Mijn Series +

Wallander - Seizoen 1 (2008)

Verenigd Koninkrijk / Zweden / Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Drama

ontwikkeld door Kenneth Branagh, Rebecca Eaton en Anni Faurbye Fernandez
met Kenneth Branagh, Sarah Smart en Richard McCabe

Centraal staat de existentialistische Kurt Wallander, een Zweedse politie-inspecteur die werkt in de stad Ystad. Hier werkt hij samen met zijn team om samen een schokkend golf moorden te onderzoeken. Persoonlijk maakt hij veel mee; zo leeft hij gescheiden van zijn vrouw en heeft hij een moeilijke verhouding met zijn dochter Linda en zijn vader Povel, die in een afgelegen huis woont met zijn nieuwe vriendin Gertrude.

1. Sidetracked
  2. Firewall
  3. One Step Behind
avatar van ZAP!
Vreselijk onnodige remake (of nieuwe boekver'film'ing). Met (de keuzes van) Kenneth Branagh is het sowieso vaak hit & miss, maar dit vind ik een pure degradatie van Krister Henrikssons vertolking van het personage Wallander.
Onbegrijpelijk - wat ging er in de makers en Branagh om?

Dat gezegd hebbende: op zichzelf staand is dit nog wel een te doene serie.

jakkepoes
Verhaal is hetzelfde maar dat er Engels wordt gesproken in Zweden is toch wel een minpunt. Kenneth Branagh is wel één van de betere Engelse acteurs overigens.

avatar van nlkink
De afleveringen zijn boekverfilmingen en lukraak geselecteerd. Men is dus niet begonnen met het eerste boek. Wat ook een manco is dat de afleveringen allemaal geperst zijn in het format van 90 minuten waardoor ik bij de complexere verhalen de indruk krijg dat ik zit te kijken naar Sidetracked Greatest Hits of Best Of.
De boeken zijn in Zweden eerder verfilmd met Rolf Lassgard in de rol van Kurt Wallander en daarin duurt een verhaal als Honden Van Riga 102 minuten maar De Vijfde Vrouw maar liefst 220 minuten.