Mijn Series +

Surviving Death - Seizoen 1 (2021)

Documentaire / Reality

ontwikkeld door Ricki Stern en Jesse Sweet

Surviving Death is een diepgaande onderzoeksreeks die de mogelijkheid van een hiernamaals onderzoekt: wat betekent het om te sterven en is de dood het einde van ons bestaan? Innovatief nieuw onderzoek wordt samengebracht met verhalen uit de eerste hand van mensen die de dood in de ogen hebben gekeken, reïncarnatie en paranormale verschijnselen.

1. Near-Death Experiences
  2. Mediums Part 1
  3. Mediums Part 2
  4. Signs from the Dead
  5. Seeing Dead People
  6. Reincarnation

avatar van The Oceanic Six
Zou dit goedkope b-pulp zijn of is het de moeite van het kijken waard als docu?

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
The Oceanic Six,

eerste aflevering gezien. Voor mij zeer zeker de moeite waard. Mijn interesse in de dood/het hiernamaals is in 2020/2021 groter geworden. Ik ben in 2020 twee dierbaren verloren, dus ik zit met vragen. Vragen waar ik hopelijk antwoord op kan krijgen. Zal fijn zijn als deze docu een mooi begin is, want het vreet aan me. Geef het een kans, je bent open minden genoeg, daar ben ik van overtuigd.

avatar van The Oceanic Six
Aflevering 1 valt niet mee, stroef. Maar ik kijk de komende dagen rustig door. Het onderwerp is wel interessant.

avatar van The Oceanic Six
Pff, dit is echt too much bullshit for me. Nog 2 afleveringen te gaan...

Tenzij je vol in middelbare dames die zichzelf medium noemen gelooft zou ik dit niet direct aanraden zeg maar. Ik had meer de wetenschappelijke kant verwacht te horen.

avatar van Lennonlover
Het begint veelbelovend. Vertrekkende vanuit ervaringen van mensen en dan toetsen aan wetenschap (voor zover dit mogelijk is). Maar die eerste aflevering is een wortel voorhouden voor een kritische ezel voor wat volgt. De makers proberen in die eerste aflevering krediet op te bouwen om die nuchtere ezel in de grot van irrationaliteit en anekdotiek te lokken.

Wat volgt is een dubbelaflevering van ordinaire fantasie. Je kent de verhalen al en de meeste rationele mensen hebben die al lang naast zich neergelegd wanner ze hun logisch boerenverstand gebruikt hebben.

Het coping-mechanisme van mensen met onmetelijk verdriet wordt gebruikt als bewijs voor leven na de dood. Dat is erg aandoenlijk en oneerlijk. Maar daarnaast passeren een aantal mensen de revue die men vroeger als dorpsidioten gekarakteriseerd zouden hebben, alsook mensen met te veel fantasie die geportretteerd worden als betrouwbare bronnen. En veel kletsgrage verveelde huisvrouwen. Ook die.

De poging van de makers om een tegenstem aan het woord te laten mislukt omdat die tegenstemmen mogelijk zeldzaam zijn - hoeveel serieuze zichzelf respecterende wetenschappers zouden zich wijden aan empirisch onmogelijk te bewijzen wetenschap - en wat betreft charisma kunnen deze niet op tegen de kleurrijke pro-figuren.

Als je graag spooky verhalen ziet zal je graag kijken. Als je hier al in gelooft zal je alleen maar meer bevestigd worden in dit geloof. Maar wil je overtuigd worden van leven na de dood, laat deze kelk aan je voorbij gaan: het zal je niet overtuigen.

avatar van The Oceanic Six
Aflevering 5 en 6 waren nog het best, met enig wetenschappelijk geredeneer. Het opnemen van geluiden van overledenen is wel iets dat ik interessant vind. Kinderen die gedachten hebben aan een vorig leven idem. Maar al die zweverige mediums hebben de serie wel verpest.

Het is precies wat Lennonlover hierboven zegt:

En dus geef ik een magere 2*