• 8.985.204 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Ontwikkeld door: Douglas Heyes

Met: James Read, Patrick Swayze en Kirstie Alley

Datum van release: zondag 3 november 1985

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

Plot North and South

Het is 1842. Twee studenten aan de militaire academie in West Point, één uit het Noorden en één uit het Zuiden, hebben een hechte vriendschap. De burgeroorlog, die hun land weldra zal verdelen, zal hun vriendschap zwaar op de proef stellen. Tevens worden hun families gevolgd in deze periode en hun liefdes, jaloezie, strijdbaarheid en rivaliteit.

3 november 1985 (1 uur en 33 minuten)

Vlak nadat Orry vertrokken is naar de opleiding op de militaire academie van West Point ziet hij een span op hol geslagen paarden met een rijtuig erachter. Orry ontmoet daardoor Miss Madeline Fabray. Voor beiden is het liefde op het eerste gezicht. Later tijdens de rit maakt Orry Main kennis met George Hazard. George komt uit een rijke familie uit Pennsylvania die groot geworden is in de staalindustrie en Orry komt uit een familie uit South Carolina die een plantage runt en daarbij slaven houdt. Tijdens de opleiding blijken George en Orry het zeer goed met elkaar te kunnen vinden en worden ze dikke vrienden. Samen maken ze ook hun grootste vijand: de oudere Elkanah Bent.

5 november 1985 (1 uur en 33 minuten)

Tijdens het vervolg van de opleiding blijft Bent hen lastigvallen. Op een gegeven moment luizen George, Orry en een groep andere cadetten Bent er zodanig in dat hij ontslagen wordt. Als hij ontdekt dat George en Orry hierin een aandeel hebben zweert hij eeuwige wraak. Na de opleiding worden ze uitgezonden om te vechten in de oorlog met Mexico. Daar raakt Orry ernstig gewond, en redt George zijn leven. Orry zal echter levenslang mank zijn. George ontmoet Constance Flynn, de dochter van een kolonel, en ze worden verliefd.

6 november 1985 (1 uur en 33 minuten)

George en Constance trouwen met Orry als getuige. Orry's neef Charles, raakt in de problemen en Orry helpt hem. Hierdoor raken de twee bevriend. De Mains brengen hun vakantie door bij de Hazards. Tijdens de vakantie versiert Ashton Billy. Ook Billy en Charles raken bevriend en samen vertrekken ze naar West Point. Orry en George vatten het plan op om hun zakelijke krachten te bundelen en ze worden zakenpartners als ze samen een katoenfabriek opzetten. Het staal voor de fabriek is afkomstig uit de staalfabrieken van de Hazards, en het katoen komt van de Main plantage.

7 november 1985 (1 uur en 34 minuten)

De Hazards bezoeken het jaar daarop de Mains. Billy ontdekt hoe Ashton echt in elkaar steekt en valt voor Brett. Virgilia helpt een van de slaven van de plantage te ontsnappen wat voor grote spanningen tussen de families zorgt. Billy en Charles slagen voor hun opleiding op West Point en de beide families wonen de uitreiking bij. Ashton duikt ondertussen met veel van Billy's vrienden in bed om zo wraak te nemen op hem. Hierbij raakt ze zwanger en ze vraagt Madeline om hulp. Madeline moet tegen haar man liegen, waardoor deze haar mishandelt en opsluit in haar kamer. Als Maum Sally haar probeert te bevrijden wordt deze vermoord door Justin.

9 november 1985 (1 uur en 33 minuten)

Omdat Justin het maar niks vindt dat Madeline met Orry omgaat, drogeert hij haar waardoor ze compleet willoos wordt. Ashton trouwt met de rijke en ambitieuze maar sullige James Huntoon. Orry brengt een bezoek aan George, maar ze krijgen heftige discussies over Virgilia.

10 november 1985 (1 uur en 34 minuten)

Brett en Billy ontmoeten elkaar in Charleston. George bezoekt Orry en ze verontschuldigen zich aan elkaar voor de ruzie. Orry geeft Brett toestemming om met Billy te trouwen. South Carolina scheidt zich af. Boos over het huwelijk probeert Ashton, met wat vrienden van haar, Billy om te brengen. Madeline, nog steeds gedrogeerd, hoort toevallig over de plannen en informeert Orry die er een stokje voor steekt. Orry ontvoert Madeline naar Mont Royal om haar te laten herstellen. Ondertussen begint de Amerikaanse burgeroorlog. Orry gaat naar Lehigh Station om George zijn deel te brengen van de opbrengst van hun katoenfabriek.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Nou zeg, over smaak valt te twisten... Maar dat iemand dit een 0,5 kan geven? Gelukkig haalt de rest van de stemmen het gemiddelde omhoog.

avatar van renzoroy_mm

vooral als ze dat ook nog eens zonder uitleg doen...

avatar van renzoroy_mm

moet hier niet seizoen 1 achter staan? aangezien er nog 2 seizoenen zijn?

avatar van joolstein

joolstein

Tomtommer

Dacht ik eerst ook maar zowel IDMB North and South (TV Mini-Series 1985) - IMDb

als wiki North and South (Amerikaanse miniserie) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

spreekt van mini-series?

Als iemand weet hoe dat precies zit hoor ik het graag?

joolstein schreef:

Tomtommer

Dacht ik eerst ook maar zowel IDMB North and South (TV Mini-Series 1985) - IMDb

als wiki North and South (Amerikaanse miniserie) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

spreekt van mini-series?

Als iemand weet hoe dat precies zit hoor ik het graag?

North and South (miniseries) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Ja het ligt er aan hoe je het ziet.

Er zijn 3 seizoenen (Elk seizoen is gebaseerd op 1 boekdeel van de trilogie) De eerste 2 bestaan uit 6 afleveringen en de derde uit 3. Dus ja, spreken we van een serie of miniserie?

Op deze link over de boeken staat vermeld dat alle 3 de boeken als miniserie verfilmd zijn

North and South (trilogy) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Maar ja, boek 3 is dus in 3 afleveringen verfilmd, dus ik denk dat jullie van de crew moeten beslissen of wel of niet.. Je kan ook niet alleen de 1e 2 er op zetten en 3 niet omdat die te weinig eps heeft, volgens jullie toevoegregels... Ik persoonlijk zou dan of alle 3 wel of alle 3 niet op de site zetten....

Maar dat is jullie keus

Hangt het er ook niet van af of er bij elke reeks een geheel nieuw 'team' (producent, regisseur, schrijvers, acteurs, etc.) betrokken is of niet? Op Imdb staat dezelfde cast, developer en zo bij elk 'deel' (North and South I, II en III)... Naja, ingewikkeld. -edit- 'gewoon' 3 (bij elkaar horende, maar dat wordt op tv-meter verder niet vermeld) miniseries?

avatar van The Goss

The Goss

ontzettend goede serie waar ik destijds erg van heb genoten.

ZAP! schreef:

ja is ook elke serie/seizoen dezelfde cast.

Zelf zou ik ze gewoon op de site zetten als:

North And South

season 1, 2 en 3. En dan de boekdelen en titels als alternatieve titel invullen.

avatar van goldendream

goldendream

Je kan kritiek uiten op deze serie: romantisering en zwart-wit personages.
Oké, dat klopt.
Maar de serie boeit van de eerste tot de laatste minuut met zijn meeslepende verhaal.
George is mijn favoriete personage en Constance, zijn echtgenote, behoort tot de knapste vrouwen die ik ooit zag. Toen ze in seizoen 3 brutaal vermoord werd, was ik er als 12-jarige echt niet goed van.
Seizoen 3 is niet opgenomen op de site en was een stuk minder. Het verhaal was af na seizoen 2, maar omwille van het succes breiden de makers er nog een overbodig 3de seizoen aan.

avatar van Foxhollywood

Foxhollywood