ad

Afleveringen: 10

Datum van release: zondag 17 september 2017

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

The Vietnam War

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. Déjà Vu (1858-1961)

Na een lange en wrede oorlog maken de Vietnamese communistische revolutionairen onder leiding van Ho Cho Minh in de jaren '50 een einde aan bijna een eeuw durende Franse koloniale bezetting. De Koude Oorlog woedt volop en tijdens de Conferentie van Genève in 1954 wordt Vietnam in tweeën verdeeld. De communisten in het noorden willen het land herenigen, terwijl de Amerikanen het regime van Ngo Dinh Diem in het zuiden steunen.

2. 2. Riding the Tiger (1961-1963)

President Kennedy en zijn adviseurs vragen zich af in welke mate ze zich moeten moeien met de gebeurtenissen in Zuid-Vietnam. Het autocratische regime van de Zuid-Vietnamese president Diem wordt geconfronteerd met toenemende communistische tegenstand en boeddhistische protesten en dat leidt tot een zware politieke crisis.

3. 3. The River Styx (January 1964-December 1965)

De hardliners in de Noord-Vietnamese hoofdstad Hanoi maken gebruik van de chaos in Zuid-Vietnam om er troepen naartoe te sturen, wat de gemoederen nog meer doet oplaaien. Uit angst voor de val van de Zuid-Vietnamese hoofdstad Saigon drijft president Johnson de militaire acties van de VS op door toestemming te geven voor bombardementen op het noorden en door grondtroepen in te zetten in het zuiden.

4. 4. Resolve (January 1966-June 1967)

De Noord-Vietnamese troepen trotseren de Amerikaanse luchtaanvallen en bereiken het zuiden via de Ho Chi Minh-route, een netwerk van paden, wegen en rivieren dat Noord-Vietnam met Zuid-Vietnam verbindt via de buurlanden Laos en Cambodja. Ondertussen heeft Saigon het moeilijk om de mensen van het platteland onder controle te houden. In de VS ontstaat er een anti-oorlogsbeweging, terwijl honderdduizenden soldaten en mariniers beseffen dat de oorlog waar ze nu naartoe gestuurd worden, geenszins lijkt op die van hun vaders.

5. 5. This Is What We Do (July 1967-December 1967)

De Amerikaanse mariniers komen terecht in dodelijke Noord-Vietnamese hinderlagen en artillerieaanvallen ten zuiden van de gedemilitariseerde zone. Ondertussen vechten de grondtroepen tegen een ongrijpbare vijand in de centrale hooglanden. Hanoi smeedt plannen voor een verrassingsaanval, terwijl de leiders in Washington de Amerikaanse bevolking ervan proberen te overtuigen dat de overwinning in zicht is.

6. 6. Things Fall Apart (January 1968-July 1968)

Vlak voor het Vietnamese nieuwjaarsfeest lanceren Noord-Vietnamese en Vietcong-troepen het zogenaamde Tet-offensief (genoemd naar het feest): verrassingsaanvallen op verschillende steden en legerbasissen in het zuiden. De dodentol is enorm en de Amerikanen beseffen dat de oorlog nog lang niet afgelopen is. President Johnson besluit niet deel te nemen aan de volgende verkiezingen en het land gaat gebukt onder geweld en onrust.

7. 7. The Veneer of Civilization (June 1968-May 1969)

De publieke steun voor de oorlog in de VS neemt af en de Amerikaanse dienstplichtigen staan voor een hartverscheurende morele keuze. Nadat de politie betogingen heeft neergeslagen in Chicago, wint Richard Nixon de presidentsverkiezingen. Hij belooft rust en orde in Amerika en vrede in het buitenland. Maar in Vietnam gaat de oorlog gewoon voort, met aan beide fronten zowel ontstellende wreedheid als heldhaftige moed.

8. 8. The History of the World (April 1969-May 1970)

In Vietnam is het moreel van de Amerikanen onder nul gezakt en Nixon begint met het terugtrekken van de troepen. Wanneer aan het licht komt dat Amerikaanse soldaten een vreselijk bloedbad hebben aangericht in het dorpje My Lai, keert de publieke opinie zich tegen de oorlog. Een Amerikaanse inval in Cambodja leidt tot nieuwe anti-oorlogsprotesten, helaas met tragische gevolgen.

9. 9. A Disrespectful Loyalty (May 1970-March 1973)

De Zuid-Vietnamese troepen, die er alleen voor staan in Laos, lijden een zware nederlaag. Een overweldigende Amerikaanse luchtmacht is cruciaal in het tegenhouden van een zwaar Noord-Vietnamees offensief. Na zijn verkiezingsoverwinning sluit president Nixon een vredesakkoord met Hanoi. De Amerikaanse krijgsgevangenen worden vrijgelaten en keren terug naar een land dat diep verdeeld is.

10. 10. The Weight of Memory (March 1973-Onward)

Amerika is in de ban van het Watergate-schandaal en president Nixon moet ontslag nemen. Ondertussen blijven de Vietnamezen elkaar bestoken in een wrede burgeroorlog. Wanneer honderdduizenden Noord-Vietnamese soldaten het zuiden binnenvallen, is het slechts een kwestie van tijd voor Saigon ineenstort. De volgende decennia zullen zowel Amerikanen als Vietnamezen op zoek moeten naar herstel en verzoening.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Zeer sterke documentaire serie. Goede bronnen, opgebouwd, verdiepend en leerzaam. Ik leer , na vele Vietnam films gezien te hebben, dat er een ander beeld eigenlijk is zoals in de films gesitueerd wordt.

De Vietcong komt mij niet echt over als een zeer communistisch gegeven maar meer als een volk wat gaat voor het eigen land tegen de VS als tegenstander/bezetter.

Nogmaals: sterk !

avatar van macrobody

macrobody

Ik ben nog maar twee afleveringen ver maar dit zou verplichte kost moeten zijn op alle indoctrinatie kampen, uhh ik bedoel scholen. Originele beelden en interviews met betrokkenen vanuit alle kampen. Laat iedereen zelf maar beslissen of het allemaal zo nodig was om dood en verderf te zaaien door de Amerikanen met hun eeuwige paranoia voor het communisme.

avatar van macrobody

macrobody

Ik heb nu alle afleveringen gezien (de lange afleveringen) en ik blijf bij 5 sterren. Er is wel wat kritiek gegeven door kenners, maar voor een leek die opgegroeid is met de Tour of Duty serie, zoals ik, kwam dit wel ff binnen. Het feit dat Amerika na deze catastrofe nog altijd geloofd in een liegebeest die het land moet leiden en in mensen die denken dat een oorlog in een ander land gerechtvaardigd is, is voor mij een teken dat die mensen echt compleet gebrainwasht zijn. Het trieste is dat ze er weinig van geleerd hebben en zij die hen steunen ook niet.

avatar van Thomas83

Thomas83

Prachtige docuserie. Echt zo goed en compleet verteld. Alleen het perspectief van de Zuid-Vietnamese machtshebber ontbreekt een beetje. Misschien ook wel niet zo gek gezien het verloop van de oorlog. Geweldige archiefbeelden. Geweldige muziek. En al die interviews maken het zo levendig en persoonlijk en verhelderen waarom de Vietnam-oorlog zo'n nationaal trauma is voor de Amerikanen, en wat al die mensen destijds motiveerde zich bij het leger aan te melden.

Je voelt voor alle partijen die aan het woord komen sympathie. "Talking heads" zijn in documentaires vaak een wat makkelijk middel, maar in deze serie zijn de veteranen die aan het woord komen echt van grote meerwaarde. Hun anekdotes en hun na al die jaren nog zo rauwe emoties maken diepe indruk. Ook bijzonder om zoveel geluidsopnames van Amerikaanse presidenten en de mensen om hen heen te horen.

Ik kan daar allemaal op zich ook wel meer mee dan de zoveelste droge voice-over die over de zoveelste zinloze inname van een heuvel of belegering of hinderlaag vertelt. Het is allemaal wel prachtig gedetailleerd gedocumenteerd, maar vooral in het middenstuk repetitief genoeg dat echt bingen er met afleveringen van soms over de twee uur er voor mij niet in zat.

Maar het blijft een ongelofelijk boeiende oorlog, en de meest mediagenieke bovendien, mede doordat deze zich afspeelde in een op zijn zachtst gezegd nogal een roerige tijd (waar ook veel aandacht aan besteed wordt). En de gevechten in Saigon en Hue, Ia Drang, absoluut krankzinnig.

Vond het logistieke werk van Noord-Vietnam ook wel indrukwekkend. De Ho Chi Minh-route natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld die snel geïmproviseerde "schuilkelders" voor 18 miljoen inwoners en de reparaties van kapot gebombardeerde wegen. Het Tet-offensief. Deze serie is verplichte kost als je ook maar enige interesse in de Vietnamoorlog hebt. 4.0*.

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

• 2056 berichten

Thomas83 schreef:

Je kaart het wel aan in de volgende alinea maar vindt het toch ontzettend wrang hoe je ervoor kiest om enkel “de Amerikanen” uit te lichten, hier. Het verlies dat Vietnam heeft opgelopen is tig keer groter, om niet te beginnen over de mogelijkheid dat er elke week wellicht een May Lai heeft plaatsgevonden volgens verscheidene aan woord.

avatar van Thomas83

Thomas83

jacobine_rodijk schreef:

Het spreekt voor zich dat het verlies voor de Vietnamezen groter is. De oorlog werd in hun land uitgevochten, en Vietnam heeft vaker onder bezetters geleden.

avatar van richiedoom

richiedoom

Ik ben al 2 maanden bezig met deze docu, want zoals hierboven mij al wordt gezegd is dit nou niet echt binge materiaal. Zeker de eerste paar afleveringen waarin vooral de hele voorgeschiedenis en de aanloop naar de oorlog worden behandeld, zijn behoorlijk droge en taaie kost. Gecombineerd met soms twee uur durende afleveringen, kon ik nooit 1 hele aflevering in 1 keer uitzitten.

Echter nadat de oorlog is uitgebroken wordt het pas echt heel boeiend voor mij. Veel archiefmateriaal van zowel de oorlog als de situatie in Amerika destijds en veel fascinerende en persoonlijke verhalen van veteranen. De tijd vliegt plotseling voorbij nu ik soms als gehypnotiseerd naar de tv zit te staren.

Momenteel ben ik halverwege aflevering 8, ik hoop het deze week af te kijken. Na een moeizaam begin ben ik nu echt geboeid. Erg mooi gemaakt.