• 8.985.489 stemmen

All the Light We Cannot See (2023)

Drama / Oorlog | Miniserie

Show titel: All the Light We Cannot See

Genre: Drama / Oorlog

Ontwikkeld door: Steven Knight en Shawn Levy

Met: Aria Mia Loberti, Mark Ruffalo en Hugh Laurie

Datum van release: donderdag 2 november 2023

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot All the Light We Cannot See

De blinde Marie-Laure woont met haar vader in Parijs naast het Natuurhistorisch Museum, waar hij werkt als curator. Wanneer Marie-Laure twaalf is, bezetten de nazi's Parijs. Vader en dochter vluchten naar het Bretonse Saint-Malo; ze hebben echter de grootste en meest waardevolle schat van het museum meegenomen. Ondertussen belandt de Duitse Werner Pfennig, die opgegroeid is in een weeshuis in een Duits mijnstadje samen met zijn jongere zusje Jutta, bij de Hitlerjugend. Hij wordt vervolgens naar het front gestuurd. Via Rusland komt hij tenslotte in Saint-Malo terecht, waar zijn verhaal en dat van Marie-Laure kruisen.

2 november 2023 (1 uur en 02 minuten)

Augustus 1944. Tijdens een luchtaanval zendt Marie nieuws uit in het door de nazi's bezette Saint-Malo, waarop de doodstraf staat. De jonge Duitse soldaat Werner luistert mee.

2 november 2023 (51 minuten)

Tijdens een intens verhoor denkt Marie terug aan hoe de nazi's Parijs binnenvielen, terwijl Werner zich een noodlottig bezoek van een SS-officier aan zijn weeshuis herinnert.

2 november 2023 (1 uur en 02 minuten)

Nadat Werner het vertrouwen van Etienne heeft gewonnen, vertelt hij over zijn verleden en zijn banden met kortegolf 13.10. Daniel gaat tot het uiterste om de Gestapo te misleiden.

2 november 2023 (53 minuten)

Een vastbesloten Von Rumpel doet een laatste poging om de Vlammenzee te vinden. Terwijl artillerie valt en Amerikaanse troepen binnenvallen, haast Werner zich om Marie te redden.

Marie-Laure LeBlanc

Daniel LeBlanc

Etienne LeBlanc

avatar van John Milton

John Milton

De trailer is mij iets te gelikt, maar gezien de Pulitzer misschien toch maar het voordeel van de twijfel geven?

avatar van Marcske

Marcske

Het eerste deel gezien, toch wel bijzonder, helaas Engels gesproken, zowel de Franstaligen als de Duitstaligen

John Milton schreef:

Ik heb het boek gelezen. Erg Amerikaans, haha.

avatar van Agnimaatje

Agnimaatje

Tja,... nu 1 aflevering gezien; fictie in een non-fictie setting. Dat is wat het is. Dus niet mijn ding.

avatar van Agnimaatje

Agnimaatje

John Milton schreef:

Niet doen.

avatar van John Milton

John Milton

Donkerwoud schreef:

Ik heb het boek gelezen. Erg Amerikaans, haha.

Dat klinkt niet bemoedigend.

avatar van Thomz91

Thomz91

Juist vanwege de trailer ben ik eerder dit jaar het boek gaan lezen. Tijdens het lezen kon ik me wel voorstellen dat dit verhaal zich goed leent voor een serie. Nu de eerste aflevering gezien maar ik ben nog niet overtuigd.

Er zijn wat dingen veranderd in het verhaal, maar dit vind ik opzich niet storend. Op de één of andere manier vind ik het er allemaal wat te dik bovenop liggen en stoor ik me toch ook wel wat aan de taal. Zeker wanneer dit (met het luisteren naar de radio) een rol speelt in het verhaal.

avatar van Thomz91

Thomz91

Zo vertelt Werner bijvoorbeeld dat hij Frans heeft geleerd door de uitzendingen van de professor. Dit lijkt me iets wat flink wat uurtjes luisteren kost. Als hij vervolgens de uitzending op zijn net gebouwde radio beluisterd lijkt hij dit allemaal te begrijpen (in de serie is het immers Engels), en als zijn zusje mee komt luisteren is dit ook het geval.

Of de pamfletten die de Amerikanen laten vallen waar Engelse tekst op gedrukt staat, maar waar we later horen dat dit in het Frans zou zijn.

Factoren die mij uit het verhaal haalde omdat het niet logisch voelt.

avatar van Marsman

Marsman

Redelijke serie. Onderhoudend. Jammer dat Duitsers hier Engels spreken. Gelukkig zonder dat Alo-Alo accent. Wel een gemiste kans want “Aufmachen” maakt net even iets meer indruk. Verder zijn sommige scene’s bitterzoet en hebben een hoog EO- gehalte. Bij afl. 3 kakt t allemaal een beetje in. Ook nogal wat flash-backs die heel irritant de verhaal-flow verstoren. De CGI van de stadsgezichten en de bombardementen, maken het zoals het dit meestal doet, ook hier allemaal net even te gladjes. Let eens op de veel te nieuw uitziende stadsmuren. Maar zoals ik al zei onderhoudend en ik blijf tot het eind nieuwsgierig naar de “good german soldier”

avatar van Diederik58

Diederik58

Pulitzerprijs, maar niet voor deze serie.

Mierzoete scènes en dan weer geweld dat niet te

0 plaatsen is.

Veel flashbacks vanuit het perpectief van Werner en Marie-Laure. Ook oom Etienne blikt terug. Ik denk dat een chronologische vorm beter had gewerkt.

Soms irriterend acteerwerk. Niet van iedereen. De meeste acteurs die Duitsers spelen doen minimaal aan overacting.

Marie-Laure die als klein meisje echt blind lijkt maar slecht acteert. De oudere Marie-Laure is minder geloofwaardig als blinde. Ze kijkt iemand aan als die praat. Misschien doen blinde mensen dat, maar hier past het niet.

Duitsers en Fransen die Engels spreken. Elkaar blijkbaar ook erg goed verstaan (omdat ze allebei Engels spreken). Dat vind ik begrijpelijk voor een Netflix verhicle. Echter dat doet de serie niet goed.

Het thema van diamantenroof door de Duitsers is niet zo gek. Kun je best een film of serie over maken. Mag wel wat compacter en vooral spannender.

avatar van ChantalParis

ChantalParis

Mooi vormgegeven serie, maar mist spanning om echt te imponeren.

Ik stoorde me er ook mateloos aan dat er enkel in Engels gesproken wordt.

avatar van Killkong

Killkong

Deze serie was me aanbevolen door iemand maar voldeed helaas totaal niet aan mijn verwachtingen.

Al vanaf het begin stoorde ik me er enorm aan dat zowel de Duitsers als de Fransen Engels praten.

Het speelt zich grotendeels af in de Tweede Wereldoorlog.

De serie wordt slechter met elke aflevering, gelukkig zijn er maar 4, anders had ik het waarschijnlijk zelfs niet uitgekeken.

Na 4 afleveringen met ongeloofwaardige avonturen eindigt het zeemzoet.

Het verhaal is simpel en naïef.

Geen tijd aan verspillen is mijn advies.

avatar van BBarbie

BBarbie

Vreemd oorlogsverhaal over een blind meisje dat ten tijde van de Geallieerde landingen in Normandië in opdracht van het Franse verzet gecodeerde berichten uitzendt. Een Duitse soldaat raakt door haar geobsedeerd. Het verhaal is nogal vergezocht en ook de uitvoering laat te wensen over. Vooral de Duitse officieren komen over al karikaturen van zichzelf.

avatar van Flanagan

Flanagan

Diederik58 schreef:

Pulitzerprijs, maar niet voor deze serie.

Mierzoete scènes en dan weer geweld dat niet te

0 plaatsen is.

Aria Mia Loberti is de actrice die de oudere Marie-Laure speelt.

Zij lijd aan een zeldzame oogziekte waarbij ze nagenoeg blind is.

avatar van Flanagan

Flanagan

Verder vind ik de serie wel 3.5* waard.

Ik ben het eens met de kritieken wat de taal betreft.

En ze hebben er verstandig aangedaan om het in 4 afleveringen (miniserie) te maken.

Lars Eidinger viel mij al op in de serie Babylon Berlin en ook in deze serie, een zeer goed acteur.

avatar van NERD

NERD

Serie ziet er erg mooi uit, vooral de eerste 2 afleveringen deden mij wat sprookjesachtig aan. Verder behoorlijk zoetsappig, en Ruffalo die als Amerikaan met een Brits accent een Fransoos speelt.

Al met al wel aardig, ik kan mij objectief wel voorstellen dat dit voor bepaalde kijkers geweldig kan zijn, maar niet voor mij. Toch wel in 2 avonden weggekeken, dat dan weer wel. 3 sterren.

avatar van Defective

Defective

Carb0neum schreef:

Niet doen.

Gewoon kijken John Milton.

Prima miniserie, alleen inderdaad een punt van kritiek is dat iedereen engels spreekt!