• 8.985.334 stemmen

Genre: Drama / Sciencefiction

Ontwikkeld door: Leslie Bohem

Met: Dakota Fanning, Matt Frewer en Emily Bergl

Datum van release: maandag 2 december 2002

Eerst uitgezonden op: Sci-Fi Channel (Verenigde Staten)

Plot Taken

Bereid je voor om te worden ontvoerd... Taken, is een ingrijpend sci-fi avontuur dat het verhaal van drie families over drie generaties samen brengt, en hun cruciale rol in de geschiedenis van ontvoeringen door buitenaardse wezens. Afgezet tegen de achtergrond van de feitelijke geschiedenis en UFO legendes, creëert Taken een krachtig emotioneel en suggestief verhaal van de ontmoetingen die de mensheid met buitenaardse wezens heeft.

1. 1. Beyond the Sky

2 december 2002 (1 uur en 27 minuten)

Kapitein Russell Keys bevindt zich te midden van een luchtgevecht boven Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Plots duikt er een ufo op die Russell en zijn ganse bemanning tijdelijk ontvoert. Russell herinnert zich niets meer van het incident. Na de oorlog wordt hij een oorlogsheld en mag hij vervroegd met pensioen. Hij trouwt met zijn jeugdliefde Kate en krijgen samen een zoon Jesse. Russell heeft sinds de Tweede Wereldoorlog regelmatig nachtmerries waarin hij wordt ontvoerd door buitenaardse wezens. Hij is er steeds meer van overtuigd dat die dromen wel eens echt zouden kunnen zijn. Het enige wat Russell zich meestal herinnert is dat hij tegen de avond / schemering wordt ontvoerd door steeds dezelfde artiesten van een rondreizend circus. Daarna wordt hij plots wakker in zijn bed.

2. 2. Jacob and Jesse

3 december 2002 (1 uur en 27 minuten)

Kate Keys is gescheiden van Russell gezien samenleven met hem onmogelijk werd omwille van zijn paranoia betreffende buitenaardse ontvoeringen. Ze is nu getrouwd met sheriff Bill Walker. Op een avond leest ze een avondverhaaltje voor aan haar ondertussen 7-jarige zoon Jesse. ’s Nachts wordt Jesse wakker en er blijkt in zijn kamer een personage rond te lopen uit dat avondverhaal. In werkelijkheid is het een buitenaards wezen dat zich heeft getransformeerd tot deze sprookjesfiguur. Het wezen ontvoert Jesse voor de eerste keer.

3. 3. High Hopes

4 december 2002 (1 uur en 27 minuten)

President John F. Kennedy wil het Project stopzetten. Hij is van mening dat de buitenaardse wezens geen gevaar vormen, of toch zeker niet in de proporties zoals Crawford het doet voorkomen. Owen krijgt nog 30 dagen de tijd om het tegendeel te bewijzen. Anne, de vrouw van Owen, wordt labiel en dreigt alle geheimen van het project openbaar te maken. De twee handlangers van Owen, Marty Erickson en Howard Bowen, gaan op pad om na te gaan of Jacob wel werkelijk dood is. Dankzij zijn speciale krachten kan Jacob zich verborgen houden, maar blijkbaar moet hij daarvoor zulke inspanningen doen dat hij gezondheidsproblemen krijgt.

4. 4. Acid Tests

5 december 2002 (1 uur en 27 minuten)

Owen Crawford is geruïneerd en heeft zijn onderzoek verder doorgegeven aan zijn zonen Eric en Sam. Eric is er 100% zeker van dat zijn vader de waarheid spreekt over de buitenaardse wezens en neemt een leidinggevende functie aan binnen het Project. Sam denkt eerder dat heel het verhaal verzonnen is en enkel dient om illegale, ongeoorloofde activiteiten van de regering in de doofpot te steken. Zijn mening verandert wanneer hij het Artefact terug vindt dat zijn vader destijds had verborgen.

5. 5. Maintenance

6 december 2002 (1 uur en 27 minuten)

Via chantage en manipulatie wordt Eric Crawford baas van het Project. Hij neemt de taak op zich om de activiteiten van de buitenaardse bezoekers te onderzoeken. Hij start zijn zoektocht bij Jacob Clarke en Jesse Keys. Ook neemt hij de excentrieke wetenschapper dokter Chet Wakeman in dienst en krijgt hij hulp van Becky Clarke. Chet Wakeman kraakt de code en het signaal van de implantaten. Via satellieten kan hij nu zelf nagaan welke mensen een dergelijk implantaat hebben en waar ze zich bevinden.

6. 6. Charlie and Lisa

9 december 2002 (1 uur en 27 minuten)

Zestien jaar zijn verstreken. Charlie Keys en Lisa Clarke blijken plots zeer belangrijk te worden voor de buitenaardse wezens. Dit gaat bij de regering niet onopgemerkt voorbij en het Project wordt terug gestart gezien men van mening is dat de buitenlandse bezoekers toch een werkelijk gevaar zouden kunnen zijn. De buitenaardse wezens ontvoeren Charlie en Lisa. Met hun telepathische krachten verplichten ze Charlie en Lisa om seks met elkaar te hebben. Lisa raakt hierdoor zwanger. Na het incident herinneren ze zich niets meer van deze ontmoeting en het lijkt alsof de buitenaardse wezens hen nu met rust laten. Lisa bevalt negen maanden later van Allie. De buitenaardse wezens richten hun belangstelling vanaf nu op de ontwikkeling van Allie.

7. 7. God's Equation

10 december 2002 (1 uur en 27 minuten)

Charlie Keys gaat op zoek naar antwoorden waarom de buitenaardse wezens zich destijds hebben gericht op zijn familie. Lisa Clarke is een muzikaal talent en heeft een speciale band met haar dochter Allie. Geen van hen is er zich van bewust dat ze nauwlettend in het oog worden gehouden door leden van het Project. Ondertussen is Mary Crawford een leidinggevende binnen het project en rapporteert ze aan haar vader Eric Crawford. Zij denkt dat Allie de belangrijkste schakel is van het experiment van de buitenaardse wezens en het lijkt erop dat ze goddelijke dingen kan verwezenlijken. Zo lijkt ze te kunnen communiceren met dolfijnen van een nabijgelegen pretpark die ze zonder problemen kan laten zwemmen in een richting door haar aangeduid.

8. 8. Dropping the Dishes

11 december 2002 (1 uur en 27 minuten)

Het leger, onder leiding van de xenofobe generaal Beers, eist Allie op. Hij wil haar gebruiken als valkuil voor de buitenaardse wezens. Zo wil hij in een verlaten boerderij in Noord-Dakota een van de vliegende schotels neerhalen om vervolgens de buitenaardse bezoekers over hun experimenten te kunnen ondervragen. Mary wordt door Beers uit het project gezet, maar dankzij het Artefact slaagt ze er in om een van de belangrijkste leden te worden van deze opzet. Charlie en Lisa zijn op zoek naar hun dochter en niets lijkt hen tegen te houden. Ze slagen in hun plan om Allie te vinden, maar komen te laat: Allie was er net in geslaagd om via het Artefact een vliegende schotel te laten komen die onmiddellijk werd neergehaald door het leger.

9. 9. John

12 december 2002 (1 uur en 27 minuten)

Mary geeft enkele militairen de opdracht om het neergehaalde moederschip te onderzoeken en om contact te leggen met de buitenaardse wezens. Ze worden echter in de luren gelegd door Allie die in staat is om met haar krachten het schip weer te activeren. Hierdoor sterven de mensen die zich in het schip bevinden aan een hersenbloeding. Allie slaat op de vlucht met Lisa en Charlie en een derde man. Deze laatste blijkt het buitenaardse wezen “John” te zijn.

10. 10. Taken

13 december 2002 (1 uur en 27 minuten)

Charlie, Lisa en Allie proberen de Verenigde Staten te ontvluchten. Vooraleer ze vertrekken naar Buenos Aires beslissen ze om zich te verbergen in de oude boerderij van de familie Clarke waar het experiment is begonnen. Het leger vindt hen daar en omsingelt de boerderij. Plots duikt een enorme massa mensen op die in het verleden werden ontvoerd en nog een chipkaart in hun hersenen hebben. Allie kan met haar bovennatuurlijke gave de chips deactiveren zodat deze onbruikbaar het lichaam via de neusholte verlaat. Ondertussen verklaart John waarover de experimenten gaan: Hun eigen ras mocht dan wel bovennatuurlijke krachten en een enorme intelligentie hebben, maar ze hebben geen gevoelens, kenden geen deontologie en waren niet echt sociale wezens. Ze observeerden de aarde al talloze jaren en zagen dat de mensheid deze eigenschappen wel bezaten.

Dr. Chet Wakeman

Lisa Clarke

Mary Crawford

Owen Crawford

Charlie Keys

Marty Erickson

Tom Clarke

Mooie filmische afleveringen, met een hoge production value waardoor verschillende periodes van de Amerikaanse geschiedenis tot leven worden gebracht. Het ene moment leuke, aansprekende karakters; het volgende moment irritant en onuitstaanbaar. Zelden iets gezien wat zo radicaal per episode van niveau verschilde.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Goede serie die inderdaad zo af en toe een iets mindere aflevering kent.

avatar van hkoster16

hkoster16

7 delen gezien. Wordt per aflevering minder interessant om naar te kijken. Alle dvd's van de harde schijf verwijderd.

Geinig hoe deze serie in een ambitieus verhaal alle clichés uit verhalen over contact met buitenaards leven gebruikt in een drama dat draait om drie verschillende families door de decennia heen. De eerste drie afleveringen of zo zijn leuk, daarna wordt het ongelofelijk langdradig. Al moet ik zeggen dat dit deels ook komt omdat ik iedere dag een aflevering heb gekeken. Ik denk dat de serie wat beter werkt als je als vanouds 1 aflevering per week kijkt, zeker ook omdat iedere aflevering van filmlengte is.

Wat ik overigens wel aangenaam vond aan de serie is de algehele sfeer. De warme en ouderwetse score doet heel veel daarvoor, en ik weet niet wat het is met series die zijn geschoten in Canada (Toronto), maar er is vaak iets aangenaam knus aan. Misschien is het ook mede daardoor dat de serie me bij vlagen wat deed denken aan een lange X-Files-aflevering als gemaakt door een Spielberg-imitator.

De special-effects hadden wel echt veel beter gekund. Computereffecten waren in die tijd vaak nogal knullig, en ook de kindvriendelijk ontworpen aliens zien er niet al te denderend uit. Best opmerkelijk, want de serie is op momenten verrassend gewelddadig en op andere momenten dan weer haast komisch braaf. Ook de acteurs zijn zeer wisselvallig. Dakota Fanning is wel perfect. Yelchin maakt ook best indruk.