Mijn Series +

Jackass - Seizoen 1 (2000)

Komedie / Reality

ontwikkeld door Jeff Tremaine
met Johnny Knoxville, Bam Margera en Steve-O

Johnny Knoxville, Bam Margera, Steve-O en de rest van de Jackass crew doen de dingen die niemand anders zou durven doen. Ze halen gevaarlijke stunts en halen grappen uit met willekeurige voorbijgangers. De heren houden er af en toe wel meer dan kleerscheuren aan over. Dit weerhoudt ze er echter niet van om zichzelf de volgende keer te overtreffen. De belangrijkste boodschap van Jackass: probeer deze stunts niet thuis uit!

1. Poo Cocktail
  6. Poo Joust
  7. Casket
  8. Santa Colonic
avatar van brawljeff
En de eerste reality-serie op TvMeter is een feit!

Als 90's kid ben ik opgegroeid met zowel de Jackass serie als de films. Wat was het toch leuk om te zien hoe die jongens elkaar steeds weer probeerden te overtreffen. Uiteraard is deze formule daarna nog talloze keren herhaald (waaronder in Nederland met Try Before You Die en in de VS met Nitro Circus). Toch ga je nooit meer zulke waaghalzen vinden als die van Jackass. Helaas dat de groep door de dood van Ryan Dunn niet meer bij elkaar is gekomen voor een vervolg.

Vooral de aflevering in Mianus was leuk

avatar van Robbie.T.
Zeer vernieuwend indertijd. Echt 'goed' was het niet en velen noemde het tekenend voor de achteruitgang van kwaliteit op televisie en in de maatschappij in het algemeen.
Toch was deze complete nonsense wel stiekem vaak grappig en beschamend op een leuke manier. Laatst nog eens wat van teruggezien... laat ik het erop houden dat ik het vroeger leuker vond

avatar van brawljeff
Ja het is absoluut gedateerd, vooral de serie. Toch blijf ik het zonde vinden dat MTV van een rebelse jongenszender is veranderd in een zender voor jonge meisjes.

avatar van Robbie.T.
Helemaal mee eens brawljeff, van stoere muziekzender, naar Jackass-achtige zender, naar soapserie / reclame zender. Eeuwig zonde.

avatar van brawljeff
Het had ook in de tijd van Jackass inderdaad nog weinig met muziek te maken, alhoewel het rock 'n roll gehalte wel wat hoger lag met bijvoorbeeld de reality serie over Bam Margera.

avatar van The Oceanic Six
Paar jaar terug toevallig nog eens alle seizoenen plus de films opnieuw gekeken en toen merkte ik wel een beetje dat ik dit ben ontgroeid. Nogal puberaal en plat, waarbij ik vooral de poep, scheet en kotsgrappen echt niks vind. Bah. Maar de fysieke stunts en de pranks waren nog wel lollig, toch best bijzonder wat die lui elkaar aan hebben gedaan. Ik was destijds rond de eeuwwisseling wel een fan van de serie, er werd op school ook zeker over gepraat.

Wat dat betreft is het wel fraaie nostalgie met een hele kleurrijke groep die baanbrekende tv afleverde. Moest ook vaak lachen om de ouders van Bam Margera die, gescript of niet, er op heerlijke wijze bij werden betrokken. Alle spin off series zoals Viva la Bam of Dirty Sanchez heb ik nooit gekeken, toen had ik dit subgenre al wel weer gezien. Maar er mag van mij nog best een nieuwe Jackass film komen, ga ik gewoon weer kijken.

avatar van ZAP!
Robbie.T. schreef:
Vernieuwend is erg relatief hier. Pranks horen nou eenmaal bij het Amerikaanse 'cultuurgoed', zoals in vele komedies voor die tijd te zien is en zeker ook Tom Green zal een inspiratie geweest zijn (hij betrok ook zijn ouders bij zijn grappen). Ook The Dudesons (Finland, later mochten ze ook meedoen met Jackass), (al dan niet professionele) skaters en de in bepaalde kringen legendarische Evel Knievel gingen hen voor. Of wat te denken van die rondreizende freak shows, die ooit in Engeland ontstonden, maar het in Amerika lange tijd ook goed deden.

Dat gezegd hebbende, ik heb dit indertijd allemaal met gemengde gevoelens bekeken. Nu niet meer...

avatar van Donkerwoud
Deze serie sloot precies aan op mijn belevingswereld als zestien- of zeventienjarige. Een beetje chillen met je makkers en rare fratsen met elkaar uitspoken; het was snoeihard en soms ronduit gemeen, maar aan het einde kwam het altijd weer goed. De banale poep- en piesgrappen waarmee je je ouders op de kast joeg omdat ze er heel hard een mening over wilden ventileren. De best wel creatieve stunts, zeker in latere seizoenen, waarmee ze dingen bedachten die je zelf niet voor mogelijk hield. En toch had Jackass 'iets' waar al die andere aftreksels en soortgelijke series niet aan konden tippen. De chemie tussen de verschillende cast-leden? Dat rock 'n roll- en skatesfeertje eromheen? Ik heb nooit begrepen waarom zo'n eenvoudig concept nooit bevredigend kon worden gekopieerd, ook niet in de vervolgseries die deze castleden later zouden oppakken in hun carrière.

avatar van arevee
De pioniers die nadien vele navolgers gehad hebben (Dudesons, Dirty Sanchez, ...), pure fun voor een vriendengroep met een vaak nogal twijfelachtige moraal, maar wel iets waar je naar keek en waar je naar bleef kijken.

avatar van ZAP!
arevee schreef:
De pioniers...
Heb al eerder een bericht hierover geplaatst, maar de Jackassers waren echt geen pioniers. En kom ik net een nóg originelere tegen: Beauty Day (2011) - MovieMeter.nl ...

Leeghoofdige pranks zijn vast van alle tijden, maar in dit geval gaat het erom wie er het eerst een camera op gericht heeft.

avatar van arevee
Aha dan hebben we weer bijgeleerd! Was in "mijn omgeving" wel het allereerste dat ik zag van dat soort humor maar nooit bij stilgestaan dat het daarom wel zou kunnen dat er nog andere vroeger waren