ad
  • 8.081.139 stemmen

The Plot against America (2020)

Show titel: The Plot against America

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 6

Datum van release: maandag 16 maart 2020

• Ziggo Bekijk seizoen 1 via Ziggo

The Plot against America

Afleveringen Seizoen 1 (2020)

1. Aflevering 1

Herman Levin, die vooruitloopt op een promotie op het werk, neemt zijn familie mee naar een huis in een goede buurt. Bess is ongerust om de veiligheid van hun hechte Joodse gemeenschap te verlaten en een gezin op te voeden temidden van het groeiende antisemitisme dat wordt aangewakkerd door Lindbergh.

2. Aflevering 2

Lindbergh wordt steeds populairder in de V.S. en overtuigt ook leden van de familie Levin en Bengelsdorf. Evelyn wordt een zeer belangrijke troef in het kamp Lindbergh. Ondertussen moet Alvin kiezen tussen het dienen van een lokale ontwikkelaar of het riskeren van een open gevecht met de fascistische krachten.

3. Aflevering 3

Herman besluit dat de familie doorgaat met hun geplande reis naar Washington, D.C., ondanks de wens van Bess om Canada te bezoeken, waar joodse gezinnen naartoe emigreren.

4. Aflevering 4

Evelyn en Bengelsdorf ontvangen een uitnodiging van mevrouw Lindbergh voor een staatsdiner voor de minister van Buitenlandse Zaken van nazi-Duitsland.

5. Aflevering 5

Nadat de familie is geselecteerd voor een in wezen gedwongen verhuizing naar Kentucky in het kader van de Homestead Act, lijkt Herman beroep aan te tekenen bij de rechtbank.

6. Aflevering 6

Terwijl rellen en samenzweringen zich in de aanloop naar de verkiezingsdag over het land verspreiden, neemt Herman maatregelen om zijn familie in veiligheid te houden.

Interessant gegeven. Maar helaas erg lage imdb rating.

avatar van Goodfella_mm

Goodfella_mm

Amerikaanse trollen die de (relatief expliciete) parallellen met de Trumpregering niet trekken, lijkt me? Ik had het wat dat betreft iets subtieler verwacht, maar zag net de eerste aflevering en het lijkt gewoon hetzelfde hoge niveau als eerdere series van Simon; veel sfeer, heerlijke dialogen, goed uitgediepte personages etc.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Met luide trom aangekondigd, maar écht overrompeld ben ik (helaas) niet. De koek wordt voorlopig nog over te veel figuren verdeeld. En wat ik wel vaker heb bij Amerikaanse series: er is geweldig veel geld tegenaan gegooid en het ziet er allemaal prima uit, maar wat mij btreft weer allemaal net té netjes. De auto's zijn nat eonder het plastic van hun steenrijke verzamelaar gehaald, volledig opgeboend. De pakken allemaal squeaky clean. Dan vind ik de styling bij een serie als Baylon Berlin toch beter geslaagd (maar die serie heeft dan weer andere onvolmaaktheden). Ik zie de serie nu in brokken, elke week één aflevering, via Play, maar dat ik nu nauwelijks kan wachten tot de week om is, zou de waarheid geweldig geweld aan doen. Ik vermoed dat het beste nog moet komen… dat hoop ik toch.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

mja… ik vind het dus gewoon niet heel boeiend. De politiek wordt er iets te opdringerig ingelepeld, vooral door papa Herman, zodanig irritant dat zijn eigen vrouw er ook wel eens genoeg van krijgt. Subtiel is anders… dus meeleven met bepaalde personages is nog niet aan de orde.

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

• 2056 berichten

Dit is een miniserie bestaande uit 6 afleveringen, niet 8.

avatar van Knaai_mm

Knaai_mm

Tot nu toe een sterke serie. Tijdsbeeld komt erg goed naar voren, juist omdat er veel scènes een inkijk geven in het dagelijkse bestaan van de gewone Amerikaan, zonder direct de verhaallijn te ondersteunen. Als je van een snelle serie houdt met vele plot twists ben je hier aan het foute adres; de serie wordt rustig opgebouwd en ieder karakter wordt verdiept.

Het alternative history verhaal is aannemelijk gemaakt: een zeer populaire en rijke Lindberg wordt president van Amerika en verslaat president Roosevelt. De link met Trump is behoorlijk duidelijk; met successen op andere vlakken dan politiek en sterke propagandistische boodschap pak je de VS in, met de verschrikkelijke gevolgen van dien.

avatar van Suitehome

Suitehome

De eerste twee afleveringen lijken door het trage tempo, de vele karakters en de 'polygoon'-achtige beelden uit de bioscoop meer op een gedramatiseerde documentaire, dan een een 6-delige historische dramaserie. Een alternatieve geschiedenis (een heel klein beetje The Man In The High Castle), dat dan wel, die ook weer heel actueel is. In aflevering 3 begint de serie te leven. Het blijft een typisch Amerikaanse vertelling: gladjes, mooi aangekleed en keurig binnen de lijntjes. Ik verwacht van scenarist en producent David Simon (The Wire) net iets meer.

avatar van Karst

Karst

Mooi, goed geacteerd en qua lengte prima. Maar het had allemaal wel wat feller, wat scherper, wat gemener en wat viezer gemogen. De parallel met de huidige politieke situatie ligt er wel erg dik bovenop, wat dat betreft was het beter geweest wanneer de serie in 2016 uit was gekomen. Nu hoefde de scenarist alleen maar het nieuws te volgen om tot een verhaal te komen. Wat triest genoeg is overigens.

Fijn om gezien te hebben maar blijft niet hangen ben ik bang.