• 8.985.301 stemmen

Drama | Miniserie

Show titel: Normal People

Genre: Drama

Ontwikkeld door: Ed Guiney, Andrew Lowe en Emma Norton

Met: Daisy Edgar-Jones, Paul Mescal, Eliot Salt, Eliot Salt en Daisy Edgar-Jones

Datum van release: zondag 26 april 2020

Eerst uitgezonden op: BBC Three (Verenigd Koninkrijk)

Plot Normal People

Marianne en Connell gaan naar dezelfde school, in een klein stadje in het westen van Ierland. Hij is daar geliefd en populair. Zij is eenzaam, trots en intimiderend. Onverwachts groeit er een vreemde, onuitwisbare band tussen de twee tieners uit. Beide zijn ze vastbesloten dit te verbergen. Een jaar later studeren ze beide in Dublin. Marianne heeft daar haar plek gevonden in een nieuwe sociale wereld, maar Connell hangt daar verlegen en onzeker aan de zijlijn.

26 april 2020 (30 minuten)

Connell ziet er goed uit, heeft veel vrienden en is sportief. Marianne is zijn tegenpool: ze is niet populair, recalcitrant en ze vermijdt contact met klasgenoten. Wanneer de twee elkaar ontmoeten, is dat het begin van een onuitwisbare band tussen de twee tieners.

avatar van depri83

depri83

Serie gebaseerd op de roman van Sally Rooney, geregisseerd (de eerste 6 afleveringen iig) door Lenny Abrahamson (Room, Garage en Adam&Paul).

Serie volgt Marianne en Connell en hun problematische aan/uit relatie gedurende een aantal jaar.

Chemie tussen de twee hoofdrolspelers erg sterk.

Oh ja, geweldige soundtrack ook!

avatar van Alathir

Alathir

• 2067 berichten

Wel een fijne serie. De twee hoofdpersonen hebben een goede chemie, wat ook nodig is bij een serie zoals deze. Daar staat of valt de serie mee. Hier en daar vond ik de overgangen in tijd wat chaotisch, altijd even wennen. Aflevering 10 is enorm dramagericht, ik moest er zelf een traan bij laten (ook omdat dit heel herkenbaar was voor mij). Zit ook wat naakt in, maar als ik de headliners in de krant moet geloven is dit een heel geile serie. Dat vond ik nu ook niet echt het geval. Ik denk dat het vooral gaat over een weg vinden in het leven en de moeilijkheden die daarmee gepaard gaan op verschillende vlakken. Sommigen mensen worden ook niet altijd begrepen, terwijl het juist erg interessant kan zijn om naar aparte opinies te luisteren.

Op zich wel eens de moeite waard, 6 uurtjes zijn zo om.

avatar van wwelover_mm

wwelover_mm

Doorheen gevlogen in 2 dagen. Prachtige serie met geweldig acteerwerk.

Heel erg mooi dit. Qua verhaal stelt deze twaalfdelige miniserie niet zoveel voor, het is niet veel meer dan een standaard liefdesverhaaltje tussen een op school populaire jongen (Paul Mescal) en een eenzaam meisje (Daisy Edgar-Jones), maar wat is dit geweldig goed uitgewerkt zeg. Beide akteurs zijn daarnaast onvergetelijk en zetten hier personages neer om echt verliefd op te worden. Al met al een heel bijzondere kijkervaring. Absoluut één van de beste televisieseries van de afgelopen tijd.

avatar van Suitehome

Suitehome

Ierse liefdesgeschiedenis met uitmuntende hoofdrolspelers. Alle romcom-clichés worden hier overboord gegooid, en wat blijft is een intens verhaal over een complexe liefde. In 12 afleveringen van ongeveer een half uur (en dat is precies goed), spelen Paul Mescal en Daisy Edgar-Jones hun personages met de gelaagdheid zoals auteur Sally Rooney dit bedoeld heeft. Niets minder dan pure klasse.

Van de week ben ik in drie dagen door deze serie heen gevlogen en nog steeds blijf ik er maar aan terugdenken. Ik heb niet vaak een serie gezien die zo diep in de ziel van zijn twee centrale personages weet te graven zoals Normal People weet te doen. Fantastische soundtrack ook. Door ijzersterk spel van met name Mescal zijn zowel Connell als Marianne direct extreem sympathiek en blijf je maar doorkijken om uit te vinden hoe het ze zal vergaan.

Hoewel het idee van geliefden die beiden een heel verschillende status en achtergrond hebben verre van nieuw is en de bijrollen behoorlijk vlak blijven zit het hem echt in de geloofwaardige en herkenbare uitwerking van Connell en Mariannes verhaallijnen. Je zou het gekunsteld kunnen noemen dat op de universiteit Marianne ineens de populaire is van de twee, maar in het echt gebeurt het natuurlijk ook soms dat iemand zijn sociale status compleet verandert in een nieuwe omgeving.

Het is ook mooi om te zien hoe Marianne en Connell beiden groeien als personen over de jaren, en de existentiële crises, het gevoel van isolatie en andere problemen waar jongvolwassenen tegenaan lopen worden op een realistische manier uitgewerkt. De seksscènes zijn ook een stuk realistischer dan je van tv gewend bent. Het enige dat ik echt wat minder vond zijn de moeder en broer van Marianne, die niet veel meer dan typetjes zijn eigenlijk. Lorraine, Niall en Joanna zijn ook niet echt uitgewerkt, maar bieden als hartverwarmende personages in elk geval nog mooi tegenwicht in wat verder vaak best een deprimerende serie is.

Op dramatisch vlak springt de tiende aflevering er voor mij wel echt uit. Een aantal van de meest ontroerende momenten zitten in deze aflevering: Marianne die ineens op de begrafenis van Rob blijkt te zijn, dat vreselijk ontroerende Skype-gesprek, en als kerst op de taart de scène waarin Connell zijn hart uitstort tijdens een therapiesessie. Wat een spel van Mescal ook. Hoe vaak ik die scène ook terugkijk, iedere keer raakt het me weer. Het passend bitterzoete einde is overigens ook echt een schot in de roos. 4.0*.

avatar van rep_robert

rep_robert

Normal People is een indrukwekkende serie die een eigen stijl hanteert en niet conventioneel oogt. Eigenlijk toont elke aflevering een andere periode in het leven van Marianne en Connell. In het begin had ik er even moeite mee, want wat bracht die twee nou echt bij elkaar en even later lagen ze al bij elkaar in bed. Maar met elke aflevering voelde je in alles dat de twee een geschiedenis hebben (met elkaar) en dat ze elk hun eigen weg proberen te volgen om zcizhelf en de wereld te ontdekken. Toch kunnen de twee niet zonder elkaar en blijft het wederzijdse verlangen naar elkaar onderhuids hangen.

Beiden hebben een compleet andere achtergrond. Connell is populair, maar arm en Marianne is de vreemde eend in de bijt, maar wel rijk opgegroeid. Maar beiden zitten ze niet lekker in deze rol en ook al het geld van de wereld lijkt er niet toe te doen als je moeder en broer rot van binnen zijn. Ze maken natuurlijk ook veel fouten in hun "relatie". Waar je dat bij slecht geschreven producties dat als ergerlijk zou kunnen beschouwen, werkt het bij Normal People. Zowel Marianne en Connell zijn imperfect en vechten tegen hun innerlijke demonen, daardoor begrijp je waarom ze zich zo moeilijk kunnen uiten en voelen hun innerlijke conflicten naturel aan.

Gaandeweg de afleveringen verandert de verhouding ook en rol je eigenlijk meerdere jaren mee met beide hoofdpersonen. Dit gaat zo vloeiend dat je amper vergeet dat je soms maanden of wel een half jaar verder bent. Daarnaast is de speelduur van om en nabij de 30 minuten per aflevering erg goed, hierdoor sleept Normal People niet voor en blijft het niet te lang hangen in mogelijke valkuilen die op de loer liggen.

De serie eindigt erg bitterzoet, zoals hierboven ook gezegd wordt, maar het is ook het enige einde dat passend is voor de serie.

Erg indrukwekkend, in 1 dagje uitgekeken!

avatar van Robert-01

Robert-01

Goede serie, werd beter naarmate het einde naderde. Kreeg wel een beetje het gevoel dat het in Zweden een beetje "de gekleurde persoon omdat het moet" was.

avatar van Gish

Gish

Intens, complex, aangrijpend, tenenkrommend, meelijwekkend, sensueel maar vooral van grote schoonheid. Zelden was liefde zo pijnlijk. Een van de mooiste series van de afgelopen tijd. Dit soort series zouden we meer moeten zien op Netflix.

avatar van Movsin

Movsin

Bijna zes uur cinema en pas heel op het einde een face-to-face "I love you".
Film heeft het nochtans uitsluitend over vriendschap, relaties en liefde.
Heel veel bewondering voor de regie en het camerawerk om met zoveel precisie, natuurlijkheid en emotie de twee hoofdrolspelers in beeld te brengen en aan het woord te laten.
Een wondermooie film.
Een rits van schitterende, rake en gevoelige scènes waarbij Paul Mescal en Daisy Edgar-Jones werkelijk verbluffend acteren. Revelaties van de jongste jaren, zou ik zeggen.
Een film over twijfels en onzekerheden tot de schrik dat liefde en geluk ooit zouden kunnen tanen. De pijn binnen het gelukkig zijn.
Slot van de film laat een brede opening voor een vervolg en als die er komt, hopelijk van hetzelfde topniveau als deze.

avatar van 1AngryMan

1AngryMan (moderator series)

Spoiler gemarkeerd.

avatar van Montorsi

Montorsi

Schrijf je dit scenario uit en je komt onvermijdelijk genoeg in een cliché en van klefheid druipend tienerdrama terecht. Op papier is dit echt helemaal niks voor mij.

Dat gebeurt alleen totaal niet. Oke, de eerste fase in Sligo vond ik iets minder geloofwaardig, maar de serie wordt eigenlijk beter en beter. Chemie en sympathieke karakters kunnen een serie enorm verheffen boven het maaiveld en dat is hier geweldig gelukt.

avatar van JJ_D

JJ_D

- bericht voor het nageslacht: eerste episode gezien, niet onaardig bevonden, maar euhm…toch much ado about pretty much nothing? Cinematografisch dicht op de huid, qua script originele dialogen (met dank aan Sally Rooney, dat spreekt), doch plotmatig lijkt het me een nogal stereotiepe romantische trip te gaan worden. Ik oordeel niet, maar laat aan me voorbij gaan. Dag! -

avatar van vinejo

vinejo

JJ_D schreef:

6 afleveringen gezien en begrijp de hype totaal niet.

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Haast je, als je dit nog wil zien via NPO plus. Alleen de laatste drie delen nog daar te zien en niet meer het hele seizoen 1 zoals hier staat aangegeven. Er staat daar "niet meer beschikbaar" bij, maar vandaag lukte het prima.

Jammer, want deze serie is mooi, aangrijpend en vooral herkenbaar.

En dan nog het mooie Dublin af en toe, de zee, het platteland. Oogverblindend mooi land, rondreizen door gemaakt.

Omdat er steeds wordt aangegeven bij de delen seizoen 1 heb ik de hoop dat 2 en meer er nog eens komen.......!

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Rotterdam@1 schreef:

Jammer, want deze serie is mooi, aangrijpend en vooral herkenbaar.

Sally Rooney ken ik als schrijfster en haar boeken zijn niet geweldig: nogal saai en eendimensionaal.

Daarom had ik reserves bij deze serie en was nog net op tijd voor alle delen via NPO-start.

De acteurs en de bekende natuur van o.a. Ierland zijn zo goed dat we uitkijken naar de ev. volg. serie.

avatar van Ludo666

Ludo666

Zo mooi zeg. Serie is van ongeziene schoonheid.

Prachtig

avatar van merijn82

merijn82

Best een aardige serie hoor, ben nu bij episode 7. Maar kunnen die twee niet eens wat beter communiceren met elkaar joh? Scheelt een hoop ellende.

En dan had het wellicht beter een (lange) film kunnen worden.