• 8.985.812 stemmen

Pepsi, Where's My Jet? - Seizoen 1 (2022)

Show titel: Pepsi, Where's My Jet?

Ontwikkeld door: Jeremiah Murphy

Met: Cindy Crawford

Datum van release: donderdag 17 november 2022

Plot Pepsi, Where's My Jet?

Een jongen van twintig jaar probeert een straaljager te winnen in een kansspel dat is opgezet door het bekende frisdrankmerk Pepsi. Hiermee geeft hij een aanzet tot een rechtszaak die doet denken aan de strijd tussen David en Goliath. De hieropvolgende casus, aangespannen door de 'kleine man' tegen de multinational, zou de geschiedenisboeken in gaan.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

1. 1. The Kid from Seattle

17 november 2022 (37 minuten)

Zeven miljoen Pepsi-punten om een straaljager te winnen? Dat had onmogelijk moeten zijn. Maar als John Leonard in 1995 de reclame ziet, vindt hij toch een manier.

2. 2. Let's Make a Deal

17 november 2022 (43 minuten)

John en Todd perfectioneren hun plan. Ze sturen hun Pepsi-punten en cheque op en wachten af. Het bestuur van Pepsi is in rep en roer, en de advocaten komen tevoorschijn.

3. 3. The Bad News Bears

17 november 2022 (37 minuten)

Het Pentagon moet een verklaring afgeven. Oplichters zien hun kans schoon. Om deze zaak succesvol af te ronden, zal John de publieke opinie voor zich moeten winnen.

4. 4. Landing the Plane

17 november 2022 (41 minuten)

Geïnterviewden denken terug aan een campagne in 1992 op de Filipijnen die zo misliep dat het leidde tot rellen en doden. In 1999 hoort John de uitspraak op zijn rechtszaak.

Prima mee vermaakt op een koude regenachtige zondagmiddag. Hoe bizar de eis ook was, uiteindelijk laat de serie wel zien hoe groot de macht van dit soort bedrijven is. Rechters, politiek en pers worden allemaal ongetwijfeld gepaaid, hetzij met geld en misschien wel op andere manieren.

David vs Goliath zou eigenlijk een betere titel zijn geweest.

avatar van Karst

Karst

Vermakelijke documentaire met een lekker feel good vibe de eerste twee/drie afleveringen. Daar komt verandering in in aflevering drie wanneer een advocaat met een verminderde hoeveelheid scrupules om de hoek komt kijken en alles wat venijniger wordt en de (te grote) macht van dergelijke bedrijven duidelijker wordt. Aflevering vier valt helaas wat tegen en voelt afgeraffeld.

Funny verhaal wat ook leuk uitgewerkt is in de vier afleveringen. Het begint nog gezellig, maar eindigt toch best negatief met bv die overleden lerares. En teleurstellend dat de rechter voor Pepsi koos, vind ik behoorlijk unfair. Al had ik als ik die gozer was geweest allang een deal aangenomen. Zou me niks verbazen als zo'n rechter niet wereldwijd belachelijk gemaakt wilde worden als ze wel de straaljager toe had gekend.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Een totaal onbekende docu en achtergrond die er op het werkt tijdens de pauzes is doorgewerkt. En het moet gezegd dat dit toch wel een opmerkelijk verhaal is en een fraai uitgewerkte docu.

Zoals bekend draait de docu om de zogenaamde reclamecampagne met Pepsi points om dingen te kunnen 'kopen'. Leuk bedacht en ik kan me dergelijke acties ook nog wel uit mijn jeugd herinneren dat je ergens een aantal punten voor kon verzamelen om dingen te bestellen of met korting te kopen. Dingen waar ik overigens nooit warm voor liep want mijn ervaring was dat zodra ik me toe leg op zo'n actie de actie dan altijd binnen een bepaalde tijd was afgelopen en onhaalbaar. Maar zo denkt deze John niet die niet alleen pienter is en een sterk plan heeft, maar tevens de financiële steun van een vermogend vriend heeft. Sterke ingrediënten voor succes of een goed verhaal...

En dat mondt toch wel uit in een bizarre strijd met PepsiCo aan de ene kant van het verhaal met het verweer dat iedereen toch wel snapt dat dit geen echt aanbod is en kamp Leonard aan de andere kant onder het mom leveren dat toestel want het ontbreekt aan de disclaimer dus is het wel een aanbod. Een aardig steekspel ontstaat met interessante verwijten binnen het Pepsi kamp zoals de reden waarom het maar 7 miljoen punten zijn, maar ook de ontzettend gevatte reclame campagne van Leonard tegen Pepsi met het blauwe oog en de Molotov cocktail. Het spel over en weer wordt gekker en gekker, met een aanklacht, dagvaarding en waardeloos aanbod als gevolg/dieptepunt.

And the fight continues met bijzondere figuren die zich in het kamp Leonard scharen zoals Larry Schantz en Michael Avenatti. Ontstellend vind ik toch wel dat die zaak op een gegeven moment al vier jaar duurt en zichzelf het graf van een stille dood insleept. Net zo ontstellend is de zaak op de Filipijnen met wel hele vieze spelletjes om de publieke opinie te winnen tot gevolg, je zou toch wel haast nooit meer Pepsi aanraken wat dat betreft. De docu eindigd dan ook met een uitspraak die niet anders benoemd kan worden als een anticlimax en PepsiCo die eigenlijk overal mee weg komt en niets hoeft te betalen, uiteraard een genomen risico met het afwijzen van de afkoopsom van een miljoen. Maar zuur is het wel want links of rechtsom is het toch een vorm van misleiding of je nu gek genoeg bent om te geloven dat het een echt aanbod is of niet. Ik vraag me dan af wat je in godsnaam met zo'n toestel zou moeten en waar dat dingen te stallen, maar van de andere kant wordt er wel bewust op de psychologie van de mensen of jongeren ingespeeld, als iemand het dan voor elkaar krijgt moeten ze ook maar op de blaren zitten. En zo blijkt dan maar weer dat het grote concern met het grote geld toch altijd aan het langste eind trekt.

Desalniettemin is Pepsi:Where Is My Jet een uitermate vlotte en kundig gemaakte documentaire die lekker weg kijkt, alle betrokkenen voldoende aan het woord laat, aan het einde van de streep ook nog interessante zaak blijkt voor contractrecht en tot het einde ongewis blijft wie gaat winnen. Eindconclusie een knappe en leuke documentaire.

avatar van james_cameron

james_cameron

Zowel grappige als ontluisterende vierdelige documentaire-reeks over een amerikaanse jongen die in 1995 probeert een straaljager te winnen bij een ongelukkig opgezette spaaraktie van Pepsi. De herinneringen van een groot aantal betrokkenen zijn vaak hilarisch en de afleveringen steken vlot en bijzonder onderhoudend in elkaar, al had dit makkelijk in de vorm van een film gegoten kunnen worden, in iets afgeslankte vorm. Niettemin erg vermakelijk.