• 8.484.957 stemmen

Show titel: Obi-Wan Kenobi

Genre: Actie / Avontuur

Afleveringen: 6

Speelduur: 4 uur en 20 minuten

Ontwikkeld door: Deborah Chow

Met: Ewan McGregor, Hayden Christensen en Indira Varma

Datum van release: vrijdag 27 mei 2022

Eerst uitgezonden op: Disney+ (Nederland)

• Disney+ Bekijk miniserie via Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Obi-Wan Kenobi

De serie begint 10 jaar na de dramatische gebeurtenissen van Star Wars: Revenge of the Sith, waar Obi-Wan zijn grootste nederlaag, de ondergang en corruptie van zijn beste vriend en Jedi-leerling, Anakin Skywalker, die de kwaadaardige Sith Lord Darth Vader werd, te maken kreeg. Tatooine - een barre woestijnwereld waar boeren zwoegen in de hitte van twee zonnen terwijl ze zichzelf en hun dierbaren proberen te beschermen tegen de plunderende Tusken Raiders. Een binnenwaterplaneet aan de rand van de beschaafde ruimte. En een onwaarschijnlijke plek om een ondergedoken Jedi-meester te vinden, of een weeskindje op wiens schouders de toekomst van een melkwegstelsel rust.

Afleveringen

1 juni 2022 (45 minuten)

4. 4. Part IV

8 juni 2022 (36 minuten)

5. 5. Part V

15 juni 2022 (40 minuten)

6. 6. Part VI

22 juni 2022 (48 minuten)

avatar van John Barry

John Barry

De 5e aflevering vind ik de beste tot nu toe. Eindelijk lijkt de serie wat meer op stoom te komen.

Er zijn een paar goede scenes met Darth-Vader. Ook mooi hoe ze aantal flashbacks tussen Obi-wan en Anakin in het verhaal hebben verwerkt. Alles omtrent Third Sister vind ik bijzonder oninteressant. Ik snap niet zo goed waarom Vader haar aan het eind van de aflevering laat leven.

John Barry schreef:

Is niet de keuze van Vader, maar van de serieontwikkelaar Deborah Chow voor een plottwist in de finale van aflevering 6 waar Third Sister wellicht een belangrijke rol in kan spelen (tegen Vader).

The Oceanic Six

Ik vind die donkere dame als de assistent van Darth Vader wel echt een tenenkrommende rol zeg.

Alleen Darth Vader maakt dit een leuke serie.

Fikret8

Darth Vader is in deze serie wel heel erg eendimensionaal, niets meer dan een wraaklustige Führer.

Fikret8 schreef:

Was hij in de films dan veel meer dan dat?

avatar van horizons

horizons

Eens.

Maar wel leuke aflevering.

The Oceanic Six schreef:

Mwa, is de enige van wie wat echte dreiging uit gaat.

avatar van John Barry

John Barry

De laatste aflevering vind ik een behoorlijke tegenvaller. Alleen het duel tussen Darth Vader en Obi-Wan was nog redelijk goed. En ja de korte cameo's van de keizer en Qui-Gon waren ook wel leuk. Maar verder was de aflevering een behoorlijke anticlimax. De aflevering voelde vooral in de tweede helft erg gehaast en afgeraffeld aan. Vreemd eigenlijk, in de voorgaande afleveringen was het tempo juist (iets) te laag.

De rol van Third Sister is een grote mislukking. Als antagonist kwam ze niet bepaald goed uit de verf. De soort van dramatische wendingen in de laatste twee afleveringen zijn saai en niet goed uitgewerkt. De betreffende actrice acteert ook niet echt geweldig.

Deze serie voelt als een behoorlijk gemiste kans, toch is het wat mij betreft niet compleet waardeloos. Ewan McGregor acteert erg goed als Obi-Wan. Vooral in de eerste drie afleveringen zagen we een meer breekbare en vermoeide Jedi. Dit was best interessant, maar hier had in latere afleveringen meer uitgehaald kunnen worden. Eén jonge Leia kon ik ook wel waarderen, al werkte de chemie met Obi-wan niet helemaal. De grootste troef van deze serie is Darth Vader. Hij zorgt toch wel voor een paar erg gave scenes.

De muziek valt ook behoorlijk tegen. Het kenobi thema van John Williams wordt mooi gebruikt. Maar de overige muziek in de serie is op een paar uitzonderingen na niet al te best. Eén groot gedeelte van de muziek klinkt alsof het uit een gewone actiefilm komt. Ik moet wel toegeven dat met name de muziek in de laatste twee afleveringen wat beter is. Een vreemde keuze om pas in de laatste aflevering legacy thema's te gebruiken. Ik had bijvoorbeeld het Darth Vader thema graag wat vaker voluit gehoord.

avatar van horizons

horizons

Ja, hey, als serie wellicht ondermaats (wel beter dan book of boba) maar dat dat duel tussen Obi Wan en Darth vader maakt heel erg veel goed!

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Na het zien van de laatste aflevering moet ik bekennen dat ook Obi-Wan Kenobi een fikse teleurstelling is en nergens echt weet te imponeren.

Na de belabberde sequel-trilogie, leek Disney op de goede weg te zijn met The Mandalorian. Eindelijk een serie die een Star Wars-gevoel wist op te wekken en ook bijzonder goed in smaak viel bij zowel de Star Wars-fans als het gewone publiek. Die serie was ook een goede mengelmoes van nieuwe ideeën alsmede nostalgie.

Maar toen kwam er begin dit jaar The Book of Boba Fett! Overduidelijk probeerde die serie een graantje mee te pikken van het succes van The Mandalorian, maar blijkbaar hadden de makers verder ook geen andere plannen met dit verhaal. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat het plot totaal oninteressant was en bovendien van de hak op de tak sprong.

De serie Obi-Wan Kenobi lijkt te lijden aan hetzelfde euvel als The Book of Boba Fett. Buiten het nostalgische sausje wat ze er overheen hebben gegoten, lijkt deze serie bitter weinig verhaal te hebben. Daarnaast lijken de schrijvers niet te kunnen beslissen welk verhaal ze nu eigenlijk willen vertellen: het verhaal van Obi-Wan of het verhaal van Reva. Het constante geswitch tussen beide verhaallijnen haalt de dynamiek uit het plot en daarmee verpesten ze ook de langverwachte rematch tussen Obi-Wan Kenobi en Darth Vader. En dat was toch wel het grootste verkooppunt van deze serie.

Nu vond ik al dat de sequel-trilogie behoorlijk over-the-top ging met het tonen van de krachten van de Jedi en de Sith. En dat is in deze serie helaas niet anders. De krachten die Darth Vader laat zien in aflevering 5, zijn natuurlijk belachelijk en staan in mijn ogen niet in verhouding met de krachten die hij had in de originele trilogie. Datzelfde geldt voor de laatste aflevering waarin Obi-Wan Kenobi ineens zijn superkrachten terug heeft en Darth Vader weet te verslaan. Als deze serie cannon wordt, dan zal Darth Vader toch weer een plaats moeten zakken op de ranglijst van sterkste Jedi/Sith en moet Kenobi wat hoger gewaardeerd worden.

Dan is er nog die verhaallijn van Reva die totaal niet uit de verf komt. De eerste twee afleveringen vond ik haar nog veelbelovend, maar er zat weinig diepgang in haar personage en de plottwist in aflevering 5 vond ik totaal niet geloofwaardig. Ze wil wraak nemen op Darth Vader en om dat te bereiken wordt ze een beul voor het Keizerrijk en ontvoerd ze kleine kinderen. Lekker logisch! Daarnaast vond ik het acteerwerk van Moses Ingram ook niet bepaald sprankelend, al moet ik toegeven dat ze weinig had om mee te werken. Er had veel meer in dit personage gezeten, maar het komt er niet uit! En dat is jammer want ze neemt wel veel schermtijd in beslag. Het personage Reva werd dan ook niet bijster enthousiast door de fans ontvangen.

Het plot zit vol gaten en onlogische momenten (hoe kwam Reva zo snel op de planeet Tatooine? Kan ze zichzelf soms teleporteren?). Daar waar The Book of Boba Fett haar oninteressante plot nog enigszins wist te compenseren met prachtige visuals, weet ook Obi-Wan Kenobi daarin niet te overtuigen. Ik vond de serie maar een lelijke uitstraling hebben en het merendeel kwam duidelijk uit de computer gerold. Al met al is Obi-Wan Kenobi dan ook niet de serie geworden die ik gehoopt had. De terugkeer van Ewan McGregor en Hayden Christensen maakt nog iets goed, maar verder is deze serie totaal overbodig.

Fikret8

Uiteindelijk een vrij redelijke serie, minder dan The Mandalorian reeks. De laatste aflevering biedt een epische rematch tussie Obi-Wan en Darth Vader, daarna stortte het helemaal in. De rest van de aflevering is totaal overbodig.

avatar van martijnk

martijnk

horizons schreef:

Probleem is, je weet toch dat ze het beide overleven.

Ook grappig dat dat duel overbodig was, want het schip waarmee Obi-wan ontsnapte har blijkbaar hyperdrive. Dus hij hoefde heel dat duel niet aan te gaan. En waarom laat hij Darth leven als hij wint? Om hem nog meer mensen af te laten slachten.

Krijg bij deze serie ook het gevoel dat ze maar zoveel mogelijk Datth Vader laten zien dan vindt iedereen het wel goed. Beetje mislukte fanservice.

Ik zal blij zijn als de Mandalorian weer begint.

The Oceanic Six

Even dacht ik dat dit veel beter zou zijn dan de Boba Fett serie, maar dat is tegengevallen. Deze serie heeft wel betere personages, maar net zulk middelmatig schrijfwerk. Blijft over dat scènes met Darth Vader wel tof waren, maar zeker niet zo episch als in de films. McGregor en Christensen geven dit nog wel wat glans, maar meer dan wel voldoende is het niet. Disney moet op gaan passen dat ze van Star Wars geen middelmatige franchise maken. Die naam stond altijd voor kwaliteit, maar het is de jaren wel heel wisselend in niveau.

Ik zie best wel wat negatieve reacties en in een kan ik me wel vinden maar het stoordde me niet egt. En dan heb ik het over reva die opzich niet slecht speelde maar het was het gewoon net niet. En was het al bijna vwrgeten maar las het net in de reacties, die lasergate was indd wel egt heel slecht. Verder vond ik het gewoon weer een goede star wars serie die jammer genoeg weer veels te kort was net als bobba fett en the mandolorian. Een groot plus punt in deze serie vind ik toch wel prinses leia die ik egt geweldig vond spelen voor zo'n klein meisje. Al met al leuke serie alleen te kort.

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Van een serie die het lef heeft zichzelf Obi-Wan Kenobi te noemen verwacht ik een dijk van een show.

Helaas overstijgt het Boba Fett in de meeste afleveringen maar nauwelijks.

De laatste 2 afleveringen brengen wat verbetering, maar laat ons eerlijk zijn, dat komt toch vooral door massale fan service. Het is dat ik Ewan McGregor zo graag bezig zie dat ik het nog een voldoende geef.

avatar van Arri

Arri

Heerlijk vermaakt met deze serie.