• 8.985.633 stemmen

Maiko-san Chino Makanai-San - Seizoen 1 (2023)

Alternatieve titels: The Makanai: Cooking for the Maiko House, 舞妓さんちのまかないさん

Ontwikkeld door: Kore-eda Hirokazu

Met: Nana Mori, Natsuki Degu en Aju Makita

Oorsprong: Japan

Datum van release: donderdag 12 januari 2023

Plot Maiko-san Chino Makanai-San

Kiyo is een makanai, iemand die dagelijks maaltijden verzorgt, in een maiko in het geisha-district rond Kyoto, een huis waar geisha's in opleiding samenwonen. Sumire is een geisha die ook makanai is geworden. Verschillende verhalen over deze geisha's en hun wereld wordt, met voedsel als de rode draad, verteld. Kiyo merkt zo dat het leven van een geisha, maar ook dat van een 'entertainer' als een makanai, niet gemakkelijk is.

Afleveringen Seizoen 1 (2023)

1. 1. Kaeru [Change]

12 januari 2023 (38 minuten)

Kiyo en Sumire verlaten hun thuisstad en gaan naar Kyoto waar ze de training voor leerling-maiko's volgen.

2. 2. Otafuku [Guardian Spirit]

12 januari 2023 (39 minuten)

Kiyo ontvangt slecht nieuws, maar vindt al gauw haar ware roeping wanneer de maiko-zussen het zat worden om steeds afhaalmaaltijden te bestellen.

3. 3. Kinki [Taboo]

12 januari 2023 (44 minuten)

Een voormalige maiko keert plotseling terug. Kiyo is blij als ze een zwaar pakket van thuis ontvangt.

4. 4. Negai [Wish]

12 januari 2023 (43 minuten)

Kiyo en Sumire hebben een vrije dag, verkennen de stad en doen een wens bij de tempel. Een onverwachte gast bezoekt het maiko-huis, tot Sumire's ontsteltenis.

5. 5. Sentaku [Choice]

12 januari 2023 (43 minuten)

Er hangt liefde in de lucht, maar niet voor Kiyo die alleen oog heeft voor eten. Sumire ontvangt geweldig nieuws. Ryoko worstelt met haar gevoelens.

6. 6. Kataomoi [One-Sided]

12 januari 2023 (44 minuten)

Kiyo heeft haar zinnen gezet op de mooiste prijs in een loterij die wordt gesponsord door de lokale winkels. Momoko probeert een kommetje van Kiyo's romige stoofpot.

7. 7. Yamai Hi [Illness]

12 januari 2023 (44 minuten)

De geiko- en maiko-dames beginnen het nieuwe jaar bij een jaarlijkse ceremonie. Sumire verliest haar eetlust, maar Kiyo kookt een remedie.

8. 8. Obake [Carnival]

12 januari 2023 (43 minuten)

Het is tijd voor het jaarlijkse kostuumevenement en Momoko neemt het heft in handen. Sumire gaat met Momoko uit eten met een rijke cliënt.

9. 9. Kadode [Passage]

12 januari 2023 (46 minuten)

Terwijl Sumire goed blijft presteren, overdenkt Tsurukoma haar toekomst. Kiyo bereidt haar belangrijkste maaltijd tot nu toe.

avatar van Black Math

Black Math

Een ontzettend aangename serie van Koreeda over twee vriendinnen waarvan één maiko (geisha in opleiding) wordt en de ander de kokkin in het huis waar waarin geisha's opgeleid worden. Al is het moeilijk om echt hoofdpersonen aan te wijzen; de kokkin heeft soms een voice over, maar er is behoorlijk veel focus op de andere personages in het huis, zoals de "moeder" die de supervisie over het huis heeft, haar tienerdochter, die geen maiko is, en de gevestigde geiko (zoals geisha's in Kyoto genoemd worden) Momoko.

Het hele uitgangspunt is natuurlijk een recept voor de nodige conflicten en frustraties en hoewel die wel degelijk onder de oppervlakte sluimeren, barst het nergens uit en straalt de hele serie ontzettend veel harmonie uit. Karakters kunnen bijvoorbeeld soms jaloers op elkaar zijn, maar het wordt nooit lelijke jaloezie, men misgunt elkaar niets, hooguit plaagt men elkaar. De kokkin stapt altijd vrolijk uit bed, verwondert zich over ingrediënten, kookt de heerlijkste gerechten, en brengt daarbij iedereen in de beste stemming. Het is volstrekt onrealistisch, maar omdat de serie problemen niet uit de weg gaat, komt ze weg met het gebrek aan realisme. Alle harmonie maakt dat de serie net zo goed smaakt als de gerechten van de kokkin er smakelijk uitzien.

Het levert diverse mooie, maar ook grappige momenten op. Mijn favoriete episode is de één na laaste waar geiko Momoko fan van horrorfilms blijkt te zijn en een verhaal regisseert waarin de maiko's als zombies optreden. Zo grappig om die schattige meisjes als zombies te zien en als poppen geregisseerd worden door een meedogenloze Momoko. De serie had wat mij betreft nog wel 100 episodes langer mogen duren, maar de laatste episode sluit de serie op een prachtige, perfecte wijze af.

De muziek van Yoko Kanno is passend en speels en de scenes worden prachtig in beeld gebracht, al is de cameravoering nu ook weer niet vernieuwend. Wellicht de belangrijkste reden waarom ik niet tot de allerhoogste score kom, maar vanwege de sfeer en alle kwaliteit die van deze serie afdruipt is 4,5* wel het minste dat ik kan uitdelen.