• 8.985.960 stemmen

Wednesday - Seizoen 1 (2022)

Show titel: Wednesday

Ontwikkeld door: Tim Burton, Miles Millar en Alfred Gough

Met: Jenna Ortega, Christina Ricci en Catherine Zeta-Jones

Datum van release: woensdag 23 november 2022

Plot Wednesday

De serie vertelt het verhaal van Wednesday Addams als studente aan de Nevermore Academy waar ze poogt om haar opkomende paranormale gaven onder de knie te krijgen. Ondertussen probeert ze een monsterlijke moordpartij die de plaatselijke stad heeft geterroriseerd te dwarsbomen, en het bovennatuurlijke mysterie op te lossen waarin haar ouders 25 jaar geleden verwikkeld waren - en dat alles terwijl ze met haar nieuwe en zeer verwarde relaties in Nevermore moet omgaan.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

1. 1. Wednesday's Child Is Full of Woe

23 november 2022 (57 minuten)

Als Wednesday van school wordt gestuurd door een heerlijk gemene grap, sturen haar ouders haar naar de Nimmermeer Academie, de kostschool waar ze verliefd op elkaar werden.

2. 2. Woe Is the Loneliest Number

23 november 2022 (47 minuten)

De sheriff ondervraagt Wednesday over de vreemde gebeurtenissen van die avond. Later moet Wednesday het opnemen tegen een felle rivaal in de moordende race om de Poe-beker.

3. 3. Friend or Woe

23 november 2022 (46 minuten)

Wednesday stuit op een geheim genootschap. Op Contactdag ontmoeten de outcasts van Nimmermeer de normies van Jericho in Pelgrimwereld. Wil er iemand toffees?

4. 4. Woe What a Night

23 november 2022 (48 minuten)

Wednesday vraagt Xavier mee naar het Rave'N-bal, wat Tylers jaloezie aanwakkert, maar Thing heeft iets in petto. Ondertussen houdt Eugene de grot in de gaten.

5. 5. You Reap What You Woe

23 november 2022 (50 minuten)

Tijdens Oudersweekend graaft Wednesday in haar families verleden en zorgt er per ongeluk voor dat haar vader wordt gearresteerd. Enid voelt zich onder druk gezet om te 'wolven'.

6. 6. Quid Pro Woe

23 november 2022 (48 minuten)

Wednesday's vrienden organiseren een verrassingsfeestje voor haar verjaardag. Zij zou veel liever de miserabele gelegenheid markeren door de moorden op te lossen.

7. 7. If You Don't Woe Me by Now

23 november 2022 (46 minuten)

Oom Fester komt op bezoek en deelt zijn theorie over het monster. Wednesday aanvaardt met tegenzin een afspraakje met Tyler bij Crackstones Crypte.

8. 8. A Murder of Woes

23 november 2022 (50 minuten)

Wednesday raakt in de clinch met directeur Weems, maar dat is nog maar het begin van haar problemen. Om een oud kwaad te bestrijden, heeft ze de hulp van al haar vrienden nodig.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Luis Guzmán vind eigenlijk een totale miscasting. Die is ongeschikt voor de rol van Gomez Addams. En al helemaal als je de originele Addams Family bekijkt. Dan hadden ze beter Antonio Banderas of een andere acteur kunnen nemen.

avatar van scorsese

scorsese

Eerste 2 afleveringen gezien. Krijg wel Harry Poter vibes.

umbra

Heerlijke fantasy serie, met een zalige Jenna Ortega in de huid van Wednesday Adams, love her en de serie in zijn geheel

mcdaktari schreef:

Deze opmerking al vaker opgemerkt her en der. M'n verwijst dan vaak naar vorige verfilmingen bijvoorbeeld, omdat die interpretatie van Gomez in hun hoofd zit. Maar de casting gebeurde voornamelijk met zicht op het échte bronmateriaal, en dat zijn nu eenmaal de comics. In dat opzicht is Guzmán qua uiterlijk net een bijzonder goede keuze, de beste tot nu toe zelfs, en iemand als Banderas eigenlijk helemaal niet. Gomez is niet die redelijk goodlooking smooth guy, hij is een dikkerdje met een lelijke tronie.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Spacejet schreef:

Toch vind ik Guzmán niet de juiste acteur voor die rol. Als je de originele zwart wit serie ziet dan is het ook een totaal ander type. Guzmán hadden ze dan nog beter de rol van uncle Fester kunnen laten spelen

mcdaktari schreef:

Als je de originele zwart wit serie ziet dan is het ook een totaal ander type.

Inderdaad, en dat strookt niet met het bronmateriaal. Persoonlijk heb ik liever dat ze daar trouw aan blijven, dat is immers hoe ze daadwerkelijk zijn. De recente animatiefilms deden het op dat vlak nog het best qua character-design. Nog niet gezien trouwens.

Emre2002 schreef:

Een FLOP! serie

Je bijdrage is anders ook een FLOP e

umbra

Van begin tot eind zeer vermakelijke en boeiende serie. Deze kan zonder moeite los vd film gezien worden, gewoon ijzersterk op zichzelf. 9/10.

avatar van Night owl

Night owl

Erg leuke serie! In het begin even wennen en aftasten, maar dan toch het voordeel van de (kleine) twijfel geven.. en dan zit je er helemaal in Wees alert op de 'knipogen' naar de oorspronkelijke films en series. De muziekstukjes zijn ook passend. Verhaal is pakkend.

Alleen aan Morticia en Gomez kon ik niet helemaal wennen. De Morticia in de 90erjaren films was wederom vele malen beter. Maar deze loopt de hele tijd te overacteren en te gniffelen.

Ook Gomez is niet super uitgekozen.. ik weet dat ze het meer enten op de comics, maar zelfs daarin is hij niet zo dik en grofgebouwd als deze. Ook zijn stem heeft niet echt wat het moet hebben. Maar goed, afgezien van dat is het allemaal leuk bedacht. Wednesday zelf vind ik wel sterk.

Inderdaad in het begin ook een redelijk Harry Potter gehalte.

Goede serie, leuke spin-off van The Addams Family. Dit is vooral heel sterk door de typische Tim Burton-sfeer en muziek. Beetje gothic, duister en volwassen. Toch miste ik hier wel de typische Addams Family luchtigheid en personages. Ja, ze hebben allemaal een bijrol maar je ziet ze nauwelijks. Catherine Zeta-Jones is subliem als Morticia en wat is ze toch nog altijd een prachtige vrouw. Veruit de beste bijrol. Aan deze Gomez kon ik niet zo goed wennen, geen beste vertolking van Luis Guzmán. Jenna Ortega is gelukkig wel een waardige hoofdrolspeelster die haar rol erg goed neer zet, waardoor je wel vlot door de afleveringen heen gaat. Plotinhoudelijk wist het me niet altijd even hard te boeien.

Emre2002 schreef:

Een FLOP! serie

Ik ben een enorme tegenstander van die woke kneusjes die vandaag de dag nogal aanwezig zijn, maar wat is precies woke aan deze serie? Heb er niks van gemerkt.

avatar van horizons

horizons

Inderdaad erg weinig "woke" aan. En rollen worden best goed vertolkt.

avatar van james_cameron

james_cameron

Meer Harry Potter dan Addams Family, maar verrassend onderhoudend en voorzien van een leuk plot en sympathieke personages. Jenna Ortega is perfect gecast in de hoofdrol. Bepaalde verhaalelementen komen er helaas een beetje bekaaid af, met name de rest van de familie Addams. Tekenend is in dat opzicht dat de enige aflevering waarin ouders Gomez en Morticia centraal staan, You Reap Whay You Woe, de minste uit de reeks is. Afgezien daarvan een prima serie, waar ik wel een tweede seizoen van wil zien.

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Fijne serie, ik heb er me prima mee vermaakt, ook al ben ik niet zo heel erg vertrouwd met het bronmateriaal. Ik heb enkel de serie van de Addams family uit de jaren 90 een enkele keer gezien, net genoeg om de personages uit de familie te herkennen. Maar de Wednesday die we hier te zien krijgen is al wat jaartjes ouder dan dat daar het geval was.

Ze wordt in ieder geval uitstekend neer gezet door Jenna Ortega, die ongetwijfeld heel wat tienerjongensharten laat smelten dankzij deze rol.

Het verhaal is niet heel erg bijzonder maar dat wordt goed gemaakt door de vertolkingen (ook Enid, de ouders en het schoolhoofd zijn erg leuk), mooie setdesigns die soms naar de Harry Potter films neigen en de humor die er in het gedrag van het hoofdpersonage zit. De hand van Tim Burton is duidelijk herkenbaar. Maar toch zou ik in een volgende seizoen graag iets minder tiener romcom zien en nog een extra scheut gotische duisterheid. Dan kan het helemaal niet meer stuk.

avatar van bobbee1

bobbee1

Prima serie. Moest er even in komen met name door de Burtonachtige maniertjes die zijn personages alrijd kenmerken. Het is een soort detective, een whodunnit, en de manier de plot zich ontrolt laat Burton zien als een meesterverteller. Ortega is supercute en dat is meer dan een uiterlijke kwestie. Ze draagt de rol met ingehouden flair maar ook de serie want ze is in vrijwel ieder shot aanwezig en verveelt geen moment. Jammer dat Fester zo laat opduikt, hij is geweldig.

avatar van Bibi88

Bibi88

Dit zou helemaal mijn ding moeten zijn maar ik vind de serie vreselijk "overhyped"

Wednesday doet het super. Strak en sarcastisch. Ze is super gecast. Kan ik niet over Morticia of Goméz zeggen. Het acteerwerk van Zeta-Jones valt vreselijk tegen. De kostuums lijken regelrecht van Harry Potter te zijn overgenomen en met dezelfde leeftijdscatogorie is het voor mij weer teveel een puberserie. Ik had het veel meer sinister gehoopt. Het verhaal is niet zo bijzonder, mij kon het niet erg boeien of vasthouden. Leek op een serie The Order waar ik ook al gauw klaar mee was.

Ook al vind ik Wednesday zelf geweldig, ik mis the Addams family vibe. Geen vreselijke serie maar zeker niet zo goed als ik gehoopt had en wat ik overal moet lezen.

avatar van korenbloem02

korenbloem02

begint wel leuk, maar eindigt al snel in de 15 in dozijn highschool supernatural detective.

Jenna Ortega acteert erg goed in deze serie. Vol met zwartgallige humor, en Tim Burton maakt er weer een fijn geheel van.

avatar van Pannalicour

Pannalicour

Geen verkeerde serie. Trouwens ligt dit aan mij dat deze serie erg mooi is opgenomen. Het beeld is prachtig.

avatar van BBBB1122

BBBB1122

Ze heeft er de looks voor, maar niet de magie die nodig is om Wednesday te spelen. Maw ze verliest soms de cool die Wednesday uitstraalt wat afbraak doet aan het personage. Zeer jammer zeker omdat ook Tim Burton er niet in slaagt om de typische Adams Family sfeer te creëren.

avatar van Reinbo_mm

Reinbo_mm

Toch wel erg leuke serie. Burton ten voeten uit. Een soort mix van Sleepy Hollow en Beetlejuice. Wednesday is een top personage. Na aflevering 4, als Burton de regie overdraagt en de personages en setting eenmaal geïntroduceerd zijn, zakt het ietsje in, om uiteindelijk toch met een prima finale te eindigen. Op een tweede serie zit ik niet echt te wachten. Dat wordt vastveen mindere herhaling van zetten.

Kleine 4,5 voor deze.

avatar van schrans

schrans

Best een degelijke en genietbare serie die je in een mum van tijd uitkijkt. Voor mij wel te veel typische young adult elementen op net die doelgroep ook daadwerkelijk aan te spreken. Ook de personages (en met name) Wednesday waren soms te karikaturaal. Fijne plot ten slotte die je op het verkeerde been zet en wat doet denken aan Stranger Things meets Harry Potter.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1904 berichten

Waar ik de 90s films nog steeds sfeervol en heel grappig vind, ervaarde ik deze serie als niets bijzonders. Misschien heb ik te veel vergeleken met die films, maar ik zag dit al snel als een Gossip Girl/Pretty Little Liars-achtig gebeuren in een Burton-jasje.

Ik herkende constant de Warner Brothers-lot als filmlocatie (Gilmore Girls, Back to the Future etc), wat ik ergens knullig vond. De dader was me in aflevering 1 al duidelijk (het is altijd de innocent-looking with the glasses en in dit geval toevallig voormalig Wednesday).

Het wordt nergens macaber, ook niet op een grappige manier, waarvan ik toch echt vind dat deze een belangrijk ingrediënt is in een Addams-product. Tevens is het zelfs binnen z'n genre niet realistisch dat Wednesday aantrekkingsvoer voor mannen is.

Het ziet er allemaal goed uit en is redelijk sfeervol a la Harry Potter, maar niet my cup of tea. Mijn nichtje van 11 vindt het geweldig, dat zegt misschien ook wel wat.

Het is inderdaad een beetje kinderachtig allemaal.

avatar van Black Math

Black Math

Een beetje gemixte gevoelens heb ik over deze serie. De hoofdrolspeelster zet een prettig stoicijnse Wednesday Addams neer (sowieso vind ik alle Addamsrollen behalve Fester goed ingevuld), maar de hele standaard beestenboel van weerwolven en meerminnen etcetera die erbij gehaald wordt spreekt me minder aan. Misschien is mijn beeld van de Addams family mis, maar ik had altijd het idee dat men het altijd een beetje in het midden liet of ze nu echt levende mensen zijn of toch eigenlijk niet. Door duidelijk te maken dat ze toch gewoon mensen zijn, terwijl er aan de andere kant de typische mythische figuren zoals weerwolven een rol krijgen, gaat het mysterie er voor mij een beetje af. Tel daarbij een moordmysterie op (waarom interesseert dat Wednesday eigenlijk?) wat eigenlijk best voorspelbaar is alle duidelijke verdachten zijn het natuurlijk niet, Christina Ricci's karakter speelt in het grootste gedeelte van de serie geen enkele essentiële rol, dus natuurlijk blijkt zij de dader te zijn, en het voelt voor mij niet bevredigend aan. 2*.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

• 1923 stemmen

Ken niks van de Addams Family, dus geen klagen over de casting bij mij. De schoolomgeving doet inderdaad denken aan Harry Potter, maar het schrijfwerk van Wednesday is een behoorlijk stuk minder. Vooral in de tweede helft van de serie is het script tamelijk lomp. Misschien ligt het ook aan de regie (alleen de eerste afleveringen ligt die in handen van Tim Burton). Toch heb ik behoorlijk genoten van Wednesday. De setting, de vet aangezette muziek (heerlijk) en Jenna Ortega in de hoofdrol zijn daarvoor eigenlijk al voldoende. Je moet er niet teveel afleveringen van achter elkaar kijken, maar ik ben zeker geïnteresseerd in seizoen 2.

avatar van Karst

Karst

Vermakelijke serie. Over het algemeen prima vertolkingen maar verhaal technisch rammelt het wel hier en daar en het is ook weer een typsiche netflix serie, met name gericht op tieners. Alle clichés worden uit de kast getrokken en de serie gaat een ervaren kijker ook nergens verrassen. Da gezegd hebbende, goede sfeer, prima muziek, lekker tempo en goed kijkbaar.

• 1917 stemmen

Best een toffe reeks die lekker wegkijkt, Jenna Ortega zet een erg goeie Wednesday Addams neer. Net voor ik de reeks ging kijken heb ik de twee films van Barry Sonnenfeld uit de jaren '90 gekeken. Deze Wednesday is wat jaartjes ouder en ook minder creepy (Christina Ricci, die in deze reeks een bijrol speelt, wist me meer koude angstrillingen te geven in de films). Deze Gomez Addams staat mijlenver af van de Gomez uit de films, maar ik heb uit de bovenstaande commentaren begrepen dat deze net weer dichter aanleunt bij het origineel karakter. Nou ja, veel indruk maakt Guzmán niet.

Het verhaal op zich weet me niet heel erg te boeien, evenals de overige personages (moet wel zeggen dat Catherine Zeta-Jones een overtuigende Morticia speelt), maar het Burtoneske sfeertje en de soms lekker onderkoelde humor maken veel goed.

3,5 sterren

avatar van Bxian32

Bxian32

Ik had hier eigenlijk helemaal geen verwachtingen van en had het nooit zo op Jenna Ortega. En wat kan het nu zijn, een hele serie omtrent 1 Addams family karakter. Ik had het verkeerd. In principe meer een tiener "horror" maar de serie is gewoon erg goed gemaakt en ik ben alsnog fan van Jenna. Ben al benieuwd naar de tweede reeks.

avatar van Thorongil

Thorongil

Ik herinner me vaag als kind nog de animatiereeks te hebben gezien. Door de goede ontvangst van deze reeks eens bekeken. Niet slecht, een beetje Netflix zijn HP variant. Was wel geïntrigeerd wie die Hyde dan was en in 2 zitbeurten uiteindelijk uitgekeken. Laat maar komen de vervolgreeks.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

Ik had niet verwacht dat het zo goed zou zijn! Erg sterk acteerwerk ook van Jenna Ortega, een genot om naar te kijken! Seizoen 2 bring it on.