• 8.985.960 stemmen

Efterforskningen (2020)

Drama / Misdaad | Miniserie

Alternatieve titel: The Investigation

Genre: Drama / Misdaad

Ontwikkeld door: Tobias Lindholm, Katrine Vogelsang, Jennifer Green en Thomas Gammeltoft

Met: Søren Malling, Pilou Asbæk en Pernilla August

Oorsprong: Denemarken / Zweden / Noorwegen

Datum van release: maandag 28 september 2020

Eerst uitgezonden op: TV 2 (Denemarken)

Plot Efterforskningen

Efterforskningen volgt Jens Møller, het hoofd van de afdeling moordzaken in Kopenhagen, en zijn team bij het zoeken naar de waarheid. Ze onderzoeken de moord op de Zweedse journalist Kim Wall. In de hoop de aanklager Jakob Buch-Jepsen solide bewijs te kunnen leveren om een overtuigende zaak te creëren, en de familieleden de zekerheid te geven die ze verdienen, maakt het team gebruik van methodische, ongebruikelijke en technische tactieken.

1. 1. Dag 1

28 september 2020 (44 minuten)

2. 2. Det Vi Ved, og Det Vi Antager

28 september 2020 (43 minuten)

3. 3. Jagten

5 oktober 2020 (41 minuten)

4. 4. 1280 Meter

12 oktober 2020 (45 minuten)

5. 5. Et Helt Menneske

19 oktober 2020 (45 minuten)

6. 6. In Dubio pro Reo

26 oktober 2020 (45 minuten)

avatar van Grin

Grin

Humo is alvast behoorlijk enthousiast: link.

Indrukwekkende scandinavische miniserie, gebaseerd op de bizarre waargebeurde moord op de journaliste Kim Wall. De aanpak van regisseur Tobias Lindholm is bijzonder: zo komt de dader nooit in beeld en richt de serie zich uitsluitend op het technische onderzoek. Søren Malling is geweldig als het hoofd van de afdeling moordzaken in Kopenhagen. De hele cast is overigens eersteklas. Fantastisch in beeld gebracht en vaak erg aangrijpend. De emotionele druk op alle betrokkenen die het onderzoek met zich meebrengt is haast voelbaar.

avatar van lang pee

lang pee

Nog maar eens een fantastische Deense, of Scandinavische serie. Waar blijven ze toch die goede series halen? Als je dan naar Vlaamse series kijkt, het verschil kan niet groter zijn, draken van acteurs!!! Natuurlijk is Soren Malling weer fantastisch, hij is toch degene die de serie draagt, en is ook een geweldige acteur die in vele series heeft meegespeeld zoals The Killing, Borgen enz enz. Bij mij na Exit één van de beste series die ik dit jaar heb gezien...

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Pas één deel gezien van deze serie, wel goed. IJzerenheinige rechercheur die rustig doorploetert, ook als niets zeker is in een grote zaak. Weinig emoties, bijna geen privéleven, beroerd contact met zijn volw. dochter, een eeuwig rinkelende telefoon...zo'n type.

Ik kijk omdat het verhaal nogal ongebruikelijk is, duikbootmysterie/moord? en er gelukkig ook nog wat Zweeds tussen het lelijke Deens wordt gesproken: Rolf Lassgård (die van Hunters) die de bedroefde vader speelt, die zich niet met een kluitje in het riet laat sturen. NPO-3 vanaf zaterdag 15 mei, ook via NPO-start wellicht. Vier sterren.

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Verwarrend soms dat series, films soms onder verschillende namen gepubliceerd worden.

Efterforskningen betekent in het Deens gewoon "het onderzoek" net als Investigation, de intern. titel waarmee deze serie wordt genoemd. Soms zoekt men zich een ongeluk...Wij hebben Deens, Zweeds al gehoord in deze serie, nu nog graag Noors, de mooiste taal van het Noorden, vinden wij. Smaker forskjellige, smaken verschillen.

avatar van Suitehome

Suitehome

Uitstekend Deens drama rond de zoektocht naar (bewijs voor de moord op) journaliste Kim Wall, beter bekend als de duikbootzaak uit 2017. The Investigation geeft een respectvolle draai aan het true crime genre. Waar bijvoorbeeld The Serpent, Mindhunter of Des vooral draaien om de motieven en acties van de verdachten, belicht The Investigation op bijna klinische wijze de rol van de onderzoekers en de impact op de familie van het slachtoffer. Zo wordt de moordenaar niet één keer bij naam genoemd en blijven scenario en regie van Tobias Lindholm (Mindhunter) trouw aan de realiteit. Op een bijna documentaire-achtige manier. Die realiteit is een in-depth kijkje in de procedurele zoektocht naar gerechtigheid; de onderzeeër zoeken, fysiek bewijs verzamelen, de fabulerende verdachte analyseren en veel wachten en bellen; 'met Jens'. Het levert, in zekere zin gek genoeg, na een aarzelend begin aangrijpende en spannende televisie op.

Er is een mooie rol voor de gedreven, consciëntieuze en afstandelijke Søren Malling (in welke Deense serie speelde hij niet?) als commissaris Jens Møller. En een overtuigende bijrol voor Laura Christensen als Maibritt. Ook de ouders van Kim Wall (gespeeld door veteranen Rolf Lassgård en Pernilla August) acteren de sterren van de Zweeds-Deense hemel boven de blauw-grijze Sont. Met medewerking van de familie Wall. De destijds bij de zaak betrokken duikers én honden figureren, en let op Iso: het is de echte hond van de familie Wall. Dit puike drama is ontdaan van alle franje en raakt je recht in je hart.

avatar van De wind

De wind

Ijzersterk. Nu te zien op NPO gemist. Wat een serie! Zo respectvol, klasse acteerwerk en er wordt zoveel aan de verbeelding overgelaten. Prachtig.

avatar van Grin

Grin

Het is hier al een aantal keren vermeld: wat het meest opvalt aan deze serie is dat dader en slachtoffer op geen enkel moment in beeld komen. Een opgestoken middenvinger aan het 'true crime' genre? Opvallend is het alleszins wel, zeker voor een waargebeurde misdaadserie. Ik snap wel dat je hiermee goedkope sensatie vermijdt, maar voor mij voelde het af en toe krampachtig aan. Was dat nu echt een bewuste keuze of zou er een juridische kwestie in het spel zijn?

Vind er niet meteen iets over online, maar vermits de serie wel erg kort na de gebeurtenissen is opgenomen (eerste uitzending op de Deense tv volgt amper 3 jaar na de moord) lijkt de tweede hypothese me niet uit te sluiten. Wat me ook opviel is dat de vriend van het slachtoffer op geen enkel moment in de reeks voor komt, in tegenstelling tot de ouders die blijkbaar meegewerkt hebben aan deze reeks. Ook de hele nevenplot met de dochter van de hoofdonderzoek ging helemaal aan mij voorbij.

Na alle positieve recensies was dit voor mij een teleurstelling. Jammer.

avatar van Movsin

Movsin

Prachtige Skandinavische reeks naar een waar gebeuren.

Minitieus en met een menselijk gelaat en vooral, ondanks het misdadig gebeuren, geen gruwelscènes.

Ook geen drang naar sensatie maar een meeslepend, filmisch knap geheel.

Het tikkeltje sentimentaliteit in het slot - dat tenslotte ook een boodschap brengt - mocht er van mij gerust bij.

Acteurs zijn top.

avatar van Toontje G

Toontje G

Gebaseerd op een waar gebeurd verhaal dat volgens mij in werkelijkheid iets anders is maar dat doet niets af aan deze kippenvel serie. Vakwerk.

Goede serie maar wel weer ellendig traag. De eerste twee afleveringen was sowieso geen touw aan vast te knopen. Tsjonge, zoveel tijd (en geld) dat er wordt gestoken om de waarheid te achterhalen. Maar uiteindelijk wel een mooie ontknoping.

avatar van dreambrotherjb

dreambrotherjb

Twee woorden: Integriteit en vakmanschap.

Een dikke 5!

avatar van dreambrotherjb

dreambrotherjb

dreambrotherjb schreef:

Twee woorden: Integriteit en vakmanschap.

Een dikke 5!

Al moet ik wel zeggen, dat einde viel een beetje uit de toon. Voor mij had het net een paar minuten eerder mogen eindigen. Maar is het enige minpunt dat ik kan bedenken.

avatar van Phantasm

Phantasm

Ik had hier niet veel mee, moet je echt van houden.

Hoge scores hier, maar wil toch nuanceren. Dat de dader en slachtoffer niet in beeld komen is een pré. Maar het is idd erg traag, en hoelang en hoeveel geld het kost totdat er op de juiste plek werd gedoken, jongens toch.
En het uiteindelijke bewijs wat pas in December wordt gevonden?? Kom op, dat moet je al veel eerder zien met al die tijd die in deze zaak wordt gestoken. Je weet toch het tijdstip van overlijden en de wonden die zijn aangebracht

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Een trage, sombere en een beetje saaie miniserie met ietwat zure karakters. Een ellenlange zoektocht naar bewijzen rondom de dood van een journaliste. Zowel het slachtoffer als de verdachte komen niet in beeld en het onderzoek is verre van interessant. Dat ze werkelijk alles uit de kast halen maar zo'n belangrijk detail over het hoofd zien komt nogal knullig over. Dat is toch zo'n beetje het eerste waar je naar kijkt lijkt me. Geen voldoende.

avatar van AniSter

AniSter

• 1970 berichten

Uitstekende weergave van de zoektocht naar bewijsmateriaal naar aanleiding van de moord op Kim Wall. De ware gebeurtenissen zijn vrij goed gevolgd in deze drama serie. Vertolkt door een prima cast. Het geneuzel tussen Jens en zijn dochter hadden ze voor mij weg mogen laten; het was vrij duidelijk dat pa het druk had met zijn zaak. Ook de openingszaak van deze serie voegde niets toe: dat sommige misdadigers niet beschuldig worden is ook van alle dag. Maar als je dan leest dat het de veroordeelde van de moord op Kim Wall gelukt is om een keer uit de gevangenis te ontsnappen en de manier waarop... daar verbleken de foutjes tijdens het vooronderzoek bij. Erg goede serie dit: aanrader!

Deze mag nog wel eens op NPO (niet Plus) of BBC First voorbij komen, lijkt me best goed.

avatar van Dievegge

Dievegge

Deze op ware feiten gebaseerde miniserie geeft een realistisch beeld van hoe een misdaadonderzoek verloopt. Om juridische of andere redenen hebben ze zich beperkt tot drie standpunten: de aanklager, de onderzoekers en de ouders van het slachtoffer. De zaak wordt niet opgelost door één geniale speurder, maar door een team van gemotiveerde vaklui. Duikers, honden, informatici, de anatoom-patholoog en de psychiater dragen hun steentje bij.

De speurders geloven dat de verdachte schuldig is, meer is onvoldoende bewijs. Dat leidt tot juridische discussies en een langdurige zoekoperatie. De nadruk ligt op de technische kant, maar ook de emoties zitten erin verwerkt. Møller wordt niet enkel als hardwerkende politieman getoond, maar ook als kwetsbaar individu met een gezinsleven. Ervaren acteurs als Søren Malling en Pilou Asbæk en Laura Christensen vestigen niet de aandacht op zichzelf, maar staan in dienst van het geheel. Het biedt een inkijk in het werk van professionele misdaadbestrijders, en kan jonge mensen motiveren om zelf iets in die richting te zoeken.

avatar van sperwer 27

sperwer 27

Bijzonder sterke miniserie. Wat mij (en ik ben zeker niet alleen) is het inlevingsvermogen van de acteurs.

Zo wordt Jens een man naar je hart: hoe de zaak hem persoonlijk aangrijpt, zijn meelevende vrouw, zijn meevoelen met de ouders van Kim, zijn doorzettingsvermogen, zijn omgaan met zijn dochter, enz.

Zo'n miniserie pakt je helemaal in. Een miniserie met veel kwaliteiten!

Heb het graag gezien.