Mijn Series +

Dancing on the Edge (2013)

Verenigd Koninkrijk
Miniserie, 300 minuten

ontwikkeld door Stephen Poliakoff
met Chiwetel Ejiofor, Matthew Goode en Joanna Vanderham

Dancing on the Edge is gesitueerd in het begin van de dertiger jaren in Groot-Brittannië. Het verhaal geeft een beeld van de gebeurtenissen gedurende de eerste jaren (1931-1933) van dit veelbewogen decennium door de ervaringen te volgen van een fictieve jazz band, die onder leiding staat van pianist Louis Lester. De band wordt gevraagd om te spelen in chique hotels en clubs voor een high society publiek, maar vanwege hun ras moeten de bandleden deze locaties wel via de achterdeur binnenkomen en verlaten.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
  5. Aflevering 5
avatar van Donkerwoud
Ergens wrang dat zelfs een serie rond de opkomst van een (fictieve) jazz-band vrijwel in zijn geheel gedragen wordt door witte acteurs. Toch zet Chiwetel Ejiofor een leuk rol neer als een calculerende bandleider die zich staande moet houden tegenover het openlijke racisme van de Britse High Society. Daarop vormt Matthew Goode een leuk tegenwicht als de archetypische gesjeesde reporter met grootse ambities in het verslaggevingsveld. John Goodman is ook leuk als de eigenaardige Amerikaanse zakentijger zonder scrupules. Het enige wat serieus hapert is dat het plot geforceerd een thriller-insteek gaat krijgen rond een moord en het moeten ontsnappen aan de autoriteiten. Daarbij staat de langzame sfeersetting de spanningsopbouw vooral in de weg.