Mijn Series +

Oz - Seizoen 1 (1997)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door Tom Fontana
met Harold Perrineau, Lee Tergesen en Dean Winters

Oz speelt zich af in Emerald City ('Em City'), een experimentele gevangeniseenheid waar men probeert de gevangenen verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun daden, zodat ze een beter mens worden, vooral belangrijk voor hun tijd na de gevangenis. In de gevangenis moeten onder andere moslims, Italianen, latino's, homoseksuelen, neo-nazi's, Afro-Amerikanen en Ierse Amerikanen het samen proberen uit te houden.

1. The Routine
  6. To Your Health
  7. Plan B
  8. A Game of Checkers
avatar van tattoobob
Zeer sterke en brute gevangenis serie ...erg vermakelijk destijds.
Ik weet niet of het nog steeds het kijken waard is nu zoveel jaren later maar ik raad iedereen deze toch aan die van een beetje geweld houd in een serie.
Acteerwerk is ook prima in orde.

avatar van Robbie.T.
Dit was voor mij de serie waarmee mijn recentelijke 'serie verslaving' mee begon. Een jaar of 2 geleden voor het eerst gezien; wat een briljante serie. Interessant, spannend, grappig, zielig; alles zit er in. Na 2 jaar (en vele series en films verder) kan ik me iedere aflevering nog duidelijk voor de geest halen. Absolute topper deze serie.

Realistisch is dit niet maar als je fan bent van soap opera's (over de top en onrealistische situaties) moet je deze echt eens bekijken. Ik vond het een enorm verslavende rit en heb alle afleveringen in minder dan drie weken uitgekeken. De conflicten zijn leuk om te volgen (De arc van Beecher en Schillinger spant de kroon) en het gaat allemaal ook lekker snel zodat je altijd blijft kijken. Er zitten ook tal van geweldige en hatelijke (op een positieve manier) personages in die je het liefst zelf zou willen afmaken.

Maar zoals al gezegd gaat het soms wel lekker over de top met scenario's als een pil die je de gevangenen ouder laat worden of orgies van afleveringen lang die in de cellen onder toeziend oog van de hoofdverantwoordelijke gebeuren zonder dat de directeur eens binnenspringt of die ene keer dat een gevangene via mind control een andere gevangene iemand laat vermoorden ... . Als je daar geen fan van bent , laat je de serie het best links liggen. De leukste seizoenen vond ik dit en het vierde seizoen. De laatste twee waren iets minder en de eindaflevering van de gehele serie had misschien wat interessanter gekund, maar over het algemeen blijft deze serie boeiend.

Dus enorm verslavend en misschien wel een van de beste series dat ik tot nu toe al heb bekeken. 5*

avatar van Dorstigjimmyke
Dit ga ik toch eens bekijken.

avatar van theo79
1 van de meest verslavende series die ik ooit gekeken heb.

avatar van Bottleneck
Gave personages inderdaad, vooral die Adebisi met z’n maffe scheve mutsje en die Schillinger staan me nog bij

avatar van Dorstigjimmyke
Heb nu net de eerste aflevering gezien en dit is inderdaad een geweldig begin. Vind dit zelfs beter dan het eerste seizoen van prison break. Het gaat hier meer over het echt gevangenisleven. Prachtig begin. Dit ga ik denk ik op een korte tijd zien.

avatar van Dorstigjimmyke
Ik heb seizoen 1 nu bijna gezien en ik wil toch de mensen hier bedanken die mij deze serie hebben aangeraden. Het verhaal is zelfs niet zo geweldig, maar wat een sterke karakters in deze serie en wat een chemie tussen hen. Ik ben wat moeizaam op gang gekomen, maar nu zullen de komende seizoenen er wel door vliegen.

Dorstigjimmyke.

Ik vind deze serie zo goed dat ik er zelfs nog jaloers op kan worden dat mensen zoals jou nog een aantal seizoenen lang kunnen gaan genieten van deze serie. Echt een topserie!!!

theo79

Daar ben ik inderdaad blij om. Die laatste aflevering was echt top!

Dorstigjimmyke

Goed om te horen. Ik vind maar 1 ding slecht aan deze serie en dat is dat ze per aflevering minimaal een uur tekort zijn......

De meest baanbrekende serie ooit in de tv-geschiedenis. Nooit eerder werd er in een primetime tv-serie zoveel explicit content getoond als in deze serie en daarmee opende het deuren voor series als Game of Thrones en Spartacus. Oz gaat over het dagelijks leven in een Maximum security prison, een dierentuin met mensen in feite, van zowel de residents als de employees. Er gebeurt veel slechts zoals intriges, geweld en verkrachting van gevangenen onderling maar door het personeel. Tegelijkertijd zie je ook dat diezelfde geharde personen momenten van twijfel hebben en soms zelfs wroeging hebben. Oz zit vol bijzondere figuren die desondanks hun criminele en vaak gewelddadige achtergrond toch ook wel sympathiek kunnen zijn. Of in het geval het personeel sympathiek lijken maar soms verrassend onsympathiek kunnen zijn. Oz is hierdoor zo boeiend. Ook als je hem al hebt gezien blijft hij interressant want je kan dan naar gebeurtenissen op de achtergrond kijken. Dat is net zo'n Where is Waldo gebeuren, je ontdekt altijd iets nieuws. Een ding staat vast, wie Oz gezien heeft wil nooit in de gevangenis komen.

avatar van Richiedoom
Ik zie 'HBO' op de poster staan, maar kan iemand mij vertellen waarom dit niet gewoon op Ziggo On Demand (HBO dus) terug te vinden is? Gezien de beoordelingen zou ik erg graag een keer hieraan beginnen...

Richiedoom schreef:

Het is een HBO serie maar mogelijk dat ze niet de volledige rechten(meer) hebben en daarom niet overal in hun library zit.