond ik ook al niet zo leuk. Het was wennen aan zijn op zich nog niet zo slechte accent, maar dat is een van de redenen waarom ik hem voor het eerst niet sympathiek vind in zijn rol. 2.5* dan maar.

avatar van DjFrankie
Prima serie. Wel op een gegeven moment voorspelbaar maar verhaallijnen zijn prima.