• 8.985.266 stemmen

Friends - Seizoen 10 (2003-2004)

Show titel: Friends

IMDb beoordeling: 8,9 (1.083.075)

Ontwikkeld door: Marta Kauffman, David Crane en David Crane

Met: Jennifer Aniston, Courteney Cox en Lisa Kudrow

Datum van release: donderdag 25 september 2003

Eerst uitgezonden op: NBC (Verenigde Staten)

Plot Friends

Friends gaat over het dagelijks leven van zes vrienden in New York. Monica is de nette en georganiseerde zus van paleontoloog Ross. De mooie Rachel is de prinses van het stel en brengt het hoofd van Ross telkens weer op hol. Chandler is een oud-studiegenoot van Ross, Phoebe is een excentriekeling en Joey wil heel graag een beroemd acteur worden.

Afleveringen Seizoen 10 (2003-2004)

1. 1. The One After Joey and Rachel Kiss

25 september 2003 (22 minuten)

De romantische verbintenissen in Barbados gaan verder de verkeerde kant op wanneer Monica, Phoebe en Chandler 'toevallig' horen dat Ross aan het zoenen is met Charlie (gastrol Aisha Taylor), terwijl ze aan de andere kant van de muur ook Joey en Rachel afluisteren. Monica heeft zich een nieuw kapsel laten aanmeten dat 'klinkt als een klok'.

2. 2. The One Where Ross Is Fine

2 oktober 2003 (22 minuten)

Rachel, Joey en Charlie hebben een zeer ongemakkelijke avond met Ross, dit terwijl Chandler zijn mond voorbij praat wanneer hij en Monica op bezoek gaan bij een stel die een jongetje hebben geadopteerd. Phoebe krijgt bezoek van een wanhopige Frank Jr. (gastrol Giovanni Ribisi) die niet langer het hoofd kan bieden aan zijn hyperactieve drieling.

3. 3. The One with Ross's Tan

6 november 2003 (22 minuten)

Rachel weet Monica en Chandler te overtuigen hun langverwachte reisje naar Vermont uit te stellen om bij de verjaardag van Emma te zijn, maar moeilijkheden ontstaan wanneer Emma een dutje doet en een seksueel getinte verjaardagstaart arriveert. Ross probeert vervolgens razendsnel een oplossing te vinden en geeft Joey de opdracht om de gasten in het appartement te houden totdat de juiste taart er is.

4. 4. The One with the Cake

23 oktober 2003 (22 minuten)

5. 5. The One Where Rachel's Sister Babysits

30 oktober 2003 (22 minuten)

Rachel overtuigt haar verwende zus Amy (gastrol Christina Applegate) om op Emma te passen ondanks protesten van Ross. Phoebe dwarsboomt zonder dat ze het weet Mike's (gastrol Paul Rudd) verrassing voor haar. Joey laat Monica en Chandler schrikken met een kinderlijk aanbevelingsbriefje voor een adoptiebureau.

6. 6. The One with Ross's Grant

6 november 2003 (22 minuten)

7. 7. The One With The Home Study

13 november 2003 (22 minuten)

Monica en Chandler ontmoeten iemand van het adoptiebureau die zal beslissen of zij geschikte ouders zijn en die opbiecht dat ze ooit in hetzelfde gebouw het hof is gemaakt door een schoft met de naam Joey. Phoebe en Mike voor een kleine bruiloft en geven het extra geld aan een goed doel voor kinderen. Ross gebruikt Emma om Rachel te confronteren met haar onredelijke angst voor schommelsetjes.

8. 8. The One With The Late Thanksgiving

20 november 2003 (22 minuten)

Monica bereidt een Thanksgiving feest voor voor de hele groep en is laaiend wanneer er niemand komt opdagen! Als Ross en Joey zich in een hockeywedstrijd wurmen komen ze schaapachtig te laat voor het diner en worden met Monica's woede geconfronteerd. Als Joey vast komt te zitten in de deur hebben Monica en Chandler dé oplossing.

9. 9. The One With The Birth Mother

8 januari 2004 (22 minuten)

Monica en Chandler reizen naar Texas. Daar zullen ze een jonge zwangere vrouw ontmoeten die overweegt haar kind te laten adopteren. Na de geboorte. Intussen knoopt Joey een relatie aan met een vriendin van Phoebe. Deze heeft het echter lastig met Joey´s territoriale eetgewoontes. Ross bezwijkt voor de charmes van een sexy en gedreven verkoopstertje en laat zich een unieke nieuwe garderobe aanmeten.

10. 10. The One Where Chandler Gets Caught

15 januari 2004 (22 minuten)

Wanneer Phoebe en Rachel Chandler tijdens de kantooruren in de wagen van een mooie vrouw zien stappen, zetten ze de achtervolging in. De rit eindigt bij een huis in de buitenwijken. Als ze Monica hiervan op de hoogte brengen, komen ze te weten dat de vrouw een makelaar is! Blijkbaar is het koppel bezig met een stiekeme zoektocht naar een huis en hebben ze de grootste moeite om hun beste vrienden te vertellen dat ze op het punt staan de stad te verlaten.

11. 11. The One Where The Stripper Cries

5 februari 2004 (22 minuten)

Joey wordt als bekende gast gevraagd voor het spelprogramma `Pyramid´. Wanneer Monica en Rachel een vrijgezellenfeestje willen organiseren voor Phoebe, moeten ze op het laatste nippertje een stripper inhuren. Chandler en Ross gaan naar een schoolreünie, waar ze ontdekken dat een belangrijk pact uit 1987 verbroken werd. Monica en Ross zijn geschokt wanneer ze achter de identiteit van Monica´s Mysterieuze Middernachtkusser komen.

12. 12. The One With Phoebe's Wedding

12 februari 2004 (22 minuten)

Joey neemt zijn rol als vader van Phoebe wel heel ernstig op en stelt vragen bij Mike´s bedoelingen. Phoebe ontslaat Monica als haar ceremoniemeester wegens overdreven militaristische neigingen. Op het huwelijk kan slechts één man de bruidegom bijstaan en Rachel moet kiezen tussen Ross en Chandler. Wanneer een sneeuwstorm de stad lamlegt, zorgt Monica´s noodplan ervoor dat het huwelijk kan doorgaan.

13. 13. The One Where Joey Speaks French

19 februari 2004 (22 minuten)

Phoebe probeert Joey Frans aan te leren voor een auditie maar faalt jammerlijk in haar opzet. Gelukkig weet ze het hoofd van de casting ervan te overtuigen dat Joey achterlijk is. Ross wijst Rachel´s uitnodiging voor een potje sympathieseks na de hartaanval van haar vader af. Erica, de draagmoeder van Monica en Chandler´s baby, bezoekt New York City en de aanstaande ouders vernemen dat de natuurlijke vader van het kind misschien wel een veroordeelde moordenaar is.

14. 14. The One With Princess Consuela

26 februari 2004 (22 minuten)

Rachel wordt door Ralph Lauren op straat gezet, nota bene op de dag dat Ross verneemt dat hij vast benoemd wordt. Wanneer Phoebe haar naam - perfect wettelijk - laat veranderen in Princess Consuela Bananahammock, verander Mike zijn naam om haar een lesje te leren. Joey gaat samen met Chandler en Monica hun nieuwe huis in de buitenwijken bezoeken en kan zijn afkeer nauwelijks verbergen ... tot het achtjarige jongetje dat er woont hem wijze raad geeft.

15. 15. The One Where Estelle Dies

22 april 2004 (22 minuten)

Phoebe probeert Joey te beschermen van het nieuws dat zijn agent Estelle is overleden. Monica en Chandler brengen een bezoek aan het huis naast hun nieuwe huis (voor het geval dat ze dat mooier vinden) en komen erachter dat Janine, de ex van Chandler, ook geïnteresseerd is het te kopen. Ross gebruikt zijn museumcontacten om de baas van Rachel bij Ralph Lauren te overtuigen dat ze haar oude baan terug moet krijgen.

16. 16. The One With Rachel's Going Away Party

29 april 2004 (22 minuten)

Ross wordt woedend wanneer Rachel besluit dat Monica´s afscheidsfeest het perfecte moment is om van iedereen apart een privé en teder afscheid te nemen, behalve van Ross! Joey en Chandler vinden een innovatieve manier om te experimenteren met Monica en Chandler´s voorraad verpakkingen. Een mysterieus paar handboeien van bont veroorzaken verdachten toespelingen over de rechtmatige eigenaar.

17. 17. The Last One (1)

6 mei 2004 (22 minuten)

Ross en Phoebe gaan achter Rachel aan naar het vliegveld, maar ze eindigen op de verkeerde. Ze komen net op tijd aan bij het juiste vliegveld, waar Ross zijn liefde aan Rachel verklaart, maar ze kiest ervoor om toch op het vliegtuig te stappen. Een afgewezen Ross vertrekt naar huis, waar hij een berichtje op het antwoordapparaat heeft waarop te horen is dat Rachel uit het vliegtuig is gestapt, terwijl de echte Rachel achter hem verschijnt. Ze besluiten om bij elkaar te blijven. Chandler en Monica zijn klaar met het inpakken van de verhuisspullen. Joey raakt Chick Jr. en Duck Jr. kwijt in de voetbaltafel.

18. 18. The Last One (2)

6 mei 2004 (22 minuten)

Afgelopen februari maakte ik voor het eerst kennis met misschien wel de meest legendarische sitcom ooit: Friends. Het eerste seizoen vond ik uitermate vermakelijk en vervolgens werd het eigenlijk alleen maar leuker. Het hoogtepunt van de serie bleek seizoen 4, maar het niveau bleef ook daarna nog uitzonderlijk hoog. Seizoen 9 was naar mijn mening enigszins wispelturig in bepaalde opzichten en daardoor hoopte ik dat dit seizoen weer het niveau van het voorgaande kon behalen.

En dat is gelukt! De 'rommel' die gemaakt werd in het voorgaande seizoen (Joey/Rachel en Charlie) wordt hier netjes opgeruimd en de focus komt weer te liggen op de onderlinge relaties zoals ze horen te zijn. De humor is weer top: Ross met zijn kleurtje, Joey die een affaire heeft gehad met iemand van het adoptiebureau, Chandler die wéér herenigd wordt met levende nachtmerrie Janice, de compleet in het honderd gelopen Thanksgiving... de lijst is lang, en stuk voor stuk zijn het momenten waar ik me als vanouds kostelijk mee vermaakt heb. Waar dit seizoen echter met name opvalt, is bij de twee slotafleveringen. Alle lof voor hoe deze finale in elkaar steekt. Hoe perfect wil je een serie eindigen? De typerende humor wordt uitstekend gemixt met de gepaste emoties die horen bij zo'n significant einde. De laatste scène is zowel ontzettend grappig als aangrijpend.

Het acteerwerk van het zestal kan ik alleen maar uitmuntend noemen. Nog nooit eerder heb ik een ensemble cast gezien die zo goed op elkaar is ingespeeld en zo veel chemie uitstraalt. Uiteraard hadden er nog wel meer verhalen uit deze zes personages geperst kunnen worden, maar het is goed zo. Er wordt in dit seizoen op zorgvuldige wijze naar een einde toegewerkt en de uiteindelijke afsluiting is absoluut waardig. Een reünie is natuurlijk waar velen op hopen, maar ik moet me aansluiten bij wat Matthew Perry al meermaals heeft aangegeven: waarom zou je hier nog aan willen komen? Naar mijn mening ga je dit niet meer overtreffen.

Ik ga dit seizoen dezelfde score geven als het vierde seizoen. Alles is zo goed gedaan dat ik er gewoon niet omheen kan. Chapeau!

Did she get off the plane?

Altijd bijgebleven. Prachtig slot inderdaad.

Heb de dvd-box hier ook liggen, was ook van plan deze over een tijdje weer te gaan kijken na vele jaren.

The Oceanic Six schreef:

Zeker doen! Ik ben benieuwd naar je bevindingen

Edit: de aanschaf van die (Blu-Ray) box was voor mij een gok. Ik schafte de serie aan na slechts enkele afleveringen uit het zevende seizoen gezien te hebben, maar ik ben er echt ontzettend blij mee. Er staan een hoop extra's op en het is gewoon fijn om deze afleveringen altijd tot je beschikking te hebben.

Zeker doen! Ik ben benieuwd naar je bevindingen

Ik had destijds nog geen aflevering Friends gezien toen ik de box gekocht geloof ik. Soms moet je een gokje wagen. Met Friends speel je sowieso wel op safe, ken volgens mij ook niemand die er een hekel aan heeft.

avatar van Miszmi

Miszmi

Ein-de-lijk! Alle afleveringen minstens een keer of vijf gezien, waarvan driemaal in chronologische volgorde. Die vierde keer komt er snel aan

Of toch niet...

Al is dat plaatje met dat facebookicoontje plus het getal 6 wel overduidelijk een hint naar Friends.

Heb zelf de serie in een dvd-box liggen. Da's sowieso leuker

Toch wel jammer als het niet waar blijkt te zijn. Niet dat ik zelf echt blij werd van het nieuws, ik heb immers ook de serie in mijn bezit, maar ik gun het iedereen wel dat deze serie op Netflix komt. Ik dacht overigens wel even klaar te zijn met Friends na de finale nog geen maand geleden gezien te hebben, maar nee hoor. Ik ben alweer opnieuw begonnen met seizoen 1

Sowieso hoop ik dat Netflix nog wat meer (oude) sitcoms toevoegt. Ik was al heel blij met de komst van That '70s Show, maar ik zou ook graag eens Seinfeld of The Big Bang Theory willen proberen.

tommykonijn schreef:

Seinfeld is episch. Na Married with Children de beste sitcom. Ook met egoïstische, lompe hoofdpersonen en absurde humor. Wel even in komen, serie begint stroef. Jammer dat Seinfeld niet de credits en aandacht krijgt die Friends ruim 10 jaar na het slot nog steeds heeft, omdat Friends veel meer mainstream is en dus beter wordt gepruimd door de massa (overigens is Friends erg leuk, daar niet van). Komend jaar ga ik Friends en Seinfeld allebei opnieuw bekijken. Heb destijds een fantastische Seinfeld versie gekocht, de box met het koffieboek.

avatar van Miszmi

Miszmi

Wat zou dat ongelooflijk stom zijn als het niet waar blijkt te zijn . Ik zit al maanden te wachten op dit nieuws en kijk tussendoor maar wat zwervende afleveringen op tv. Ik vind de dvd's wat aan de prijzige kant, plus de speler van mijn laptop is kapot. Netflix mag sowieso wel even tegemoet gaan komen na het verwijderen van aardig veel goede series. De komst van Friends zou alles ruimschoots goedmaken. Toch denk ik dat het er wel gaat komen, waarom willen ze anders niet 'bekennen noch bevestigen', als het een absolute no-go was, hadden ze dat toch vast wel laten weten? En inderdaad, die foto... en dan die vier klapjes erbij.

Kijk eens aan. Leuke toevoeging! Kunnen weer een hoop nieuwe mensen genieten van deze topper.

"How YOU doin'?"

The Oceanic Six schreef:

Ik hoor wel vaker dat liefhebbers van Friends ook Seinfeld waarderen en vice versa. Ik zou Seinfeld graag op Netflix zien verschijnen, zodat ik iig even wat beter kan peilen of het voor mij de moeite waard is om de serie aan te schaffen. Married with Children had ik al jarenlang sporadisch voorbij zien komen, dus daar had ik geen twijfels bij. Friends was meer een gok, maar ik kreeg wel op basis van twee random afleveringen uit seizoen 7 een gigantische zin om de rest ook zo snel mogelijk te bekijken. Van Seinfeld heb ik eigenlijk niet genoeg gezien om dat besluit te nemen. Wat ik gezien heb vond ik aardig, maar niet meteen briljant.

pulleke

Friends en Seinfeld staan juist mijlenver van elkaar, op 1 punt na, dat ze beiden erg leuk zijn.

Maar Friends is warm, menselijk en met een emotionele touch, terwijl de hoofdrolspelers van Seinfeld egoïstisch, lomp en vaak gemeen zijn. Seinfeld past wat dat betreft meer in het straatje van Married with Children. Ik moest sowieso erg wennen aan Seinfeld toen ik de box kocht, maar heb me daarna maandenlang de ballen uit de broek gelachen. Echt heel scherp geschreven. Soup-Nazi is toch wel een sitcom klassieker te noemen en George Costanza is na Al Bundy het beste sitcom personage ooit.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Column: Het is té makkelijk om 'Friends' weg te zetten als seksistisch of homofoob | tvmedia | De Morgen - demorgen.be

Er zit wel wat in. Ik denk dat een serie zoals Friends vandaag de dag niet meer mogelijk zou zijn. Net zoals De Slimste Mens of F.C. De Kampioenen het beeldscherm op de VRT ook niet meer zouden halen. De tijden zijn in snel tempo aan het evolueren, en ik heb het gevoel dat er in de jaren '90 meer werd toegelaten en dat er aan minder voorwaarden voldoen moesten worden. Vandaag de dag moeten gender- en rassenquote behaald worden, en ik ben ergens bang dat dat ook ten koste van de kwaliteit gaat van wat we te zien krijgen, net zoals regisseurs en kunstenaars steeds minder en minder vrijheid krijgen in wat ze op het scherm willen toveren, en zich dus moeten richten tot op indiefilms of series.

Voor mij is en blijft het wel de beste serie ooit. Ik vind verder Two and a Half Men (maar nog maar twee seizoenen gezien), The Big Bang Theory (eerste 7 of 8 seizoenen gezien) en F.C. De Kampioenen (de eerste seizoenen met DDT, en zeker vanaf Markske een grotere rol krijgt zijn goed, net zoals de eerste drie - vier seizoenen met Fernand - ook niet alles gezien, maar toch quasi alles (enkel in de laatste seizoenen moet ik nog een seizoen of drie - vier herzien waar ik mogelijk niet alles van heb gezien).

Nadat ik begin deze week met seizoen 9 klaar was, die me teleurstelde, heb ik wel in een hoog tempo seizoen 10 daarna bekeken. Natuurlijk wist ik hoe het ging eindigen, aangezien ik de serie al eerder heb gezien, maar des te dichter je bij het slot komt, des te lastiger wordt het wel zeg. Na dik 200 afleveringen raak je toch behoorlijk gehecht aan de serie. Aan de personages, de locaties, hun levens. Het is dan toch best lastig om te zien dat Chandler en Monica de groep een beetje lijken te verlaten met hun verhuizing naar de buitenwijken. Pijnlijk dat ze uit hun bekende appartement gaan. Ik hou niet zo van dit soort veranderingen. Ik had het ook een beter einde gevonden als ze gewoon waren blijven wonen waar ze zaten. Nu voelt het toch alsof ze voor een groot deel uit elkaars leven gaan verdwijnen, terwijl ze de hechtste groep waren die een sitcom kon hebben. Verder krijgt wel iedereen een happy end natuurlijk. Chandler en Monica krijgen een tweeling, Ross krijgt Rachel terug, Phoebe trouwt met Mike en alleen Joey komt er wat lullig vanaf met een jonge eend en kip als huisdier. Nou past het natuurlijk wel bij hem, hij was altijd de single man die wel weer iemand vond, maar als afsluiting hadden ze hem ook best een relatie mogen geven. Dan waren ze allemaal doorgegaan naar de volgende grote stap in hun levens.
En ja, het einde met Ross en Rachel (Did she get off the plane?) blijft ontroerend en mooi. Dat was wel weer een perfect einde van hun knipperlichtrelatie die 10 seizoenen heeft geduurd. Alhoewel het ook wel een tikje geforceerd was dat ze bij elkaar kwamen, want door de jaren heen bleek wel dat het zelden een succes was. Dat Rachel ook een tijdje opzichtig met Joey bezig was vond ik wel een serieuze smet op de verhaallijn
, maar gelukkig laten ze dit in dit seizoen snel weer los. Dat was gewoon weird, zo is het natuurlijk beter.

Seizoen 10 is sowieso veel leuker dan voorgaande seizoenen. Meer humor, minder gedoe rondom relaties, trouwerijen en baby's (ja, het zit erin maar minder aanwezig en met meer humor dan voorheen) en de oude Friends vibe was weer terug. Zo kan ik de serie wel wat makkelijker loslaten, want na seizoen 9 had ik er wel een beetje genoeg van. Friends is niet perfect, maar de serie heeft 10 seizoenen prima weggekeken en me een goed gevoel gegeven. Het is enorm mainstream in niveau en humor, maar dat was geen probleem. Het levert een serie op waar je ook 25 jaar na het begin van de serie nog goed naar kan blijven kijken. Er zitten leuke running gags in, net als een paar langere verhaallijnen, maar het is makkelijk genoeg te volgen zodat je altijd even snel een aflevering mee kan pakken. En misschien pak ik over 10 jaar wel weer de gehele serie op voor een volgende herziening. Voor nu is het wel even goed.

Opvallend eens met de openingspost van pulleke. Eigenlijk heeft hij alles reeds gezegd.

In de afgelopen 10 maanden de hele reeks herbekeken. Seizoen 4 vond ik het sterkst. Seizoen 9 was ook goed, maar er werd te veel gerommeld met de cast onderling. En Seizoen 10 beschouw ik als het tweede beste uit de hele reeks, in de tweede helft waren alle afleveringen van topniveau en de verhalen werden één voor één waardig afgerond zonder het oog op de humor te verliezen. Het deed mij wel iets. The end of an era, indeed.

Spacejet Bedoel je niet dat je seizoen 5 het sterkst vond? Die geef je namelijk de hoogste score als ik het goed zie. Seizoen 4 was voor mij het hoogtepunt, aangezien ik daar vrijwel iedere aflevering hilarisch en/of ontroerend vond, eindigend in een pijnlijke cliffhanger voor het altaar in Londen

Ja, nu je 't zegt. Seizoen 5 doet voor mij wat seizoen 4 voor jou doet.

Er lijkt dan toch een Friends reünie in de maak. Film, serie...geen idee.

Reünie 'Friends' lijkt nu toch in de maak! - SerieTotaal

avatar van Sisorow5_mm

Sisorow5_mm

Hopen dat die er nog wel komt, lijkt me echt heel erg leuk. Dan moet wel eerst zeker zijn dat HBO Max in Nederland komt. Alleen dan kunnen we het legaal online kijken. Ik kan vooral niet wachten tot Joey en Chandler weer samen grappen maken, dat is altijd zo leuk.

enemyatthegates Het lijkt erop dat je niet naar Joey en Chandler, maar naar Matt LeBlanc en Matthew Perry gaat kijken. Het gaat klaarblijkelijk niet om een nieuwe aflevering, maar echt om een reünie van de cast.

The 'Friends' Reunion Special Won't Be a New Episode of the Series - ca.style.yahoo.com

tommykonijn schreef:

Ik sluit niet uit dat de serie een herstart krijgt. Zeker als de cast het oude gevoel terug krijgt met zo'n special. Misschien een mini-seizoen met een aflevering of 10? Tegenwoordig rebooten ze elke oude serie.

'Friends' geeft eerste beelden van de reünie vrij en check de immense gastenlijst - SerieTotaal

Eerste beelden langverwachte reünie-special van 'Friends' | RTL Boulevard - rtlboulevard.nl

Ik kijk ontzettend uit naar deze special die op 27 mei gaat verschijnen. Denk dat het enorm grappig en emotioneel gaat worden. Tijdje geleden had The fresh prince of Bel-Air ook al een prachtige special. Mijn nostalgie-meter gaat weer exploderen.

De afgelopen maand heb ik in een zeer hoog tempo Friends af moeten kijken, omdat de serie aanstaande vrijdag van Netflix verdwijnt. Gelukkig heb ik het net op tijd gered. En wat een fantastisch laatste seizoen. De laatste twee afleveringen had ik al jaren geleden eens gezien, maar het is vele malen leuker om het nu nog eens te zien nadat ik alle afleveringen op chronologische volgorde gezien heb

Dit seizoen is een stuk grappiger dan de voorgaande twee. Chandler is eindelijk weer de cynische grappenmaker die hij in het eerste seizoen was en Phoebe is uitgegroeid tot een geweldig personage (hoewel zij voor mij de minste Friend blijft).

Fijn dat de verhaallijnen, op 1 personage na, zo mooi afgesloten worden. Ik ga Friends enorm missen!