Mijn Series +

Carnivàle - Seizoen 1 (2003)

Drama / Mystery

ontwikkeld door Daniel Knauf
met Nick Stahl, Clancy Brown en Michael J. Anderson

1934. De Dustbowl. Het laatste grote tijdperk van tovenarij. In een tijd van titanische zandstormen, gruwelijke plagen, droogtes en epidemieën - tekenen van Gods woede en voorbodes van de Apocalyps - brandt het ultieme conflict tussen goed en kwaad los. De strijd vindt plaats in het hart van een rijk dat Amerika heet. De protagonisten zijn Ben Hawkins, de gekwelde genezer van een rondreizend circus, en Broeder Justin Crowe, een Evangelisch predikant. En wanneer de strijd is uitgewoed, zal de mens voor altijd de verwondering inruilen voor de rede.

1. Milfay
  12. The Day That Was The Day
avatar van N811
Vet gave serie.

avatar van Animosh
Beter dan Twin Peaks, maar het deelt ook haar gebreken.

Carnivàle wordt vaak vergeleken met Twin Peaks, en dat is terecht. Net als Twin Peaks heeft Carnivàle op haar beste momenten een mysterieuze en onheilspellende sfeer met veel onderhuidse spanning die voor enkele fantastische scènes zorgt (vooral de monologen van Justin zijn memorabel). Langzaam maar zeker ontdek je de diepere rol van de personages in de "strijd van goed en kwaad", en die ontwikkeling is boeiend om te volgen, zeker in het subtielere en minder clichématige eerste seizoen.

Maar net als bij Twin Peaks is de "hoofdverhaallijn" maar een klein deel van de serie. Een groot deel van de serie volg je randpersonages van de serie, de één nog minder boeiend dan de ander. Provinciaalse types zijn het, die saaie dialogen voeren terwijl ze zich bekommeren om hun alledaagse zorgen, zoals een aantal "romantische" avonturen die tot spanningen leiden. Dat het belangrijkste personage, Ben, een boers type is die het hele seizoen vooral hard zijn best doet om niets te doen helpt ook niet. Begrijpelijk, maar saai.

En in het tweede seizoen komen de zwakke punten van de serie alleen maar meer op de voorgrond. De serie wordt explicieter, minder mysterieus, en de personages verliezen hun complexiteit. De ontwikkeling van Sofie is boeiend, maar de andere personages vechten erom wie het beste in een hokje past.

Carnivàle is dus niet zo goed als ik hoopte. Het heeft een aantal zeer sfeervolle scènes, een paar leuke personages en een best fascinerende main story, maar net als Twin Peaks besteedt de serie veel te veel tijd aan de vergetelijke verwikkelingen van oninteressante personages, waardoor echte hoogtepunten schaars zijn. Veel mensen klagen dat de serie voortijdig is geëindigd, maar ik vind het vooral zonde dat de twee seizoenen die het had niet beter zijn besteed. Meer focus en minder filler had de serie goed gedaan. 3.25*

Lekkere speciale serie die jammer genoeg maar 2 seizoenen lang is (er waren er meer gepland in drie boeken van elk twee seizoenen). Personages zijn heel interessant, acteerwerk is sterk (vooral Clancy Brown met zijn heerlijk donkere stem) en de hele atmosfeer boeit me enorm. Het eerste seizoen is traag in opbouw en in het laatste gooien ze alle remmen los. Heerlijk !

Tommy Dolan: Deal?
Brother Justin: I'm reminded of the phrase "making a deal with the devil".
Tommy Dolan: Oh, come on, now. I'm not that bad.
Brother Justin: No, no, you're not.

avatar van Phantasm
Ikzelf was er niet helemaal kapot van. Leuk om een keertje gezien te hebben.