Mijn Series +

Alternatieve titel: The Mantis

Frankrijk
Thriller / Misdaad
Miniserie, 330 minuten

ontwikkeld door Nicolas Jean, Alice Chegaray-Breugnot, Grégoire Demaison en Laurent Vivier
met Carole Bouquet, Fred Testot en Jaques Weber

Jeanne is een vrouwelijke seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam La Mante ('de sprinkhaan'). Vijfentwintig jaar geleden werd La Mante opgesloten, maar nu krijgt ze de kans om haar cel tijdelijk te verlaten. Parijs wordt namelijk geteisterd door een nieuwe seriemoordenaar die haar stijl lijkt te kopiëren en de politie wil daarom van haar expertise gebruik maken. Ze gaat akkoord, maar heeft wel een voorwaarde; haar eigen zoon (inmiddels zelf een agent) moet met haar samenwerken.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
  5. Aflevering 5
  6. Aflevering 6
avatar van Robbie.T.
Vanaf 29 december 2017 op Netflix.

In een ruk uitgekeken!

Acteerwerk:check
Spanning:check
Verhaal:dubbelcheck

Voor de liefhebbers een echte aanrader!!

avatar van Bottleneck
Op zich niets nieuws onder de zon: een serie over een seriemoordenaar, met veel verwijzingen naar Silence of The Lambs (zoals natuurlijk de hulp van een gevangene, maar ook bijvoorbeeld de insecten en de nachtkijkers). Het steekt aardig goed in elkaar met fijn, rustig camerawerk en op momenten is het spannend.

Er zijn veel, veel verrassinkjes en twistjes. Die maken het boeiend maar eigenlijk zijn het er te veel waardoor je je er onbewust op in gaat stellen en cruciale dingen voorspelbaar worden, zoals in aflevering 5, dat de dader een travestiet of transseksueel is, en dat de familievriendin de dader is. Het shot van haar in de auto wanneer Damien de psychiater belt, bevestigt dat vermoeden al.

Verder kan ik in series vrede hebben met domme handelingen, maar dat slechts één persoon een seriemoordenaar bewaakt - haar ontsnapping voel je op je klompen aankomen - en dat ze met een los dragend zendertje de wijde werel wordt ingestuurd gaat me dan te ver.

Jammer, want het doet afbreuk aan een verder best aardige serie. Na Glacé en Une Chance de Trop gezien te hebben is dit dus nog een Franse serie die me niet helemaal ligt. We zullen denk ik nooit vriendjes worden (terwijl ik dat wel ben met Franse films). Hopelijk brengt Les Témoins daar verandering in.

avatar van joy4ever
Ik vond het op enig moment ook wat veel qua twists, hoewel er een paar zeer geslaagd waren, maar het verhaal bleef me zeker wel boeien. Leuk gevonden trouwens met dat gif van de insecten. Ik vond Carole Bouquet trouwens sterk acteren deze serie. En omdat ik als kijker op het eind ook nog emotioneel werd geraakt tilt dit het voor mij naar de 4*. Aanrader.

avatar van Kasparovski
Sfeervolle franse misdaadserie. Misschien is de insteek inderdaad niet zo vernieuwend, maar ik zou niet weten waarom dat altijd zou moeten.

Personages zijn allemaal stuk voor stuk wel aardig neergezet. Ik vond het meer naar het einde toe het verhaal wel wat onnodig vergezocht worden. De motivering hiervoor leek de kijkers steeds maar te willen laten verrassen met een spannende twist. Dit hoeft voor mij niet zo, de sfeer en het verhaal volstaat zonder dit soort goedkope trucjes, die het verhaal zeker niet versterken.
Met wel als dieptepunt dat de opa uiteindelijk ‘de leeuw’ bleek te zijn (met als enige verband dat kettinkje van een leeuw?), waar hij zelf al over had verteld. Totaal onnodig en had helemaal niks te maken met het personage wat tot nu toe was neergezet.

Ook vond ik de seriemoordenares wel erg rechtlijnig uitgewerkt. Vanaf het moment dat duidelijk werd de slachtoffers allemaal in het profiel pasten van ‘foute’ gezins mannen, kreeg ik al het vermoeden dat haar vader wel precies zo’n man zou zijn en daar ook die haat uit is voorgekomen. Dit bleek dan ook weer een van de vele plottwisten te zijn. Zo simpel en rechtlijnig ligt het natuurlijk vaak niet.

Maar goed, met name de sfeer en de hoofdpersonages vond ik wel sterk uitgewerkt en ik denk dat dit alsnog zeker een aanrader is voor mensen die van dit genre houden.

Vermakelijk, maar geen hoogvlieger, deze serie. Dergelijke verhalen zijn al vele malen eerder en beter verteld. De karakters blijven vrij oppervlakkig, je kunt je er niet lekker mee identificeren. Dat ze stuk voor stuk ook nog een hoop onlogische beslissingen nemen helpt daar niet bij.

Vond ik er dan niks goed aan? Jawel, het heeft een aangenaam, donker sfeertje. En Lucie is een ware schoonheid.

goeie serie !!

avatar van DjFrankie
Goeie serie vol twisten. Ik had zelf wel gauw in de gaten dat Virginie de dader was, al werd ik 2 afleveringen later weer in de war gebracht.. Er waren wel zaken die me aan het denken zette, zoals waarom heeft Jeanne haar vader vroeger niet omgebracht, dat was logischer geweest? Personages waren prima, was ook goed uitgewerkt en gemakkelijk te volgen.
Aanrader

avatar van james_cameron
Spannende franse miniserie, met elementen 'geleend' van The Silence Of The Lambs. De personages zijn goed uitgewerkt en qua plot zijn er heel wat verrassende wendingen en vernuftige ontwikkelingen die je op het verkeerde been zetten. Het steekt allemaal knap in elkaar. En met slechts zes afleveringen is dit precies lang genoeg.

avatar van david bohm
De serie is mooi in beeld gebracht en de cast speelt redelijk maar toch kan het me niet echt bekoren. Ongeloofwaardige dwarsverbanden en knullige situaties maken het dat ik het vrij matig vind.

avatar van wimaroca
Een van de beste serie's die ik de afgelopen jaren heb gezien,past mooi in het rijtje van "the Bron"

Zeer goed geacteerd,door iedereen eigenlijk,en mooi in elkaar gezet,natuurlijk word je regelmatig op het verkeerde been gezet,maar dat hoort erbij,

Ik vraag me wel af of er een opvolger van kan komen