• 8.985.891 stemmen

Show titel: Oz

Ontwikkeld door: Tom Fontana

Met: Harold Perrineau, Lee Tergesen en Dean Winters

Datum van release: zaterdag 12 juli 1997

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

Plot Oz

Oz speelt zich af in Emerald City ('Em City'), een experimentele gevangeniseenheid waar men probeert de gevangenen verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun daden, zodat ze een beter mens worden, vooral belangrijk voor hun tijd na de gevangenis. In de gevangenis moeten onder andere moslims, Italianen, latino's, homoseksuelen, neo-nazi's, Afro-Amerikanen en Ierse Amerikanen het samen proberen uit te houden.

Afleveringen Seizoen 1 (1997)

1. 1. The Routine

12 juli 1997 (1 uur)

We ontmoeten verschillende personages in de gevangenis. Er staat geen echte leider op onder de gevangenen totdat Kareem, een moslim die preekt tegen geweld, arriveert. Maar dan moet hij niet worden gehinderd door Dino Ortolani, een agressieve gevangene met een heel kort lontje.

2. 2. Visits, Conjugal and Otherwise

14 juli 1997 (1 uur)

Schibetta probeert uit te zoeken wie achter de moord van een gevangene zit. Ondertussen zien we hoe de gevangenen reageren als hun vrouw ze komt opzoeken.

3. 3. God's Chillin'

21 juli 1997 (1 uur)

Er heerst onrust in de gevangenis na de dood van twee gevangenen, dus brengt Warden Glynn de leiders van diverse groeperingen bij elkaar om iedereen rustig te houden. De spanning stijgt na een bezoek van gouverneur Devlin, die verantwoordelijk is voor het verbod op roken en echtelijke bezoekjes.

4. 4. Capital P

28 juli 1997 (1 uur)

Gouverneur Devlin heeft de doodstraf terug in het leven geroepen en de eerste gevangene in Oz die op de nominatie staat om te sterven is Jefferson Keane.

5. 5. Straight Life

4 augustus 1997 (1 uur)

Het drugsprobleem in Oz wordt steeds groter en de undercover-operatie van McManus en Glynn om erachter te komen wie de de drugs naar binnensmokkelt eindigt bloederig.

6. 6. To Your Health

11 augustus 1997 (1 uur)

Het gaat niet goed met de gezondheid van veel gevangenen. Beecher gaat door het lint en zorgt dat Schillinger in het ziekenhuis terecht komt, Schibetta krijgt problemen met zijn maag en Said krijgt een hartaanval.

7. 7. Plan B

18 augustus 1997 (1 uur)

Said begint te herstellen, maar is niet vergeten dat Huseni Mershah hem in de steek liet toen hij bijna dood lag te gaan.

8. 8. A Game of Checkers

25 augustus 1997 (1 uur)

Een enorme rel breekt uit nadat twee gevangenen ruzie krijgen om een potje dammen.

avatar van tattoobob_mm

tattoobob_mm

Zeer sterke en brute gevangenis serie ...erg vermakelijk destijds.

Ik weet niet of het nog steeds het kijken waard is nu zoveel jaren later maar ik raad iedereen deze toch aan die van een beetje geweld houd in een serie.

Acteerwerk is ook prima in orde.

Dit was voor mij de serie waarmee mijn recentelijke 'serie verslaving' mee begon. Een jaar of 2 geleden voor het eerst gezien; wat een briljante serie. Interessant, spannend, grappig, zielig; alles zit er in. Na 2 jaar (en vele series en films verder) kan ik me iedere aflevering nog duidelijk voor de geest halen. Absolute topper deze serie.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Ik vind deze serie zo goed dat ik er zelfs nog jaloers op kan worden dat mensen zoals jou nog een aantal seizoenen lang kunnen gaan genieten van deze serie. Echt een topserie!!!

avatar van Lebarron

Lebarron

De meest baanbrekende serie ooit in de tv-geschiedenis. Nooit eerder werd er in een primetime tv-serie zoveel explicit content getoond als in deze serie en daarmee opende het deuren voor series als Game of Thrones en Spartacus. Oz gaat over het dagelijks leven in een Maximum security prison, een dierentuin met mensen in feite, van zowel de residents als de employees. Er gebeurt veel slechts zoals intriges, geweld en verkrachting van gevangenen onderling maar door het personeel. Tegelijkertijd zie je ook dat diezelfde geharde personen momenten van twijfel hebben en soms zelfs wroeging hebben. Oz zit vol bijzondere figuren die desondanks hun criminele en vaak gewelddadige achtergrond toch ook wel sympathiek kunnen zijn. Of in het geval het personeel sympathiek lijken maar soms verrassend onsympathiek kunnen zijn. Oz is hierdoor zo boeiend. Ook als je hem al hebt gezien blijft hij interressant want je kan dan naar gebeurtenissen op de achtergrond kijken. Dat is net zo'n Where is Waldo gebeuren, je ontdekt altijd iets nieuws. Een ding staat vast, wie Oz gezien heeft wil nooit in de gevangenis komen.