• 8.614.132 stemmen

Afleveringen: 4

Speelduur: 3 uur en 41 minuten

Ontwikkeld door: John Battsek en Miles Coleman

Datum van release: woensdag 9 november 2022

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot FIFA Uncovered

Deze documentaire toont de veelbewogen geschiedenis van de FIFA. Door de jaren heen hebben machtsstrijd en corruptie welig getierd en geflirt met de gehele wereldpolitiek. Deze verkenning van de FIFA onthult ook de organisatie met al haar facetten en fouten: in het bijzonder wat ervoor nodig is om de organisatie van een wereldkampioenschap in jouw land te organiseren.

Afleveringen

1. Aflevering 1

9 november 2022 (56 minuten)

In 2015 worden veertien uitvoerende leden van de FIFA gearresteerd op verdenking van corruptie. Er volgt een onderzoek naar de selectie van het gastland van een WK.

2. Aflevering 2

9 november 2022 (51 minuten)

Joseph Sepp Blatter scoort een dubieuze overwinning als FIFA-voorzitter. Als Zuid-Afrika wordt gekozen om WK 2010 te organiseren, gaan er geruchten rond over directeur Jack Warner.

3. Aflevering 3

9 november 2022 (55 minuten)

Nadat Rusland en Qatar onverwacht de WK's van 2018 en 2022 hebben binnengehaald, komen er schimmige transacties aan het licht, die wijzen op omkoping en verraad.

4. Aflevering 4

9 november 2022 (59 minuten)

Chuck Blazer sluit een deal om de gevangenis te vermijden. Sepp Blatter wacht een lastige herverkiezing. FIFA probeert zijn imago te herstellen, maar de toekomst blijft onzeker.

avatar van Uier

Uier

Een miniserie van 1 aflevering? Is dat niet gewoon een documentaire/film? Of volgen er nog meer afleveringen en staan deze nog niet toegevoegd op de site?

avatar van Tim94

Tim94 (developer)

Uier schreef:

Op Netflix staan momenteel 4 afleveringen. FIFA Uncovered | Officiële Netflix-website

The Oceanic Six

Interessant, dit ga ik volgen. Onder Blatter leek de Fifa wel The Godfather, zo corrupt. Maar nu met Infantino is het niet veel beter. Iets meer charisma, dezelfde bullshit. Misschien moet je ook wel een rat zijn om zo'n organisatie te leiden.

avatar van Uier

Uier

2 afl gezien, wat een ongelooflijk geldbelust rattenhol inderdaad, met narcist Blatter aan het roer. Voetbal interessant ze allemaal geen hol, alles draait om het geld. Kapitalisme in optima forma.

Uier schreef:

Het ergste is dat zulke lui altijd daarna hun straat schoonvegen, zie de uitlatingen van Blatter over Qatar deze week. Plots wilde hij het ook niet enzo. Vieze maffiabaas dat ie is.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Dat de FIFA een walgelijk corrupte club is was al bekend, daarvoor geeft deze docu niet heel veel nieuwe inzichten. Wel aardig om de geschiedenis van de FIFA te zien, van een clubje liefhebbers naar een maffiose geldmachine, met de opkomst van Havelange als kantelpunt. Europa valt op, zoals wel vaker op het wereldtoneel, door naïviteit en onkunde- ze wisten zich nooit raad met dat idiote one country one vote principe, waardoor mini-staatjes waar niet eens professioneel voetbal wordt gespeeld evenveel te zeggen hebben als voetbalgrootmachten. Maar ze gaven zich er ook te weinig rekenschap van hoe de rest van de wereld zich ergerde aan het Europese superioriteitsgevoel.

Blatter pakte het anders aan, door Zuid-Afrika een WK te beloven, door de bonden van de kleine voetballanden veel geld te geven. Ook zorgde hij voor meer WK-plekken voor de kleine landen, iets wat in deze docu niet naar voren komt maar wat de reden is voor de ongebreidelde groei van het deelnemersveld, waardoor we straks in 2026 naar 48 deelnemers mogen kijken.

Het is knap dat de makers van deze miniserie zoveel hoofdrolspelers voor de camera wisten te krijgen. Mooi stukje als die Qatar-ambassadeur op plechtige toon verkondigt dat zijn gloedvolle toespraak in Angola het moment was dat Qatar als serieuze kandidaat werd gezien, en even later zegt zijn assistente zonder veel omhaal dat in Angola 3 Afrikaanse bobo's werden omgekocht. Ook Blatter is veel aan het woord. Is toch wel een apart figuur, een soort Mr Burns in hobbitgedaante, gewiekst en sluw, maar ook onhandig en een beetje koddig.

De FIFA is natuurlijk nog steeds dezelfde club, met andere poppetjes, het systeem houdt corruptie in stand al zal het nu wat minder openlijk gebeuren. En dankzij cryptovaluta zijn er waarschijnlijk niet eens meer dubieuze overschrijvingen voor nodig. Het beste zou zijn als de serieuze voetballanden zich afscheiden en een nieuwe bond oprichten, maar dat zal helaas wel nooit gebeuren.

avatar van Karst

Karst

Veel zal bij de meesten wel bekend zijn. Echter was ik toch wel onder de indruk van de schaal van de corruptie en de nietsontziende aanpak van een aantal van de hoofdrolspelers. Iemand die bijvoorbeeld zijn eigen kinderen gewoon voor de bus gooit en glashard zegt: liever zij dan ik, is toch wel van een niveau waarop je niets anders kan concluderen dat deze mensen moreel gezien niet meer te redden zijn en eigenlijk wel iedere vorm van humaniteit achter zich hebben gelaten.

Ik heb de nodige keren met enige verbijstering en ergernis zitten kijken in elk geval. Kan ook niet anders concluderen dan dat (waar de docu nog hoopvol afsluit) er onder Infantino helemaal niets gaat veranderen. De FIFA is en blijft een bodemloze beerput zonder uitzicht op daadwerkelijk nieuw beleid. Beter zou zijn, zoals Flavio ook al aangeeft, afscheid te nemen van de FIFA.

The Oceanic Six

Boeiend en soms best schokkend verhaal over de FIFA waar het schijnbaar de normaalste zaak was om te frauderen en om badend in luxe dit voor vele jaren door te zetten. Ik denk wel dat je echt interesse moet hebben in voetbal of fraudezaken, want met 4 lange afleveringen is het ook wat droge kost soms. Maar het is echt verbazingwekkend wat er de laatste decennia allemaal is gebeurd en het erge is dat een nieuwe voorzitter aanstellen niks veranderde. Havelange, Blatter, Infantino; ze zijn allemaal corrupt en extreem giftig voor deze mooie sport. Het ultieme dieptepunt in de historie van de FIFA is wel dit lopende WK voetbal nu in Qatar. De ultieme bevestiging dat het door en door verrot is en nooit zal veranderen. Het enige wat je kan hopen is dat de 10, 20 grootste bonden de FIFA eens verlaten en een nieuwe wereldvoetbalbond gaan oprichten. IJdele hoop ben ik bang, want voor geld kijkt de hele voetbalwereld de andere kant op.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 1925 stemmen

Bizar, anders kan ik het niet omschrijven... Wat een criminele organisatie is dat zeg.

Erg sterke en uitgebreide docu/mini serie.