Mijn Series +

The Plot against America (2020)

Miniserie, 360 minuten

ontwikkeld door David Simon en Ed Burns
met Ben Cole, Jacob Laval en Azhy Robertson

In 1940 wordt Charles A. Lindbergh, een heldhaftige vliegenier en hondsdolle isolationist, tot president verkozen in plaats van Franklin D. Roosevelt. Kort daarna onderhandelt hij met Adolf Hitler wat uitmondt in een goede verstandhouding. Ondertussen begint de nieuwe regering aan een programma van antisemitisme. Voor een jongen die opgroeit in Newark is de verkiezing van Lindbergh de eerste in een reeks tegenslagen die zijn kleine, veilige gedeelte van Amerika dreigt te vernietigen - en daarmee zijn moeder, zijn vader en zijn oudere broer.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
  5. Aflevering 5
  6. Aflevering 6
avatar van Kos
Kos
Interessant gegeven. Maar helaas erg lage imdb rating.

avatar van Goodfella
Amerikaanse trollen die de (relatief expliciete) parallellen met de Trumpregering niet trekken, lijkt me? Ik had het wat dat betreft iets subtieler verwacht, maar zag net de eerste aflevering en het lijkt gewoon hetzelfde hoge niveau als eerdere series van Simon; veel sfeer, heerlijke dialogen, goed uitgediepte personages etc.

avatar van Pinguin#13
Met luide trom aangekondigd, maar écht overrompeld ben ik (helaas) niet. De koek wordt voorlopig nog over te veel figuren verdeeld. En wat ik wel vaker heb bij Amerikaanse series: er is geweldig veel geld tegenaan gegooid en het ziet er allemaal prima uit, maar wat mij btreft weer allemaal net té netjes. De auto's zijn nat eonder het plastic van hun steenrijke verzamelaar gehaald, volledig opgeboend. De pakken allemaal squeaky clean. Dan vind ik de styling bij een serie als Baylon Berlin toch beter geslaagd (maar die serie heeft dan weer andere onvolmaaktheden). Ik zie de serie nu in brokken, elke week één aflevering, via Play, maar dat ik nu nauwelijks kan wachten tot de week om is, zou de waarheid geweldig geweld aan doen. Ik vermoed dat het beste nog moet komen… dat hoop ik toch.

avatar van Pinguin#13
mja… ik vind het dus gewoon niet heel boeiend. De politiek wordt er iets te opdringerig ingelepeld, vooral door papa Herman, zodanig irritant dat zijn eigen vrouw er ook wel eens genoeg van krijgt. Subtiel is anders… dus meeleven met bepaalde personages is nog niet aan de orde.

avatar van jacobine_rodijk
Dit is een miniserie bestaande uit 6 afleveringen, niet 8.

avatar van Knaai
Tot nu toe een sterke serie. Tijdsbeeld komt erg goed naar voren, juist omdat er veel scènes een inkijk geven in het dagelijkse bestaan van de gewone Amerikaan, zonder direct de verhaallijn te ondersteunen. Als je van een snelle serie houdt met vele plot twists ben je hier aan het foute adres; de serie wordt rustig opgebouwd en ieder karakter wordt verdiept.
Het alternative history verhaal is aannemelijk gemaakt: een zeer populaire en rijke Lindberg wordt president van Amerika en verslaat president Roosevelt. De link met Trump is behoorlijk duidelijk; met successen op andere vlakken dan politiek en sterke propagandistische boodschap pak je de VS in, met de verschrikkelijke gevolgen van dien.