• 8.978.861 stemmen

The Plot against America (2020)

Drama | Miniserie

Show titel: The Plot against America

Genre: Drama

Ontwikkeld door: David Simon en Ed Burns

Met: Ben Cole, Jacob Laval en Azhy Robertson

Datum van release: maandag 16 maart 2020

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk miniserie via HBO Max

Plot The Plot against America

In 1940 wordt Charles A. Lindbergh, een heldhaftige vliegenier en hondsdolle isolationist, tot president verkozen in plaats van Franklin D. Roosevelt. Kort daarna onderhandelt hij met Adolf Hitler wat uitmondt in een goede verstandhouding. Ondertussen begint de nieuwe regering aan een programma van antisemitisme. Voor een jongen die opgroeit in Newark is de verkiezing van Lindbergh de eerste in een reeks tegenslagen die zijn kleine, veilige gedeelte van Amerika dreigt te vernietigen - en daarmee zijn moeder, zijn vader en zijn oudere broer.

16 maart 2020 (58 minuten)

Herman Levin, die vooruitloopt op een promotie op het werk, neemt zijn familie mee naar een huis in een goede buurt. Bess is ongerust om de veiligheid van hun hechte Joodse gemeenschap te verlaten en een gezin op te voeden temidden van het groeiende antisemitisme dat wordt aangewakkerd door Lindbergh.

23 maart 2020 (1 uur en 01 minuut)

Lindbergh wordt steeds populairder in de V.S. en overtuigt ook leden van de familie Levin en Bengelsdorf. Evelyn wordt een zeer belangrijke troef in het kamp Lindbergh. Ondertussen moet Alvin kiezen tussen het dienen van een lokale ontwikkelaar of het riskeren van een open gevecht met de fascistische krachten.

30 maart 2020 (1 uur en 01 minuut)

Herman besluit dat de familie doorgaat met hun geplande reis naar Washington, D.C., ondanks de wens van Bess om Canada te bezoeken, waar joodse gezinnen naartoe emigreren.

6 april 2020 (1 uur)

Evelyn en Bengelsdorf ontvangen een uitnodiging van mevrouw Lindbergh voor een staatsdiner voor de minister van Buitenlandse Zaken van nazi-Duitsland.

13 april 2020 (1 uur)

Nadat de familie is geselecteerd voor een in wezen gedwongen verhuizing naar Kentucky in het kader van de Homestead Act, lijkt Herman beroep aan te tekenen bij de rechtbank.

20 april 2020 (1 uur)

Terwijl rellen en samenzweringen zich in de aanloop naar de verkiezingsdag over het land verspreiden, neemt Herman maatregelen om zijn familie in veiligheid te houden.

Evelyn Finkel

Rabbi Lionel Bengelsdorf

Bess Finkel

Herman Levin

Alvin Levin

Philip Levin

Sandy Levin

Interessant gegeven. Maar helaas erg lage imdb rating.

avatar van Goodfella_mm

Goodfella_mm

Amerikaanse trollen die de (relatief expliciete) parallellen met de Trumpregering niet trekken, lijkt me? Ik had het wat dat betreft iets subtieler verwacht, maar zag net de eerste aflevering en het lijkt gewoon hetzelfde hoge niveau als eerdere series van Simon; veel sfeer, heerlijke dialogen, goed uitgediepte personages etc.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Met luide trom aangekondigd, maar écht overrompeld ben ik (helaas) niet. De koek wordt voorlopig nog over te veel figuren verdeeld. En wat ik wel vaker heb bij Amerikaanse series: er is geweldig veel geld tegenaan gegooid en het ziet er allemaal prima uit, maar wat mij btreft weer allemaal net té netjes. De auto's zijn nat eonder het plastic van hun steenrijke verzamelaar gehaald, volledig opgeboend. De pakken allemaal squeaky clean. Dan vind ik de styling bij een serie als Baylon Berlin toch beter geslaagd (maar die serie heeft dan weer andere onvolmaaktheden). Ik zie de serie nu in brokken, elke week één aflevering, via Play, maar dat ik nu nauwelijks kan wachten tot de week om is, zou de waarheid geweldig geweld aan doen. Ik vermoed dat het beste nog moet komen… dat hoop ik toch.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

mja… ik vind het dus gewoon niet heel boeiend. De politiek wordt er iets te opdringerig ingelepeld, vooral door papa Herman, zodanig irritant dat zijn eigen vrouw er ook wel eens genoeg van krijgt. Subtiel is anders… dus meeleven met bepaalde personages is nog niet aan de orde.

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

Dit is een miniserie bestaande uit 6 afleveringen, niet 8.

avatar van Knaai_mm

Knaai_mm

Tot nu toe een sterke serie. Tijdsbeeld komt erg goed naar voren, juist omdat er veel scènes een inkijk geven in het dagelijkse bestaan van de gewone Amerikaan, zonder direct de verhaallijn te ondersteunen. Als je van een snelle serie houdt met vele plot twists ben je hier aan het foute adres; de serie wordt rustig opgebouwd en ieder karakter wordt verdiept.

Het alternative history verhaal is aannemelijk gemaakt: een zeer populaire en rijke Lindberg wordt president van Amerika en verslaat president Roosevelt. De link met Trump is behoorlijk duidelijk; met successen op andere vlakken dan politiek en sterke propagandistische boodschap pak je de VS in, met de verschrikkelijke gevolgen van dien.

avatar van Suitehome

Suitehome

De eerste twee afleveringen lijken door het trage tempo, de vele karakters en de 'polygoon'-achtige beelden uit de bioscoop meer op een gedramatiseerde documentaire, dan een een 6-delige historische dramaserie. Een alternatieve geschiedenis (een heel klein beetje The Man In The High Castle), dat dan wel, die ook weer heel actueel is. In aflevering 3 begint de serie te leven. Het blijft een typisch Amerikaanse vertelling: gladjes, mooi aangekleed en keurig binnen de lijntjes. Ik verwacht van scenarist en producent David Simon (The Wire) net iets meer.

avatar van Karst

Karst

Mooi, goed geacteerd en qua lengte prima. Maar het had allemaal wel wat feller, wat scherper, wat gemener en wat viezer gemogen. De parallel met de huidige politieke situatie ligt er wel erg dik bovenop, wat dat betreft was het beter geweest wanneer de serie in 2016 uit was gekomen. Nu hoefde de scenarist alleen maar het nieuws te volgen om tot een verhaal te komen. Wat triest genoeg is overigens.

Fijn om gezien te hebben maar blijft niet hangen ben ik bang.

avatar van eldorado

eldorado

Jammer ,viel tegen. Saai en een aantal matige irritante acteurs. Het idee van de serie leek me interessant maar dit kwam er niet uit.