Mijn Series +

The Keepers (2017)

Documentaire / Misdaad
Miniserie, 432 minuten

ontwikkeld door Josh Braun, Ben Cotner, Jessica Hargrave, Lisa Nishimura, Jason Spingarn-Koff en Ryan White
met Gemma Hoskins, Abbie Schaub en Jean Hargadon Wehner

The Keepers onderzoekt de decennia-oude moord op zuster Catherine Cesnik, docente Engels en drama op de Archbishop Keough High School, en de vermoedelijke link met een priester die van misbruik wordt beschuldigd. Haar voormalige studenten geloven dat de autoriteiten vele dingen omtrent deze zaak in de doofpot hebben gestopt.

1. The Murder
  2. The School
  3. The Revelation
  4. The Burial
  5. The Suspects
  6. The Web
  7. The Conclusion
avatar van tommykonijn
Ik had The Keepers gekozen als de eerste documentaireserie die ik van begin tot eind zou gaan kijken. Een onopgeloste zaak over een vermoorde docente Engels had absoluut mijn interesse. Die interesse is tijdens het kijken gelukkig nergens weggeëbd.

Ik vond de documentaire erg kundig in elkaar steken. In een fijn tempo wordt eerst een duidelijk beeld geschetst van wie Catherine Cesnik precies was en hoe geliefd ze was bij haar leerlingen, en vervolgens komt de focus te liggen op de afschuwelijke moord. Mensen die het dichtst bij Cathy stonden, oud-leerlingen, onderzoekers en verdachten komen stuk voor stuk aan het woord en elke mogelijke verklaring wordt uitgebreid toegelicht, hoewel de serie op een gegeven moment wel overduidelijk één theorie als de meest aannemelijke aanwijst. Ik kon me daar helemaal in vinden. Vol ongeloof kijk je naar hoe nalatig, passief en onverantwoord de katholieke kerk en de overheid dikwijls gehandeld hebben bij deze zaak.

The Keepers is een zeer boeiende documentaire die ik kan aanbevelen. Het onderwerp moet je wel een beetje aanspreken, maar ik heb vaak ademloos zitten kijken. Iedere aflevering eindigt met een sterke cliffhanger die je gelijk benieuwd maakt naar de volgende aflevering en de serie zakt tussendoor ook vrijwel nergens in. Ik zou het niet erg vinden als ze over een aantal jaren nog eens een tweede seizoen maken, mits er voldoende nieuwe informatie aan het licht is gekomen.

avatar van Donkerwoud
Wat in 'The Keepers' (2017) begint als een moordmysterie rond de moord op zuster Cathy, wordt allengs een verzameling getuigenverslagen over de gruwelijkheden op Baltimore's Archbishop Keough High School. Achter het minzame glimlachje van decaan Joseph Maskell ging een seksueel roofdier schuil, die z'n pupillen terroriseerde met de ranzigste seksuele machtsspelletjes en er zelfs machtsdragers bij betrok voor gunsten en diensten. Het sterke aan deze docuserie is hoe het inzicht geeft in impact, reikwijdte en grootschaligheid van geïnstitutionaliseerd misbruik. Van de jaren zeventig waarin kerk, instituties en gemeenschap een ondoordringbaar bastion vormden voor een generatie misbruikslachtoffers. De jaren negentig waarin de katholieke kerk smeercampagnes en dure advocaten inzette om haar gelijk te krijgen, terwijl pedoseksueel Joseph Maskell niet op non-actief werd gesteld. Tot 'onze tijd' waarin misbruikslachtoffers elkaar via sociale media weten te vinden om afzonderlijke puzzelstukjes bij elkaar te leggen. 'The Keepers' (2017) verzandt ietwat te vaak in sentimentele karakterschetsen en Amerikaans heroïsme. Maar dit epos maakt pijnlijk invoelbaar hoe het strafrecht decennialang niet in staat is geweest om erkenning te bieden voor het onbevattelijke leed van deze vrouwen.