• 8.978.898 stemmen

Norsemen - Seizoen 1 (2016)

Alternatieve titels: Vikingane, The Vikings

Ontwikkeld door: Jon Iver Helgaker en Jonas Torgersen

Met: Kåre Conradi, Nils Jørgen Kaalstad en Trond Fausa Aurvåg

Oorsprong: Noorwegen

Datum van release: vrijdag 21 oktober 2016

Eerst uitgezonden op: NRK1 (Noorwegen)

Plot Norsemen

De inwoners van het Vikingdorpje Norheim in de achtste eeuw kampen met politieke rivaliteit, maatschappelijke veranderingen en vernieuwingen die hun cultuur en levenswijze overhoop halen. Iedere dag krijgen ze te maken met machtsveranderingen en ze trekken geregeld ten strijde. Daarnaast krijgen ze ook te maken met liefdesperikelen en familieproblemen.

Afleveringen Seizoen 1 (2016)

1. 1. The Homecoming

21 oktober 2016 (30 minuten)

Olav en zijn Viking krijgers keren terug na een strijd in het zuiden en ze hebben een kaart gevonden die zal leiden naar een nieuwe wereld. Daarnaast hebben ze schatten en een slaaf mee terug genomen. Rufus is één van deze slaven, maar hij nogal decadent. Orm heeft in de afwezigheid van Olav als leider van het dorp gefungeerd.

2. 2. The Escape

28 oktober 2016 (30 minuten)

Rufus uit Rome heeft moeite met zijn nieuwe rol als slaaf en kan niet goed wennen in Norheim. Het nieuwe leven als boer en getrouwde man valt Arvid zwaarder dan hij had gedacht. Ondertussen moet het dorp op zoek naar een ontsnapte slaaf.

3. 3. The Funeral

4 november 2016 (30 minuten)

Olav is zwaargewond geraakt en hij zoekt hulp bij de lokale sjamaan. De machtsstrijd in Norheim wordt steeds heviger en Orm ziet een mogelijkheid om het dorp een nieuwe richting op te sturen.

4. 4. The Raid

11 november 2016 (30 minuten)

De Vikings trekken ten strijde om metaal te vinden voor het nieuwe kunstproject in Norheim. Rufus de slaaf krijgt de leiding over het dorp zolang de krijgers weg zijn.

5. 5. The Siege

18 november 2016 (30 minuten)

De Vikings keren terug van hun missie in het westen terwijl Rufus wakker wordt en merkt dat hij onder het pek en veren zit. Norheim maakt zich ondertussen op voor de onthulling van het kunstproject.

6. 6. The Duel

25 november 2016 (30 minuten)

Earl Varg zoekt wraak en bestormt Norheim. Een strijd zal uitmaken welk volk het dorp mag behouden, of er ooit vrede in Norheim zal komen en wie nu uiteindelijk de nieuwe leider van het dorpje wordt.

In een woord verschrikkelijk en ontzettend flauw ik had gehoopt op een rauwe harde serie maar dit brrrrrrr

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Leuk Niet altijd even geslaagd maar over het algemeen is het lekker droog. De setting van het harde Viking-leven en de laconieke manier waarop men ermee omgaat, zijn grappig gedaan.

Zonder Vikingane te veel eer te willen geven: het doet me een beetje denken aan Monty Python and the Holy Grail (vooral het personage Rufus). En het gedrag van Orm heeft iets weg van David Brent van The Office (de zelfoverschatting en de gênante situaties waarin hij zichzelf brengt). Prima serietje voor tussendoor.

avatar van Septua

Septua

Wat een droge en zwarte humor, ik vind het echt een onverwachte maar aangename verrassing. Aanrader als je in de tussentijd wacht op een andere serie met nieuwe afleveringen. (Better Call Saul atm)

avatar van lievehippie

lievehippie

Absolute aanrader als je van de droge humor en de harde grappen bent. Je moet er wel van houden maar wij hebben er erg om gelachen. Erg lollige combinatie van managementtaal met het ruwe vikingleven en natuurlijk de engelse nasynchronisatie door de Noren zelf. Dat is op zich al humoristisch.

avatar van bjerik76

bjerik76

heerlijke serie, de flauwe humor, maar wel met de gore, en de mooie locaties kijkt heerlijk weg.

Vond ook het taaltje / accent heerlijk naar te kijken.

Alle types hebben ook wel wat, zit geen irritant figuur tussen.

Ik dacht aanvankelijk dat ik me zou gaan ergeren aan humor binnen een serieuze setting als de Vikingen maar ik heb me er prima mee vermaakt. Leuke personages en zo nu en dan erg lollige scènes.

avatar van Killkong

Killkong

Ik heb zelf de eerste aflevering niet uitgekeken.

Wat een verspilling van tijd, geld en energie!!!

Er is al een overaanbod van "Viking"-series, om er nu nog eens een mislukte parodie over te maken.

Ik heb bijna de gehele eerste aflevering bekeken en er kwam zelfs geen begin van een glimlach op mijn gezicht.

Ik snap de lovende commentaren niet.

Absolute afrader!!!

avatar van Killkong

Killkong

Septua schreef:

Wat een zware belediging voor Better Call Saul...

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Verrassend leuke serie. De onderkoelde cringe humor die we natuurlijk kennen van The Office (of In De Gloria) toegepast op een verhaal over brute Vikingen werkt best lollig. Niet alle scenes zijn even geslaagd en soms wordt het echt wel flauw of te plat. Maar als geheel echt wel vermakelijk. Het taaltje is ook om van te smullen. Zes afleveringen van een half uurtje, meer hoeft dat ook niet te zijn.