Mijn Series +

Revenge - Seizoen 2 (2012-2013)

Drama / Thriller

ontwikkeld door Mike Kelley
met Emily VanCamp, Henry Czerny en Madeleine Stowe

Emily Thorne keert terug naar The Hamptons om er zogezegd de zomer door te brengen. Ze huurt een huisje naast de villa van de familie Grayson. Maar dat doet ze niet zomaar: als kind kwam ze vaak naar 'The Hamptons'. In werkelijkheid heet Emily eigenlijk 'Amanda Clarke'. Haar vader is lang geleden bedrogen en bestolen geweest door de familie Grayson en nadat haar vader in de gevangenis overleden is, keert ze terug om wraak te nemen op iedereen die hieraan heeft meegewerkt. Bovenaan haar lijstje staat 'Victoria Grayson', de moeder van de familie Grayson. Emily moet proberen om, zonder al te veel op te vallen, haar plan uit te voeren. Maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want een heleboel onverwachte ontwikkelingen bemoeilijken dit.

1. Destiny
  21. Truth, Part 1
  22. Truth, Part 2
Super serie ...echt van genoten......4,5

avatar van Boenga
Ik maakte bij seizoen 1 al een vergelijking met Desperate Housewives. Ook hier een aflevering (8) die zich helemaal in het verleden afspeelt; die totaal overbodig is, en die het tempo uit de reeks haalt. Bijzonder jammer; en dat terwijl aflevering 7 nog lekker vol verrassingen zat...

avatar van Boenga
Ook hier pijnpunt nummer 1 - zie eerste seizoen: altijd is er iemand die toevallig een belangrijk gesprek van achter de deur hoort; overal en altijd en bij iedereen - tot in de slaapkamer - kunnen camera's geplaatst worden alsof het niks is; en nog steeds kan iedereen in de megavilla's van de rijkste mensen op aarde binnenstappen - ook al tot in de slaapkamer - zonder dat er zelfs maar aan de deur moet gebeld worden.

Dus: je moet je verstand op nul kunnen zetten, anders moet je hier gewoon niet aan beginnen.

Anderzijds: bij aflevering 21- het elektriciteitsnet dat wordt uitgezet, en de explosie in de toren - is het over the top gehalte zo groot, dat het grappig werd, ik luidop zat te lachen, en ging denken aan James Bond, vooral in de Roger Moore-periode; waar 'komedie' wat mij betreft ook als genre mag toegevoegd worden.

Positief:
- een behoorlijk tempo, met verrassende wendingen.

- een paar nieuwe personages en zijstraten, maar negens wordt (teveel) afgeweken van het basisverhaal.

- Sterke Emily VanCamp: straalt koelbloedigheid uit, en draagt de titel van de serie op haar gezicht.

- Een paar relatief belangrijke personages - de goeie - geven de geest. Het moeten niet altijd de slechten zijn die uitgeschakeld worden.

- Daarop aansluitend: de impact van keuzes die Emily/Amanda maakt heeft vaak ook voor de mensen rondom haar dramatische gevolgen. Het is daardoor méér dan 'de goeie tegen de slechte', het is geen zwart-wit beeld dat wordt weergegeven. De negatieve impact van haat en wraak is doorlopend aanwezig, waardoor je geen eenzijdige kijk hebt op Emily/Amanda.

Negatief:
- Ik weet niet of ze door de regisseur teveel aan de lijn gehouden werd, of dat ze gewoon niet beter kan, maar Madeleine Stowe werkt echt wel op m'n zenuwen met haar monotone acteren. Ontelbaar zijn ze, die korte gesprekjes die ze eindigt met een cynische smile - wanneer ze iemand op z'n plaats zet - of met een citroenzuur gezicht - wanneer ze op haar plaats gezet wordt. En dan te weten dat ik de tijd van Stakeout verliefd was op dat mens...

- Er wordt heel wat gefluisterd tijdens gesprekken. Of het nu om belangrijke info gaat, of op meer romantische momenten, of zelfs wanneer iemand op een feest tegen 50 mensen staat te praten - en die dat dus in geen geval allemaal kunnen horen: blijkbaar zorgt fluisteren voor een speciale sfeer. Maar: teveel is teveel.

- De vrouwelijke helft van de cast loopt vaak op ultra-hoge hakken. Bij sommige onder hen zit dat duidelijk niet in het bloed.

Helemaal in de lijn van seizoen, dus opnieuw 7 op10.