• 8.985.823 stemmen

The Underground Railroad (2021)

Drama / Oorlog | Miniserie

Show titel: The Underground Railroad

Genre: Drama / Oorlog

Ontwikkeld door: Barry Jenkins, Adele Romanski, Brad Pitt, Jeremy Kleiner, Dede Gardner, Mark Ceryak, Richard Heus, Jacqueline Hoyt en Sara Murphy

Met: Thuso Mbedu, Chase W. Dillon en Joel Edgerton

Datum van release: vrijdag 14 mei 2021

Eerst uitgezonden op: Amazon Prime Video (Nederland)

• Amazon Prime Bekijk miniserie via Amazon Prime

Plot The Underground Railroad

Het verhaal over de wanhopige zoektocht van Cora Randall naar vrijheid tijdens het Antebellum South. Nadat ze de plantage in Georgia is ontvlucht om achter het gerucht aan te gaan over de Underground Railroad, ontdekt Cora niet zomaar een iets, maar een spoorlijn vol ingenieurs en conducteurs, en een geheim netwerk van sporen en tunnels onder de zuidelijke grond. Tijdens haar reis wordt Cora achtervolgd door Ridgeway, een premiejager die erop gefixeerd is haar terug te brengen naar de plantage die ze ontvlucht is; vooral omdat haar moeder Mabel de enige is die hij nooit gevangen heeft. Terwijl ze van staat naar staat reist, worstelt Cora met de erfenis van de moeder die haar achterliet en met haar eigen strijd om een leven te verwezenlijken dat ze nooit voor mogelijk had gehouden.

1. 1. Chapter 1: Georgia

14 mei 2021 (1 uur)

2. 2. Chapter 2: South Carolina

14 mei 2021 (1 uur en 06 minuten)

3. 3. Chapter 3: North Carolina

14 mei 2021 (1 uur en 10 minuten)

4. 4. Chapter 4: The Great Spirit

14 mei 2021 (40 minuten)

5. 5. Chapter 5: Tennessee - Exodus

14 mei 2021 (1 uur en 01 minuut)

6. 6. Chapter 6: Tennessee - Proverbs

14 mei 2021 (59 minuten)

7. 7. Chapter 7: Fanny Briggs

14 mei 2021 (20 minuten)

8. 8. Chapter 8: Indiana Autumn

14 mei 2021 (1 uur en 06 minuten)

9. 9. Chapter 9: Indiana Winter

14 mei 2021 (1 uur en 17 minuten)

10. 10. Chapter 10: Mabel

14 mei 2021 (58 minuten)

avatar van John Milton

John Milton

Heel benieuwd hiernaar. Pulitzer winnend boek, Barry Jenkins. Had het audiobook gekocht, maar niet van gekomen...

avatar van Hansiro

Hansiro

John Milton schreef:

Barry Jenkins heeft een meesterwerkje gemaakt!

avatar van peterjames777

peterjames777

Heb nu drie afleveringen gezien en wat is dit een geweldige serie, tot nu toe.

Mooi hoe Jenkins de tijd neemt om dit verhaal te vertellen. De acteurs, ook de bijrollen, krijgen allemaal ruimte om te shinen. Ridgeway en Homer zijn nu al een iconisch duo.

De beelden en hoe de scenes in elkaar overlopen; prachtig gedaan. En daarbij is het meeslepend, spannend maar ook bij tijd en wijle flink verontrustend. De mooie soundtrack maakt het geheel af.

Nu hopen dat de overige afleveringen ook zo goed zijn.

Ik vind het trouwens geen binge serie, daarvoor ligt het te zwaar op de maag.

avatar van wwelover

wwelover

Heel erg mooi gemaakt, fenomenale soundtrack, goede cast, maar God wat is dit een lange en trage serie. Heb daar toch veel moeite gehad met het kijken.

avatar van Suitehome

Suitehome

The Underground Railroad is een aangrijpende dramaserie gebaseerd op het Pulitzer Price-winnende boek van Colson Whitehead. Regisseur is Barry Jenkins (Moonlight, If Beale Street Could Talk). De ondergrondse trein staat symbool voor de routes en safehouses die zwarte Amerikanen in de 19e eeuw gebruikten om van zuidelijke naar noordelijke Amerikaanse staten te vluchten. De serie is veel ineen: een western, een drama, een avonturenserie, een thriller, een roadtrip, een fantasyserie, een historisch document en een liefdesgeschiedenis.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Zeker, het verhaal is vurig, het acteerwerk uitstekend, de fotografie prachtig en het scenario loopt als een trein. Een stoptrein weliswaar, want sommige afleveringen zijn wel heel erg traag. Eigenlijk was ik blij dat het er na 10 afleveringen op zat. De donkere en naargeestige sfeer vind ik na 600 minuten een beetje too much. Kijk ik dit nog voor m'n plezier? Neemt niet weg dat The Underground Railroad een actueel, universeel en intens verhaal vertelt.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

De beste momenten zijn héél erg goed, de mindere momenten zijn wel erg traag. Maar ik bleef gelukkig steeds 'aan boord', misschien ook omdat ik deze serie zag op echt groot scherm, met goed geluid en veel tijd. 'Underground Railroad' is namelijk niet gemaakt voor vluchtig tussendoor-kijken, maar voor een kalme, geconcentreerde blik. En dat loont want de serie zit echt vol krachtige scènes en beelden die ik nooit zal vergeten. Erg sterke score, trouwens.

avatar van Kaatje67

Kaatje67

Ik heb de serie, zeker in begin, een aantal keer stopgezet. Ik vond het behoorlijk heftig en zwaar. Je wordt wel meteen in het verhaal meegezogen en dat maakte dat ik toch heb doorgezet.

sommige hoofdstukken lopen wat lang door, dat maakt ook echt wel dat je de tijd moet nemen om deze serie te kijken.

Goed geacteerd en mooie beelden voor mij echt wel de sterren waard.

avatar van frans123

frans123

Ik ben bij deel 4 dacht ik. Heel knap gemaakt , schokkend en intens. Zwaar ook , zonder meer Het tegengestelde van "feelgood". Uitstekende acteurs. Het geheel is naargeestig , somber. Het blanke ras komt er slecht van af. ( in zekere zin is er weinig veranderd - de zwarte man/vrouw wordt nog steeds als minderwaardig gezien en behandeld)

Je moet in de stemming zijn , het aankunnen, deze lange aangrijpende serie te zien en volgen. Ik denk dat ik naar de laatse aflevering ga. Behalve dat sommige gedeelten traag zijn kan ik geen minpunt opnoemen.