• 8.985.633 stemmen

Lewis - Seizoen 1 (2006-2007)

Alternatieve titel: Inspector Lewis

Ontwikkeld door: Colin Dexter

Met: Kevin Whately, Laurence Fox en Clare Holman

Datum van release: zondag 29 januari 2006

Eerst uitgezonden op: ITV (Verenigd Koninkrijk)

• Videoland Bekijk seizoen 1 via Videoland

Plot Lewis

Lewis speelt zich af in Oxford met Detectives Inspector Lewis (Kevin Whately) en zijn assistent Detective Sergeant Hathaway (Kevin Whately) in de hoofdrol. Robbie Lewis is jarenlang als Detective Sergeant de assistent geweest van Detective Chief Inspector Morse. Na diens overlijden doet Lewis examen en wordt bevorderd tot Detective Inspector. Na het overlijden van Valerie, de vrouw van Lewis, die slachtoffer is geworden van een hit-and-run in Londen, neemt Lewis een baan aan bij de politie van de Britse Maagdeneilanden. Twee jaar later komt hij terug bij de politie in Oxford daar krijgt hij de twintig jaar jongere intellectuele Detective Sergeant James Hathaway toegewezen als assistent.

Afleveringen Seizoen 1 (2006-2007)

1. 1. Pilot

29 januari 2006 (1 uur en 30 minuten)

Lewis keert terug naar Oxford na twee jaar afwezigheid, waar hij met tegenzin een moordzaak krijgt toegewezen. Het gaat om een wiskundestudent die tijdens een slaaponderzoek is neergeschoten. Het pasje waarmee het slaaplaboratorium toegankelijk was, is van een medestudent, Daniel Griffon, maar Daniels wiskundeleraar heeft hem een alibi verschaft.

2. 2. Whom the Gods Would Destroy

18 februari 2007 (1 uur en 30 minuten)

Een man van middelbare leeftijd wordt vermoord gevonden. Lewis en Hathaway starten een onderzoek, waarbij hun aandacht wordt getrokken door een hooggeplaatst staflid van de universiteit die nauwe banden heeft met een geheim genootschap.

3. 3. Old School Ties

25 februari 2007 (1 uur en 30 minuten)

Lewis moet toezicht houden op Nicky Turnbull, een veroordeelde computerhacker die het tot schrijver gemaakt heeft. Nicky Turnbull is vrijgelaten en wordt bedreigd. Lewis heeft weinig sympathie voor de man. Een jonge studente, die net de nacht met Turnbull heeft doorgebracht, wordt vermoord gevonden in de hotelkamer naast hem. De kamer was gereserveerd op naam van Lewis.

4. 4. Expiation

4 maart 2007 (1 uur en 30 minuten)

Rachel Mallory wordt in haar huis dood aangetroffen, het lijkt een duidelijke zelfmoordzaak. Tot tegenzin van zijn baas denkt Lewis daar echter anders over en gaat toch op onderzoek. Hij krijgt hulp van Edward Le Plassiter, een gerespecteerde gepensioneerde professor van de universiteit van Oxford.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Met voorsprong beste politieserie aller tijden, enkel Endeavour en/of Morse komen in de buurt.

avatar van Brix_mm

Brix_mm

Uitstekende serie.

Laurence Fox is schitterend in zijn rol.

Hij heeft iets weg van een volwassen versie van Kuifje

avatar van lang pee

lang pee

Wat is het toch mooi in Oxford en omstreken. Geen slechte serie, maar ik vond Morse in zijn tijd toch wel een pak beter...

Morse was zeker een pak beter, maar bij herziening valt me op hoe vermakelijk het toch is en hoeveel erin verwerkt zit. 'Expiation' bijvoorbeeld: je gaat je echt afvragen of dat in GB zo is gegaan en of dat nog steeds zo gaat, dat volgen van iemand die als kind zoiets gruwelijks heeft gedaan? Ik zou zeggen van niet, maar wat weet ik ervan.