Mijn Series +

Emily in Paris - Seizoen 1 (2020)

Komedie / Drama

ontwikkeld door Darren Star
met Lily Collins, Ashley Park en Philippine Leroy-Beaulieu

Emily is een ambitieuze marketingmanager van in de twintig uit Chicago. wanneer haar bedrijf een Frans luxe marketingbedrijf overneemt krijgt ze onverwachts haar droombaan in Parijs. Ze krijgt de taak om hun sociale mediastrategie te vernieuwen. Emily's nieuwe leven in Parijs is gevuld met bedwelmende avonturen en verrassende uitdagingen terwijl ze jongleert met het verkennen van haar collega's, het maken van vrienden en het navigeren door nieuwe romances.

1. Emily in Paris
  8. Family Affair
  9. An American Auction in Paris
  10. Cancel Couture

avatar van Black Math
Emily in Paris, het is een grote verzameling van stereotypen. Over Fransen, maar voor de niet-Amerikaan komt de Amerikaanse hoofdpersone natuurlijk ook als één groot Amerikaans cliché over: spreekt de taal niet, check. Laat anderen zich aanpassen aan haar, want in de laatste aflevering spreekt ze nog nauwelijks Frans, check, een gruwelijk slecht gevoel voor stijl, check (al moet gezegd worden dat de gemiddelde Amerikaanse vrouw een nog slechter gevoel voor stijl heeft).

Maar vooral de hele insteek dat zij het wel eventjes beter doet op haar Amerikaanse manier irriteert. En dat terwijl ze niet echt een gestructureerd werkplan heeft behalve een beetje de influencer uithangen en clichéfoto's op instagram gooien, waarbij kennelijk elk shot raak is. Het werkt in het plot van deze serie uitmuntend, en dat zal de gemiddelde millenial dus wel aanspreken: want wat een droomleven is het. Mijn vriendin was er ook jaloers op, maar dit is natuurlijk niet het echte leven.

En toch weet het allemaal wel te vermaken. Dat komt wellicht ook omdat de makers een hoop succesvolle concepten op één hoop hebben gegooid. Er zijn talloze films over Amerikanen in Parijs deze serie voorgegaan, gooi daarbij een beetje Sex and the City en een vleugje The Devil Wears Prada, en een theelepeltje Franse cuisine, en dan heb je een mix waarbij er voor bijna iedereen wel iets vermakelijks is. In mijn geval zijn dat het duo Julien en Luc, waarbij de vooral de laatste een heerlijke Franse seksist is.

Maar goed, de elementen in deze mix zijn verder ook weinig origineel. Ik kom uit op 1,5* omdat het toch weet te vermaken, maar het is alles behalve verheffend.

avatar van The Oceanic Six
spreekt de taal niet, check.

Het scheelt dat Fransen dat andersom ook niet doen. Nooit. Wat een kutvolk is dat.

avatar van Black Math
In deze serie praat iedereen anders behoorlijk veel Engels. Ik ken overigens genoeg Fransen in het echte leven die gewoon Engels praten. Ja, ik ken ze van buiten Frankrijk, maar zij passen zich kennelijk wel aan als ze zich over de grens begeven.

Kos
Simpel hokjesdenken is nu eenmaal een ding tegenwoordig.

avatar van Donkerwoud
The Oceanic Six schreef:

Ach nee, dat is onder deze jongere generatie echt minder een issue. Heb er eens een heleboel ontmoet tijdens een academisch seminar en het Engels was voor niemand een probleem.

avatar van horizons
Inderdaad, ook in internationale fora van hobby schrijven ze gewoon Engels.

Zag deze titel ineens veel voorbij komen op sociale media. Lijkt op vijftig jaar alpinopettenclichés verpakt voor de Instagramgeneratie? Braak.

Black Math schreef:
Ik ben vergeten hier Crazy Rich Asians aan toe te voegen. Soms jammer dat je je berichten niet meer kan bewerken.

Als in Parijs ben en ik stel een vraag in het Frans dan krijg ik altijd antwoord in het Engels en het is wel een antwoord op mijn vraag, dus ze begrijpen mijn vraag wel.

Ik heb deze serie nog niet gezien trouwens behalve het eerste kwartier van de eerste aflevering. Ik vermoed een aaneenrijging van clichés over de Fransen en daarom wil ik niet verder kijken maar stiekem toch ook weer wel. Ik ben in dubio.

avatar van The Oceanic Six
Ben ook met de serie begonnen, aflevering 1 smaakt wel naar meer. En lekker boeiend dat stereotypen voorbij komen. Ze hadden het ook al meteen over de obesitas Amerikanen.

En Lily Collins, wat een beauty

avatar van jacobine_rodijk
Kijk praktisch alles van Netflix maar kon haast niet door de 1ste aflevering komen; direct uit de queue gegooid. Erg jammer, Collins is een leuke aanwezigheid maar het script moet me IETS origineels kunnen aanbieden....

avatar van The Oceanic Six
Emily in Paris is een bijzonder aangename, ontspannende serie geworden. Het is niet diepgaand, maar de sfeer van Parijs is gewoon heerlijk en Lily Collins is een uitstekende hoofdpersonage. Charmant, sexy en overtuigend. Ik snap ook niet waarom dit zo laag scoort, als dat is vanwege de zogenaamde clichématige beelden over Frankrijk, dan vind ik dat wel kinderachtig. Ze tonen het inderdaad een tikje aangezet, maar ook Amerikanen pakken ze op die manier. In aflevering 1 spraken ze al over obesitas-Amerikanen en Emily zelf wordt ook de hele serie lang neergezet als een typische onwetende Amerikaanse die toch alles wil veranderen. Ik zit er niet mee, het was gewoon vermakelijk. Een geinige mix tussen drama, humor en romantiek. Met lekker aangedikte personages, zoals Lily's baas of die Franse modeontwerper. Het einde laat genoeg ruimte open voor een tweede seizoen, laat maar komen!

Kos
Zelfs vrouwen die ik sprak vonden dit vreselijk.

Kos schreef:
Zelfs vrouwen die ik sprak vonden dit vreselijk.

Alsof dit perse een vrouwenserie is.

Kos
Zo ziet het er uit in elk geval.

ik zocht iets om te kijken wat lekker hersenloos was, want ik was kapot en had geen zin om ergens over na te denken. Wat een heerlijke hersenloze persiflage van zowel oppervlakkige Amerikanen en chauvinistische Franzen.

Deze serie stond in de top 10 van Netflix en was exact wat ik nodig had.

Gaan ze dit in Amerika nou ook nog nasynchronizeren.

Wat een leuke hoofdpersoon ook. Verzoekje: kan zij misschien de nieuwe bondgirl worden?

1 punt van kritiek: wat wordt er veel gerookt in deze serie. Roken is echt niet meer OK in 2020.