• 8.985.424 stemmen

Penny Dreadful - Seizoen 2 (2015)

Show titel: Penny Dreadful

Ontwikkeld door: John Logan

Met: Timothy Dalton, Eva Green en Josh Hartnett

Oorsprong: Verenigde Staten / Ierland / Verenigd Koninkrijk

Datum van release: zondag 3 mei 2015

Eerst uitgezonden op: Showtime (Verenigde Staten)

• SkyShowtime Bekijk seizoen 2 via SkyShowtime

Plot Penny Dreadful

Enkele van de meest angstaanjagende figuren uit de literatuur, waaronder Dr. Frankenstein, Dorian Gray en andere iconen uit het boek Dracula, schuilen in de donkerste uithoeken van Londen tijdens de Victoriaanse periode. Penny Dreadful is een beangstigende psychologische thriller die deze oorspronkelijke klassieke horrorverhalen verweeft tot een nieuw volwassen dramaserie.

Afleveringen Seizoen 2 (2015)

1. 1. Fresh Hell

3 mei 2015 (1 uur)

Vanessa en Ethan worden aangevallen door bovennatuurlijke vrouwen, die onder de macht staan van Evelyn Poole. Na de slachting in de Mariner's Inn besluit Ethan aanvankelijk om Londen te verlaten, maar wanneer hij ziet dat Vanessa door nieuwe krachten wordt belaagd, blijft hij.

2. 2. Verbis Diablo

10 mei 2015 (1 uur)

Opgejaagd door de heksen, zoekt Vanessa haar heil bij Sir Malcolm. Deze wordt betoverd door Evelyn Poole. Frankenstein geeft de ontwaakte Brona een nieuwe identiteit. Ferdinand Lyle vertelt meer over de schokkende achtergronden van Verbis Diablo.

3. 3. The Nightcomers

17 mei 2015 (1 uur)

In een flashback ontmoet Vanessa de Cut-Wife, die haar leert hoe ze haar krachten kan benutten. Geïsoleerd in haar eenzame huisje op de heide, realiseert de Cut-Wife zich al snel de omvang van Vanessa's krachten en waarschuwt haar dan ook voor het gevaar dat voor haar lig en het kwaad dat haar nastreeft.

4. 4. Evil Spirits in Heavenly Places

24 mei 2015 (1 uur)

Lyle ontdekt dat de Verbis Diablo-relikwieën een erg duister en verontrustend verhaal vertellen die Vanessa beïnvloeden. Rusk interviewt een overlevende van de aanval op het Mariner's Inn. Hecate probeert om dichter bij Ethan te komen. De liefde tussen Angelique en Dorian groeit. In het herenhuis van Sir Malcolm zetten Vanessa, Ethan, Sir Malcolm, Sembene en Lyle hun avond voort maar voelen dat er binnen iets kwaads schuilt en klaar is om toe te slaan.

5. 5. Above the Vaulted Sky

31 mei 2015 (1 uur)

Hecate keert terug naar haar moeder met een geschenk. Evelyn werkt aan een nieuwe totem. Het huis wordt aangevallen. Het Schepsel zijn ongeduld voor Frankenstein groeit. Rusk ondervraagt Ethan. De vriendschap tussen Vanessa en het Schepsel wordt sterker. Angelique wordt vernederd terwijl ze uit is met Dorian.

6. 6. Glorious Horrors

7 juni 2015 (1 uur)

Vanessa en Ethan vertellen Sir Malcolm tragisch nieuws. Lavinia Putney wordt gestoord door een ontmoeting met het Schepsel. Roper jaagt nog steeds op Ethan. Dorian is gastheer van een gala ter ere van Angelique. Een glorieuze avond draait uit op een nachtmerrie voor Vanessa.

7. 7. Little Scorpion

14 juni 2015 (1 uur)

Vanessa en Ethan zijn in Londen allesbehalve veilig en vluchten daarom naar de eenzame heide van de Cut-Wife. Daar leven ze een rustig bestaan totdat een figuur uit Vanessa's duistere verleden opduikt. Ondertussen onthullen Lyle en Frankenstein in Londen nog meer verontrustende informatie over de Verbis Diablo-relikwieën.

8. 8. Memento Mori

21 juni 2015 (1 uur)

Het Schepsel barst uit in woede tegen Frankenstein over Lily. Inspecteur Rusk ontdekt Sir Malcolm's connectie met Ethan Chandler. Malcolm confronteert Evelyn maar al gauw merkt hij dat hij wordt aangevallen door een dodelijke bezwering van haar.

9. 9. And Hell Itself My Only Foe

28 juni 2015 (1 uur)

In Londen krijgen Vanessa en Ethan te horen dat Sir Malcolm in gevaar is. Wanhopig om hem te redden, trekt Vanessa alleen ten strijde tegen Evelyn. Samen met Frankenstein, Sembene en Lyle gaat Ethan naar Evelyns herenhuis. Lily onthult haar ware zelf bij Dorian.

10. 10. And They Were Enemies

5 juli 2015 (1 uur)

Vanessa moet al haar kracht gebruiken om te proberen de demon ten onder te brengen.

avatar van tattoobob_mm

tattoobob_mm

Net als het eerste seizoen een heerlijke vervolg seizoen....fabelachtig,duister en leuke personages,eigenlijk doet dit seizoen niet onder voor het eerste.

The blood and gore en make up en dergelijke is weer van een hele hoge kwaliteit en dat vind ik een van de pluspunten van deze serie.

avatar van richiedoom

richiedoom

Echt een fantastisch seizoen met als hoogtepunt voor mij aflevering 3. de flashback met de cutwife, zeer mooi samenspel tussen miss ives en haar. De ontknoping zie je uiteindelijk aankomen, maar dat maakte het niet minder indrukwekkend.. door naar seizoen 3 waar ik hele hoge veewachtingen van heb!

avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

Prachtige serie en wat is aflevering 3 inderdaad ijzersterk.

Eva Green schittert als Vanessa Ives en het is zonder twijfel één van haar sterkste rollen ooit. Alleen al om haar hier te zien spelen maakt deze serie de moeite waard.

avatar van Lennonlover_mm

Lennonlover_mm

Wat een fantastische serie. Dialogen ijzersterk. Personages subliem uitgediept en de interactie geeft vonken. Vooral die laatste scène tussen Clare en Ives in de catacomben: wauw. Een van de mooiste stukjes tv die ik de laatste maanden gezien heb.
Daarenboven is het verhaal sterk, soms langzaam wel, boeit het constant en blijft het je verassen.
seizoen 2 nog beter dan het eerste. Doet het beste verhopen voor seizoen 3.

Zo mogelijk nog een tikkeltje beter dan het eerste seizoen. Dezelfde kwaliteiten, geen twijfel. Benieuwd of het derde seizoen dit niveau kan volhouden ...

avatar van Daan258

Daan258

Ben bij episode 7 en tot nu toe is ook dit seizoen heel vermakelijk. Misschien (tot nu toe) zelfs ietsjes leuker dan het vorige seizoen. Maar nog 4 episode's te gaan dus we zullen zien.

avatar van Daan258

Daan258

Geweldig 2e seizoen die zelfs het vorige seizoen overtreft.

Vanaf de eerste episode zit je gelijk weer met volle aandacht te kijken.

Het verhaal en sfeer bij dit seizoen vond ik persoonlijk een stuk gaver als zijn voorganger.Het is vooral een heel stuk duisterder en wist me toch net wat meer te boeien. De personages worden meer uitgewerkt en je krijgt bij iedereen veel meer achtergrond verhaal wat onwijs tof was om te zien.

Het is vooral bij dit seizoen dat ik echt een super grote fan ben geworden van Eva Green. Wat weet zij hier toch zo geweldig te acteren.

De finale was ook mooi om te zien en ben ook gelijk zeer benieuwd hoe het volgende seizoen zal verlopen.

Voor dit 2e seizoen een 4,0*

Toen eind oktober Once Upon a Time voor mij voorlopig ten einde kwam, vond ik dat dusdanig jammer dat ik niet meteen iets compleet anders wilde als volgende serie. Penny Dreadful was een logische keuze. Beide series verschillen als dag en nacht en hebben verschillende doelgroepen, maar ze hebben ook een aantal zaken gemeen. In beide series worden personages uit bekende verhalen in een nieuwe context geplaatst. Victor Frankenstein loopt nota bene in beide series rond.

Seizoen 2 pakt de draad op waar seizoen 1 stopt. De sfeer is nog wat grimmiger en de uitdaging waar de groep mee te maken krijgt, lijkt zo mogelijk nog moeilijker dan het voorgaande dat ze doorstaan hebben. Eva Green zet wederom een fantastische performance neer als Vanessa Ives, en met name zij is er verantwoordelijk voor dat ik blijf kijken. Aflevering 3, die helemaal om Vanessa draait, behoort inderdaad tot de beste afleveringen die ik gezien heb van deze serie, maar ook de twee laatste afleveringen van dit seizoen mogen er zijn. De climax is er eentje waar je naar uitkijkt en één die bovendien de hooggespannen verwachtingen grotendeels weet waar te maken. Qua aankleding doet deze serie sowieso echt niks fout: grime, decors, kostuums; alles is tot in de puntjes verzorgd.

En toch zijn er ook een aantal zaken die me minder goed bevallen. Vanessa is een interessant en goed uitgewerkt personage, maar alle andere personages hangen er soms maar wat bij. Met name het sub-plot omtrent Dorian Gray, Frankenstein, Lily en John Clare voelde enigszins overbodig aan. Hierdoor vond ik het tempo soms aan de trage kant, met als gevolg dat het niveau tussen de afleveringen verschilt. De afsluitende aflevering is, zoals ik hierboven al vermeld, de moeite waard, maar toch stond ik er enigszins van te kijken hoe snel Vanessa met de duivel afrekent. De uitwerking is prima, maar het had best wat spectaculairder of uitgebreider gemogen.

Al met al kan ik zeggen dat ik overwegend onder de indruk ben van een aantal aspecten van Penny Dreadful. Ondanks dat niet elke aflevering even goed bevalt, blijf ik toch altijd nieuwsgierig naar hoe het verhaal daarna verder gaat. Nu ieder personage zijn eigen weg gaat, ben ik benieuwd hoe seizoen 3 eruit komt te zien. Dit seizoen krijgt van mijn dezelfde beoordeling als het eerste.

avatar van jester

jester

Mooi vervolg op seizoen 1, en inderdaad nog een tikje beter. Ook herkenbaar dat de subplots iets minder hadden mogen zijn, maar aan de andere kant is het ook een mooie toevoeging. Verder nog een speciale vermelding voor Professor Lyle, een heel interessant en vermakelijk personage. Al met al weer een zeer bevredigend seizoen, ben benieuwd naar het derde (en laatste) seizoen.