ad
  • 8.082.292 stemmen

The Confession Killer (2019)

Show titel: The Confession Killer

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 5

Datum van release: vrijdag 6 december 2019

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

The Confession Killer

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. Everything Except Poison

De zoektocht naar twee vermiste vrouwen leidt naar Henry Lee Lucas. In de rechtbank vertelt hij iets schokkends dat een mediacircus veroorzaakt en een natie fascineert.

2. 2. Make It Strawberry

In Georgetown onthaalt Lucas de langskomende agenten met verhalen om moordzaken op te lossen. Maar één familie in Lubbock gelooft hem niet en gaat het zelf uitzoeken.

3. 3. War in Waco

Lucas' bekentenissen beginnen vraagtekens op te roepen na een uitgebreid voorpagina-artikel in de krant. Een ambitieuze OvJ neemt het op tegen de Texas Rangers.

4. 4. All the Damn Lies

Terwijl families naar antwoorden blijven zoeken, gaat de manipulatie door. Jaren later, in de dodencel, vecht Lucas voor zijn leven. Maar de leugens houden niet op.

5. 5. Not One Shred of Evidence

DNA-testen en een nauwkeurig onderzoek van het bewijsmateriaal onthullen de waarheid over Lucas - en over de agenten die de ware moordenaars niet hebben vervolgd.

avatar van Xeeno

Xeeno

Als Lucas na de uitspraak van de rechter over de moord op Becky en Kate niet had gezegd "what about the 100 other women I killed" (oid) dan was hij heel gewoontjes net als alle andere moordenaars achter de tralies verdwenen.

Ik denk dat hij inzag dat als hij zou zeggen dat er nog meer dode vrouwen waren, hij vaak zijn cel uit zou mogen om weer te mogen praten met agenten en Rangers (waar hij zo gek op was) en misschien weer even naar buiten mocht gaan, naar plaatsen delict, net zoals bij Becky en Kate.

Wat er verder allemaal na die uitspraak van hem gebeurde had hij niet kunnen voorspellen, maar hij nam 't er gewoon van.

Als ik de documentaire goed begrepen heb kunnen we het volgens mij vrijwel allemaal afschrijven op Jim Boutwell. Dat al die agenten uit andere staten erin trapten kan ik me nog wel enigszins voorstellen gezien Lucas hen zoveel informatie verschaft die hij niet had kunnen weten als hij niet op de plaats delict was geweest. Het idee dat een Ranger Lucas deze informatie had gevoerd is vast nooit in ze opgekomen.

Daarnaast was de term "seriemoordenaar", volgens mij, nog een relatief nieuw begrip en nog niet uitgebreid onderzocht, dus al die verschillende moordstijlen deed niemand in die tijd nog een belletje rinkelen.

Ik denk dat die Boutwell Lucas in het begin nog wel geloofde, maar is er gaandeweg ongetwijfeld van overtuigd geraakt dat Lucas niet altijd de waarheid sprak. Bleef toen toch maar doorgaan. Waarom? Zullen we helaas nooit weten. Dacht ie dat ie niet meer terug kon? Wilde hij niet toegeven dat hij erin was getrapt? Genoot hij van de media aandacht en al die penningen die hij verdiende?

Interessante serie vond ik het.

avatar van John Barry

John Barry

Nogal bizarre en lugubere documentaire. Er wordt een onthutsend beeld geschetst van ongelooflijk amateuristisch politiewerk, leugens, intimidatie en bedrog. Tijdens het kijken van de serie gingen o.a de volgende vragen door mij heen:

Waarom bekend iemand zoveel moorden die hij niet heeft gedaan? Wat gaat er in zo persoon om? Waarom hebben de Rangers op deze verkeerde manier gehandeld? Hoe kon men niet zien dat wat Henry vertelde onzin was? Op deze en nog andere vragen wordt uitgebreid ingegaan.

Erg fascinerende en goed gemaakte miniserie. De enigste kritiek die ik heb is dat soms iets te vaak informatie wordt herhaald.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Het bizarre verhaal van hoe de Texas Rangers met de pathologische leugenaar Henry Lee Lucas een zwart schaap hadden om diverse moordzaken op af te schuiven. Een onwelriekend heerschap, niet bijster intelligent, maar opvallend goed in staat om zijn eigen verhalen rond te krijgen door er feiten omheen te verzinnen. Wat plaatselijk begon met tientallen moordzaken, groeide uit tot iets waarbij de man landelijk honderden zaken bekende. Je hoefde 'm maar een slof sigaretten te geven of een milkshake, en hij was bereidwillig om de schuld op zich te nemen. Iedereen blij. Henry kreeg de erkenning waar hij z'n hele leven om smeekte en politiediensten konden lopende strafzaken sluiten. Zelfs toen de zaken opstapelden en er geen jota kon kloppen van de verschillende tijdlijnen. 'The Confession Killer' (2019) is 't gebruikelijke knip- en plakwerk van archiefmateriaal afgewisseld met sfeerinterviews rond sleutelspelers. Ietwat sensationalistisch gemonteerd met spannende cliffhangers en snerpende achtergrondmuziek. Ook veel herhaling wanneer duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit. Al is 't in dit geval goed dat de serie gaandeweg weggaat van de persoon Henry en meer de focus legt op hoe gezaghebbende politiediensten zo'n flater konden slaan. Of het leed dat werd veroorzaakt omdat nabestaanden valse hoop kregen.