• 8.985.880 stemmen

Surviving Death - Seizoen 1 (2021)

Show titel: Surviving Death

Ontwikkeld door: Jesse Sweet en Ricki Stern

Met: Payton Harbour

Datum van release: woensdag 6 januari 2021

Plot Surviving Death

Surviving Death is een diepgaande onderzoeksreeks die de mogelijkheid van een hiernamaals onderzoekt: wat betekent het om te sterven en is de dood het einde van ons bestaan? Innovatief nieuw onderzoek wordt samengebracht met verhalen uit de eerste hand van mensen die de dood in de ogen hebben gekeken, reïncarnatie en paranormale verschijnselen.

Afleveringen Seizoen 1 (2021)

1. 1. Near-Death Experiences

6 januari 2021 (51 minuten)

Een dokter wordt levenloos aangetroffen nadat ze in een waterval is gevallen. Nu delen zij en anderen hun bijna-doodervaringen. Wordt het bewustzijn groter na de dood?

2. 2. Mediums Part 1

6 januari 2021 (57 minuten)

Mediums begeven zich tussen leven en dood, en bieden een kans om contact te maken met de overledenen. Kunnen nabestaanden zo troost en aanvaarding vinden?

3. 3. Mediums Part 2

6 januari 2021 (50 minuten)

Een medium leidt een seance waarbij een student diep wordt ontroerd. Gipsen afgietsels van 'geest'-handen, ofwel fysieke manifestaties van de doden, worden onderzocht.

4. 4. Signs from the Dead

6 januari 2021 (48 minuten)

Vogels, dansend licht en liefkozingen zijn volgens mediums tekenen en berichten van de doden. Dus zoeken rouwende mensen naar manieren om te communiceren.

5. 5. Seeing Dead People

6 januari 2021 (53 minuten)

Kan het bewustzijn verder zonder lichaam? Een onderzoeker registreert griezelige geluiden op een historische plek. Een arts vertelt over ervaringen met stervende mensen.

6. 6. Reincarnation

6 januari 2021 (52 minuten)

Een vijfjarige vertelt vol vertrouwen over levendige details. Een kinderpsychiater bestudeert kinderen over de hele wereld die herinneringen aan vorige levens hebben.

Zou dit goedkope b-pulp zijn of is het de moeite van het kijken waard als docu?

aburefan,

eerste aflevering gezien. Voor mij zeer zeker de moeite waard. Mijn interesse in de dood/het hiernamaals is in 2020/2021 groter geworden. Ik ben in 2020 twee dierbaren verloren, dus ik zit met vragen. Vragen waar ik hopelijk antwoord op kan krijgen. Zal fijn zijn als deze docu een mooi begin is, want het vreet aan me. Geef het een kans, je bent open minden genoeg, daar ben ik van overtuigd.

Aflevering 1 valt niet mee, stroef. Maar ik kijk de komende dagen rustig door. Het onderwerp is wel interessant.

Pff, dit is echt too much bullshit for me. Nog 2 afleveringen te gaan...

Tenzij je vol in middelbare dames die zichzelf medium noemen gelooft zou ik dit niet direct aanraden zeg maar. Ik had meer de wetenschappelijke kant verwacht te horen.

avatar van Lennonlover_mm

Lennonlover_mm

Het begint veelbelovend. Vertrekkende vanuit ervaringen van mensen en dan toetsen aan wetenschap (voor zover dit mogelijk is). Maar die eerste aflevering is een wortel voorhouden voor een kritische ezel voor wat volgt. De makers proberen in die eerste aflevering krediet op te bouwen om die nuchtere ezel in de grot van irrationaliteit en anekdotiek te lokken.

Wat volgt is een dubbelaflevering van ordinaire fantasie. Je kent de verhalen al en de meeste rationele mensen hebben die al lang naast zich neergelegd wanner ze hun logisch boerenverstand gebruikt hebben.

Het coping-mechanisme van mensen met onmetelijk verdriet wordt gebruikt als bewijs voor leven na de dood. Dat is erg aandoenlijk en oneerlijk. Maar daarnaast passeren een aantal mensen de revue die men vroeger als dorpsidioten gekarakteriseerd zouden hebben, alsook mensen met te veel fantasie die geportretteerd worden als betrouwbare bronnen. En veel kletsgrage verveelde huisvrouwen. Ook die.

De poging van de makers om een tegenstem aan het woord te laten mislukt omdat die tegenstemmen mogelijk zeldzaam zijn - hoeveel serieuze zichzelf respecterende wetenschappers zouden zich wijden aan empirisch onmogelijk te bewijzen wetenschap - en wat betreft charisma kunnen deze niet op tegen de kleurrijke pro-figuren.

Als je graag spooky verhalen ziet zal je graag kijken. Als je hier al in gelooft zal je alleen maar meer bevestigd worden in dit geloof. Maar wil je overtuigd worden van leven na de dood, laat deze kelk aan je voorbij gaan: het zal je niet overtuigen.

Aflevering 5 en 6 waren nog het best, met enig wetenschappelijk geredeneer. Het opnemen van geluiden van overledenen is wel iets dat ik interessant vind. Kinderen die gedachten hebben aan een vorig leven idem. Maar al die zweverige mediums hebben de serie wel verpest.

Het is precies wat Lennonlover hierboven zegt:

En dus geef ik een magere 2*

avatar van lang pee

lang pee

Wat een onzin docu, allemaal bang om te sterven, daarom telt de wereld ook duizenden geloofsovertuigingen, een troost, prettig als je dat gelooft maar dat doe ik niet, laatste adem en gedaan met mij, en zo is het goed....