Mijn Series +

His Dark Materials - Seizoen 1 (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

ontwikkeld door Dan McCulloch
met Dafne Keen, Ruth Wilson en James McAvoy

Lyra Belacqua, een wees, leeft in een parallel universum waarin wetenschap, theologie en magie met elkaar verweven zijn. Lyra's zoektocht naar een gekidnapte vriend onthult een sinister complot van gestolen kinderen en verandert in een zoektocht om een mysterieus fenomeen te begrijpen dat Dust wordt genoemd. Ze wordt vergezeld op haar reis door Will Parry, een jongen die een mes bezit dat vensters tussen werelden kan snijden. Terwijl Lyra de waarheid over haar ouders en haar voorspelde lot ontdekt, raken de twee verwikkeld in een oorlog tegen hemelse machten die zich over vele werelden uitstrekt.

1. Lyra’s Jordan
avatar van jarno1975
jarno1975 (moderator)
Gebaseerd op de boeken van Philip Pullman

avatar van Esteban
The Golden Compass was weinig memorabel, maar ook niet slecht. Ik hoop dat deze poging een pak straffer is. Deze verfilming zou normaliter ook veel beter moeten werken in serie-vorm.

avatar van jarno1975
jarno1975 (moderator)
Vanaf 4 november ook op HBO te zien.

avatar van Psycho-M
Tot nu toe 3 afleveringen die mij hebben weten te overtuigen om deze serie te blijven volgen.
Fijn fantasy sfeertje en genoeg mysterie om uit te kijken naar de volgende aflevering.
Dafne Keen, die ik in Logan al sterk vond acteren, laat zien dat ze geen eendagsvlieg is.
Ik vind de serie nu al beter dan The Golden Compass.

avatar van Alathir
Goede fantasyserie die in tegenstelling tot The Witcher een fijnere stijl heeft. In The Witcher-serie is alles veel grimmiger, hier heb je een uitgebreider kleurenpalet. Dat geeft de sfeer een bepaalde warmte, warmte die Lyra nodig heeft, maar die ze door haar "egoïstische" ouders (die grootsere dingen nastreven dan de opvoeding van hun eigen kind) nooit heeft gekend. De soundtrack is geweldig en de CG moet zeker niet onderdoen voor de beste films. Magnifieke vormgeving van de ijsberen, ze zien er levensecht uit alsook de interactie tussen Lyra of met andere beren voelt erg natuurlijk en realistisch aan. Seizoen 2 ga ik zeker zien.

avatar van james_cameron
Prima fantasy-serie, gebaseerd op de boeken van Philip Pullman, eerder verfilmd als The Golden Compass. Deze reeks van HBO is beduidend beter alsmede grootser opgezet, met een uitstekende cast, mooie production design en eersteklas special effects. Vooral de daemons, de zielen van de hoofdpersonen die als dierlijke metgezellen onlosmakelijk met hen verbonden zijn, zien er geweldig uit. Dit eerste seizoen is hoofdzakelijk introductie en opbouw, maar er is voldoende spanning, mysterie en spektakel aanwezig om benieuwd te worden naar de tweede reeks.

avatar van Blair Waldorf
4 afleveringen gezien en de conclusie is nu al dat The Golden Compass met gemak verslagen gaat worden. Mooier,zorgvuldiger en grootser opgezet. Een fantasyverhaal met veel intrigerende zijlijnen en een leuke hoofdrolspeelster die samen met haar daemon (wat een geweldige vondst trouwens) de strijd aangaat. Aanrader.