• 10.590 nieuwsartikelen
  • 8.967.486 stemmen

Händelser vid Vatten - Seizoen 1 (2023)

Alternatieve titel: Blackwater

Afleveringen: 6

Speelduur: 5 uur en 55 minuten

Ontwikkeld door: Kerstin Ekman

Met: Pernilla August, Alba August en Rolf Lassgård

Oorsprong: Zweden / Denemarken / Duitsland

Datum van release: vrijdag 13 januari 2023

Eerst uitgezonden op: SVT1 (Zweden)

• NPO Start Bekijk seizoen 1 via NPO Start
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Händelser vid Vatten

Op een midzomeravond in 1973 worden twee toeristen vermoord aangetroffen in een tent. Dat gebeurde in de omgeving van het Zweedse bergstadje Blackwater. De onopgeloste misdaad werpt schaduwen op de levens van verschillende mensen en blijft hen zelfs bijna twintig jaar later nog achtervolgen.

Afleveringen Seizoen 1 (2023)

1. Aflevering 1

13 januari 2023 (59 minuten)

Op midzomeravond 1973 vindt Annie twee dode mensen in een tent ver in de bergen bij een rivier in Noord-Zweden. Zij en haar dochter Mia zijn op weg naar de geïsoleerde gemeente Stjärnberg om er een nieuw leven te beginnen met haar partner, Dan. Diezelfde avond loopt Johan weg van huis en wordt hij opgepikt door een mysterieuze vrouw. In 1991 werpen de tentmoorden nog steeds hun schaduw op de inwoners van het kleine stadje. Annie belt midden in de nacht de dokter en haar partner, Birger, wanneer Mia laat thuiskomt in het gezelschap van een man die Annie herkent uit het verleden. Wanneer Birger Annie de volgende dag opbelt, zijn zowel Annie als haar jachtgeweer verdwenen.

2. Aflevering 2

13 januari 2023 (1 uur)

Annie wordt door de plaatselijke politie ondervraagd over de tentmoorden en uiteindelijk duikt haar partner Dan op. Samen gaan ze naar Stjärnberg, waar ze worden verwelkomd door de commune onder leiding van de charismatische Petrus. Johan arriveert in Noorwegen met de Finse Ylja. Ze beginnen een vreemde relatie, terwijl thuis zijn familie nog steeds op zoek is naar hem. Nu, achttien jaar later, heeft Mia een relatie met Johan. Samen met Birger en de inwoners van de stad beginnen ze een zoektocht naar de vermiste Annie.

3. Aflevering 3

20 januari 2023 (1 uur)

Annie en Mia proberen zich te vestigen in de commune. Annie is nog steeds overstuur door de tentmoorden en wil erover praten, maar Petrus zegt dat het niet hun zorg is. De politie richt haar onderzoek op dokter Birger, wat gevolgen heeft voor zijn relatie met zijn vrouw Barbro en zijn vriend Åke, de lokale politieagent die de leiding heeft over de zaak. In 1991 wordt Annies dode lichaam in de rivier gevonden. De door de politie opgegeven doodsoorzaak brengt echter zowel Birger als Mia in verwarring.

4. Aflevering 4

27 januari 2023 (1 uur)

De politie verschijnt bij de Stjärnberg-commune en ondervraagt Dan over de tentmoorden. Annie begint te vermoeden dat Dan liegt over waar hij was op midzomeravond. Birger ontdekt dat zijn vrouw ook niet de waarheid vertelt over haar verblijfplaats. Johan, die nu in Noorwegen is, vindt thuis krantenartikelen over de tentmoorden. Ylja biedt hem een alibi. Achttien jaar later zoekt Birger contact met de voormalige politieagent Åke, die de oude dossiers heeft bewaard. Het blijkt dat de politie destijds een mogelijke verdachte over het hoofd heeft gezien.

5. Aflevering 5

3 februari 2023 (58 minuten)

Petrus bevestigt Annies vermoeden dat Dan op midzomeravond niet in Stjärnberg was. Na een ruzie met Ylja wordt Johan opgehaald door zijn moeder, maar hij kan niet terug naar Zweden omdat zijn familie vermoedt dat hij iets met de moorden te maken heeft. Nu, vele jaren later, reizen Birger en Johan samen naar Helsinki om Ylja te zoeken, van wie ze vermoeden dat ze één van de slachtoffers op midzomeravond in 1973 heeft ontmoet.

6. Aflevering 6

10 februari 2023 (58 minuten)

Het is nu winter in Stjärnberg en Annie, die hoogzwanger is, besluit de commune te verlaten en ze neemt Mia met zich mee. De bosarbeider Björne, die in de buurt is, biedt hen een lift aan naar het dorp. In 1991 gaan Birger en Johan naar Dan in Stockholm en hij vertelt hen waar hij op die midzomeravond in 1973 naartoe is gegaan. Ze zetten hun zoektocht naar antwoorden voort en uiteindelijk kunnen ze de schokkende waarheid onthullen en daarmee de oude vloek opheffen die zwaar over toekomstige generaties hing.

avatar van badfans69

badfans69

De volledige reeks verschijnt donderdag 9 november op NPO Plus en de serie is vanaf zaterdag 11 november te zien op NPO 2.

avatar van AniSter

AniSter

• 1944 berichten

In een mooie omgeving gefilmde serie met een paar bekende acteurs en actrices in de cast. Met name Petrus als de leider van de commune springt er qua rol uit. Het verhaal zelf zit goed in elkaar en is voorzien van een aantal dwaalsporen wat de dader(s) betreft. De opbouw en uitwerking is langzaam en degelijk. Misschien allemaal iets te gedetailleerd in vergelijking met de afronding. Die is vrij mager. Qua sfeer en setting is het geheel uitstekend weergegeven, zeker wat betreft het leven in de commune van Petrus.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

De sfeersetting is erg goed en overtuigend. Het bruggetje wat steeds wordt geslagen tussen begin jaren 70 en 90 is ook prima te volgen. Het duurt voor mij alleen allemaal net even te lang. Het plot wordt er vervolgens dan weer relatief snel doorheen gejaagd. Gemengde gevoelens dus.

avatar van Mr. Rock

Mr. Rock

Typisch Zweedse serie die leunt op sterke sfeerschepping en acteerwerk. Het duurt even om erin te komen, gaat allemaal wat traag en een echte spanningsboog is er de eerste afleveringen ook niet. Maar zit je er eenmaal in, dan kijkt het aangenaam weg. Het switchen tussen de commune en de wereld daarbuiten werkt goed. De afleveringen zijn wel wat aan de lange kant.

avatar van Tanita

Tanita

Het is niet echt een serie maar meer een tv-film in meerdere delen met een compleet afgerond verhaal

Tempo is heerlijk, fotografie en muziek vond ik fantastisch en de cast indrukwekkend 4.5

avatar van AOVV

AOVV

• 1903 stemmen

Fijne, sfeervolle reeks, meer drama dan thriller eigenlijk, waarin de tijd wordt genomen om een verhaal te vertellen. Er worden sprongetjes gemaakt van de ene (1973) naar de andere tijdlijn (1991), een geslaagd element wat mij betreft. Verder ook een gemoedelijke muziekkeuze, veel oog voor de natuur en het leven in een commune wordt uitgebreid belicht (interessant gegeven). Ook de manier waarop elke aflevering (de pilot uitgezonderd) begint, weet zich te onderscheiden.

Minpunt is dan weer de afwikkeling, die wat overhaast aanvoelt.

3,5 sterren

avatar van jac25

jac25

Ik heb hem afgekeken. Dat was al een aardige klus.