Mijn Series +

Fort Alpha - Seizoen 1 (1996)

Nederland

ontwikkeld door Peter Gorissen
met Robin Rienstra, Tygo Gernandt en Tatum Dagelet

Centraal in de serie Fort Alpha staat een HAVO 4 klas, waarin het er soms hevig aan toe gaat. Leerlingen die van het Spiegel College komen, gaan over hun nek van de kakkers en balletjes van de Rijks. De leerlingen afkomstig van de elitaire Rijks kijken neer op de alternatieve, zogenaamd vrije types van het Spiegel. Niet alleen de leerlingen hebben moeite met de fusie, ook de tot elkaar veroordeelde leraren houden er zulke verschillende ideeën op na, dat conflicten onvermijdelijk zijn.

1. Meten en Persen
  8. Winti
  9. In Holland Staat een Huis
  10. Grande Finale
avatar van Germ
Onverwoestbaar jeugdsentiment voor wie destijds de doelgroep was. Fungeerde tevens als springplank voor acteurs die we nog steeds regelmatig terug zien.

Fort Alpha gaat over een nieuwe school die ontstaat door een fusie tussen het chique, klassikale Rijkscollege en het lossere Spiegel college. De leerlingen komen bij elkaar in de klas en dat levert onderling een hoop spanningen op. De leraren hebben hun handen er vol aan maar ook tussen de collega's onderling botert het niet altijd vanwege de verschillende opvattingen over onderwijs. Klas 4b is een ongedisciplineerd zooitje dat om de haverklap in geschreeuw en gekrijs uitbarst en het is vaak gênant om te zien hoe brutaal ze zijn tegen leraren maar ook hoe ze met elkaar omgaan. Met name het personage Steffie Ouborg is ergerlijk. Ze is een soort Sylvana Simons avant la lettre, het type extremistische wereldverbeteraar. Alles moet volgens haar visie en wie anders denkt intimideert of treitert ze. Destijds was het een leuke serie maar wie nu terugkijkt ziet waar het rot van de huidige samenleving is ontstaan want het is deze generatie met de Ikke, Ikke mentaliteit en zich geen regels op wil laten leggen die nu aan de macht is. Het is waarschijnlijk geschreven en gemaakt door exponenten uit de jaren 60. De generatie die vond dat alles moest kunnen en het leuk vond om tegen autoriteit in te gaan. Fort Alpha is nu een nostalgisch tijdsdocument van jongeren in de jaren 90 en vele malen realistischer dan huidige series als Brugklas of Spangas maar legt het af tegen Heartbreak High.