• 8.985.949 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Ontwikkeld door: Stephen Brady

Met: Laura Fraser, Siobhan Finneran en Don Gilet

Datum van release: zondag 11 juni 2017

Eerst uitgezonden op: ITV (Verenigd Koninkrijk)

Plot The Loch

In een gemeenschap die wordt gedragen door mythes en ontembare natuur, wordt de zoektocht naar een seriemoordenaar rond Loch Ness een kwestie van leven en dood voor de lokale detective Annie Redford. Annie heeft nog steeds moeite met het verwerken van haar eerste moordzaak. Wanneer het lichaam van Niall Swift aan de voet van Carn Mohr Mountain wordt gevonden, en een menselijk hart bij Loch Ness, begint er een nachtmerrie voor een klein dorpje. De prachtige omgeving in de Highlands wordt de locatie van een aantal gruwelijke daden.

11 juni 2017 (45 minuten)

De zoektocht naar een seriemoordenaar in de omgeving rondom Loch Ness wordt een kwestie van leven en dood voor de lokale detective Annie Redford, die nog steeds haar eerste moordzaak aan het verwerken is. Wanneer er een man wordt gevonden aan de voet van Carn Moht Mountain staat het hele dorp op zijn kop.

18 juni 2017 (45 minuten)

Een menselijk hart wordt gevonden nabij Loch Ness. De forensisch psycholoog Blake Albrighton wordt gevraagd zich bij het team aan te sluiten. Hij ontwikkeld al snel een verontrustende theorie over het motief van de moordenaar.

25 juni 2017 (45 minuten)

Smile houdt een persconferentie om het publiek gerust te stellen, voordat de geruchten over het menselijk hart zich verder gaan verspreiden. Zijn plannen worden verstoord door Blake, die alles onthult.

2 juli 2017 (45 minuten)

Craig Petrie wordt verdacht in beide moordzaken en Blake helpt met het ondervragen van deze verdachte. De loyaliteit van Annie aan Leighton wordt op de proef gesteld en ze ontdekt dat zijn alibi een leugen is. Smile probeert Jonjo's vader gerust te stellen, maar wordt afgewezen.

9 juli 2017 (45 minuten)

Annie gaat vastberaden verder met haar onderzoek naar de ware identiteit van de moordenaar en bereikt een breekpunt. Ze ontdekt de wapens die gebruikt zijn tijdens de moorden.

16 juli 2017 (45 minuten)

Een lichaam wordt uit Loch Ness gehaald en een foto in de portemonnee van het lichaam biedt de nodige aanwijzingen. Annie probeert nog meer bewijzen te verzamelen door te praten met een wanhopige Mhari, die haar waarheden niet durft te erkennen.

DS Annie Redford

Michael Yuill

Crawford Baxter

Bea Whitehead

Don McGrellish

In Nederland uitgebracht op DVD onder de naam 'Loch Ness'.

Die trailer belooft een aantal zeer fraaie beelden van de omgeving rondom het beroemde meer. Benieuwd of Nessie zelf ook nog voorbij gaat komen

Nessie kwam niet voorbij maar wel de mooie schoonheid omtrent de locaties. Verder goed kijkvoer maar soms wel ver gezocht ondanks dit gegeven een dikke 7

Vanavond de eerste 2 ep. op CANVAS (='België 2') om 20.40u.

Hoofdrolspeelster kwam me al bekend voor; zat (o.a.) al in Breaking Bad en dit jaar ook in Better Call Saul.

Eens met Mza, voor zover ik dat na 2 afleveringen kan zeggen; af en toe wel erg toevallig, maar zeker wel vermakelijk.

ZAP! schreef:

Afl. 3 en 4 werden al een stuk saaier en ook 5 en 6 waren meer van datzelfde, inclusief de nodige toevalligheden en verkeerde benen, maar zo gaat dat wel vaker met een serie waarbij het moordmysterie tot het einde toe bewaard moet blijven. Er zat uiteindelijk nauwelijks een boeiend personage of verhaal in, maar de setting was mooi en de rest 'te-doen'. Wat moet je er verder van zeggen?

2,5*.

• 1917 stemmen

Ik heb deze reeks op Canvas gevolgd. Prima serie, hoewel vooral het uitgangspunt me wist te boeien; de uitwerking wat minder. Een whodunit die zich afspeelt in een onooglijk dorpje aan de oevers van Loch Ness; er zijn minder appetijtelijke premisses om een misdaadserie rond te bouwen. De eerste twee aflevering wisten me constant geboeid aan het scherm te houden, maar daarmee heb je in feite het beste al gehad. In de volgende vier afleveringen wordt er, met hier en daar een vreemde zijsprong, toegewerkt naar een ontknoping die me toch wat teleurstelt.

Begrijp me niet verkeerd; ik heb me geenszins verveeld. Er zijn wel een pak betere series in dit genre te vinden, die meer spanning en een intensere sfeer creëren.

3 sterren

In 1 avond gekeken. Goed te doen. Lijkt 1 lange speelfilm die niet verveeld en een geweldige setting heeft.

Nu deel 2.

Best onderhoudend en spannend, deze zesdelige miniserie over een moordenaar die huishoudt rond het meer van Loch Ness, maar het is allemaal net iets te gezellig. De plot steekt weliswaar vernuftig in elkaar, maar meer dan eens wordt de boel bijeen gehouden door toevalligheden. Tel daarbij de niet al te geloofwaardige cast en je kunt wel stellen dat we hier niet met een hoogvlieger te maken hebben. Hele mooie plaatjes van de omgeving, dat wel.

Ik sluit me aan bij het bovenstaande. The Loch weet vooral te vermaken, maar niet zozeer te overtuigen. Het steekt allemaal goed in elkaar en de uiteindelijke ontknoping is verrassend, maar daar staat tegenover dat het allemaal erg vergezocht is. Men heeft veel te danken aan de schitterende locaties, die bijdragen aan de grimmige, mysterieuze sfeer. Ik vond de serie overigens in meerdere opzichten wat op Broadchurch lijken (Annie/Lauren deed me enigszins denken aan Miller/Hardy en het blauwe touw kan natuurlijk ook niet onopgemerkt blijven), maar The Loch haalt nooit het niveau van die serie. Zeker leuk om eens gezien te hebben, maar indrukwekkend vond ik het niet.

avatar van AniSter

AniSter

• 1970 berichten

Prima serie, goed in elkaar gezet verhaal. Een paar zijsporen die niets te maken hadden met de seriemoordenaar, maar ja, je moet natuurlijk wel 4,5 uur vol krijgen. Die tijd hadden ze beter kunnen besteden aan het iets beter uitwerken van alle direct betrokken relaties onderling. Buiten dat vond ik het geen moment saai worden.

avatar van Phantasm

Phantasm

Het begin is vrij aardig, maar daarna vond ik het wel wat saai worden.

avatar van Wandelaar2

Wandelaar2

Een aardig verhaaltje, maar ik zit niet steeds op het op het puntje van mijn stoel, zeker niet in de laatste afleveringen. De personages blijven wat vlak en voorspelbaar. Wat veel goed maakt en plezierig om naar te kijken is het decor: een prachtig landschap. Het oog wil ook wat. Op DVD.