• 8.985.839 stemmen

Godfather of Harlem - Seizoen 1 (2019)

Show titel: Godfather of Harlem

Ontwikkeld door: Chris Brancato en Paul Eckstein

Met: Forest Whitaker, Lucy Fry en Demi Singleton

Datum van release: zondag 29 september 2019

Eerst uitgezonden op: Epix (Verenigde Staten)

Plot Godfather of Harlem

Godfather of Harlem vertelt het waargebeurde verhaal van de beruchte misdaadbaas Bumpy Johnson, die begin jaren zestig terugkeerde van tien jaar gevangenisstraf om de wijk te vinden waar hij ooit de macht had. Met de straten onder controle van de Italiaanse menigte, moet Bumpy het opnemen tegen de Genovese misdaadfamilie om de controle terug te krijgen. Tijdens de gewelddadige strijd vormt hij een alliantie met de radicale predikant Malcolm X.

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. By Whatever Means Necessary

29 september 2019 (1 uur)

Na zijn terugkeer uit Alcatraz probeert Ellsworth "Bumpy" Johnson de controle over Harlem terug te krijgen. Met de straten in handen van de Italiaanse maffia moet Bumpy het opnemen tegen de Genovese misdaadfamilie, onder leiding van Vincent "Chin" Gigante. Om de Italiaanse drugshandel te dwarsbomen, vormt Bumpy een bondgenootschap met Malcolm X. Thuis probeert Bumpy vader voor zijn kleindochter Margaret te spelen, terwijl zijn vrouw Mayme zich weer aan het leven met Bumpy in huis aanpast.

2. 2. The Nitty Gritty

6 oktober 2019 (1 uur)

Om Harlem terug te winnen moet Bumpy op zoek naar een leverancier van heroïne die nog niet samenwerkt met de Italianen. Ondertussen probeert Chin een complot met corrupte agenten te bedenken om Bumpy te arresteren en terug te sturen naar de gevangenis.

3. 3. Our Day Will Come

13 oktober 2019 (1 uur)

Bumpy staat onverwachts aan de kant van zijn dochter Elise, wanneer haar winkeldiefstal en het daarop volgende misbruik de aanleiding is voor een protest. Malcolm X en Adam Clayton Powell Jr. hebben hun eigen agenda voor het protest. Ondertussen willen Chin en de Italiaanse maffia dat er een einde komt aan het protest omdat dit plaatsvindt bij een van hun gebouwen.

4. 4. I Am the Greatest

20 oktober 2019 (1 uur)

Cassius Clay vecht in de ring tegen de lokale boksheld Doug Jones. Bumpy is in tweestrijd over wie hij moet steunen. Zijn vrouw pleit voor Jones, terwijl Malcolm X erop aandringt om Clay te steunen. Ondertussen voert Chin een Italiaanse grasmatoorlog voor Harlem met Bonnano en wordt er een geheim onthult dat hun vete weer aanwakkert.

5. 5. It's All in the Game

27 oktober 2019 (1 uur)

Om Bumpy’s bankrekening te breken, organiseert Chin een weddenschap. Als gevolg is Bumpy de winnaars meer verschuldigd dan hij kan uitbetalen. Ondertussen worden Stella en Teddy door de politie gearresteerd voor zoenen in het openbaar en kijkt Elise naar de Natie van de Islam om haar leven te beteren.

6. 6. Il Canto de Malavita

3 november 2019 (1 uur)

Om zijn schuld in te lossen moet Bumpy een getuige tegen de Genovese familie vermoorden. Elijah Muhammed bezoekt de moskee van Malcolm X waar hij Elise ontmoet en vraagt haar om Malcolm te bespioneren. Chin komt erachter dat Teddy nog leeft en laat Ernie Nunzi achter om zijn fout recht te zetten. Ondertussen klaagt Esther James Adam Clayton Powell Jr. aan voor laster.

7. 7. Masters of War

10 november 2019 (1 uur)

Bumpy zet aan tot oorlog tussen de Genovese en Bonanno families. Ondertussen, wanneer Margaret vermist wordt, werkt Mayme samen met Elise in een wanhopige poging om haar te vinden. Adam Clayton Powell Jr. voelt de gevolgen van zijn lasterconflict met Esther James. Stella onthult een familiegeheim.

8. 8. How I Got Over

17 november 2019 (1 uur)

Op de dag van de March on Washington voeren Chin en Bonnano een oorlog in Harlem. Ondertussen vraagt Mayme aan Bumpy om een testament op te stellen. Bumpy ontdekt dat hij en Mayme nooit formeel Margaret hebben geadopteerd, dus vraagt hij Elise om haar toestemming. Malcolm X en Adam Clayton Powell Jr. gaan naar D.C. voor de March on Washington. Stella overweegt het uit te maken met Teddy voor zijn eigen bestwil.

9. 9. Rent Strike Blues

24 november 2019 (1 uur)

Vanwege de slechte omstandigheden in Harlem leidt Adam Clayton Powell Jr. een huurstaking en onderzoekt hij de eigenaars van de gebouwen. Ernie Nunzi zoekt de prostituee die Zambrano heeft helpen opzetten. Bumpy en Mayme ervaren spanning in hun huwelijk over ontrouw. Elise en Malcolm X komen dichterbij.

10. 10. Chickens Come Home to Roost

1 december 2019 (1 uur)

Wanneer Bumpy de maffia chanteert in een poging om de veiligheid van zichzelf en zijn familie te waarborgen, gaat het niet zoals gepland. President John F. Kennedy wordt vermoord, wat leidt tot een stopzetting van het Congresonderzoek naar de maffia. Teddy treedt op in het Apollo Theater in Harlem en is van plan om samen met Stella naar Californië te verhuizen om zijn album op te nemen.

Whitaker, D'Onofrio, Esposito, Sorvino, dat zijn flinke namen. Toch ben ik wel een beetje uitgekeken op dit soort misdaad, de trailer is nou ook niet je-van-het.

Lijkt mijn heerlijke tv. Vooral de tijdzone jaren 60 , 70 en 80 zijn echt geniaal.

Niets tegen op het tijdvak. Misdaad op zich ook nog niet, maar het hangt wel van de behandeling af. Dit lijkt me niet bijzonder. Maar veel plezier ermee, Mza!

ZAP! schreef:

Ik geef alles een kans en bijna nooit een vooroordeel... Bijna....

Een vooroordeel is toch iets anders. Ik ben tamelijk selectief (geworden).

Dit ziet er inderdaad wel leuk uit!

avatar van Roy1967

Roy1967

Nog maar 1 aflevering bekeken, en ik vind het een prima start. Mooi gefilmd, uitstekende acteurs. Uiteraard veel raakvlakken met eerdere misdaadfilms en series, op dat gebied is het niet eenvoudig origineel te zijn.

Heerlijke serie met een geweldige Forest Whitaker , laat seizoen 2 maar snel beginnen.

Ondanks dat ik iets teveel heb gezien over New Yorkse gangsters in deze periode en de ontwikkeling van Harlem was dit een heel aangename serie.

De uitstekende cast was daar ook wel een groot pluspunt in.

Met name Vincent d'Onofrio steelt hier echt de show als Chin Gigante.

avatar van Lebarron

Lebarron

The Godfather of Harlem is een serie over de Afro-Amerikaanse Ellsworth 'Bumpy' Johnson. Bumpy's criminele carriere begon als numbersrunner voor Stephanie St. Claire en uiteindelijk werd hij haar luitenant tijdens hun oorlog met Dutch Schultz. Bumpy werd in 1952 veroordeeld tot 15 jaar cel in Alcatraz en hij kwam in 1963 weer vrij. Dat is waar deze serie begint. Bumpy komt terug in Harlem en probeert zijn terrein weer terug te winnen van de Genovese Family onder aanvoering van Vincent 'Chin' Gigante die later als The Oddfather bekend zou staan toen hij dagelijks in zijn badjas en pantoffels op straat gesignaleerd werd en met een paraplu onder de douche stond. Dit was een act om justitie om de tuin te leiden door ze te laten denken dat hij gek was. Een act die hij meer dan 20 jaar volhield tot hij in 1997 de bak in draaide en daar in 2005 stierf. De serie is goed gemaakt en bikkelhard. Hij heeft een sterke cast met name Forest Whitaker als Bumpy en Vincent Di Onofrio als Chin zijn sterk. Daarnaast zijn er ook bijrollen van Giancarlo Esposito, Luis Guzman, Paul Sorvino en Chazz Palminteri. De serie heeft wat mij betreft een groot minpunt: Rapmuziek in een serie die zich in de jaren '60 afspeelt. De makers proberen hiermee opzichtig bij liefhebbers van series als Power en Empire te scoren maar het doet afbreuk aan de '60s setting en voor mij was het een ontzettende sfeerverpester en daarom weegt hij zeer zwaar mee in de beoordeling. Je laat toch Martin Garrix ook niet de muziek voor een serie over Anne Frank maken? Een serie als Crime Story opende met de 60's hit Runaway, Tour of Duty met Paint it Black en China Beach met Reflections. Dat zette letterlijk de toon van de serie en bracht je als kijker in de juiste vibe. Daarom is het voor mij geen topserie maar gewoon vermakelijk.

avatar van cor1946

cor1946

Toot nu toe een redelijke serie na het zin van 2 afleveringen.

avatar van cor1946

cor1946

Hele goede serie met prima spel van Forest en rest of the acteurs op naar serie 2.

avatar van cmr46

cmr46

Vergeten sterren te geven. Voor mij 4

avatar van Lebarron

Lebarron

cmr46 schreef:

Vergeten sterren te geven. Voor mij 4

Fan van rapmuziek, zeker?

avatar van Strepps01

Strepps01

Ik wordt niet in de serie getrokken. Vind Forest Whitaker aardig gevoelig voor een godfather die net 11 jaar in Alcatraz heeft gezeten. Totaal niet te vergelijken met Denzel Washington als Frank Lucas. Ook de Italiaanse maffiabaas komt niet echt geloofwaardig over en doet me meer denken aan buurman Henk van hiernaast dan aan een man die de helft van Harlem in handen heeft in de jaren 60. De muziek sluit niet helemaal aan en bepaalde rollen zijn tot nu toe ook vrij overbodig. Al met al geen goeie serie. Jammer want het concept biedt veel mogelijkheden.

avatar van scottbrl

scottbrl

Echt een hele goede serie, deze topcast maakt het dan ook helemaal waar.

avatar van QwiTTa ICE

QwiTTa ICE

Zeer boeiende serie, met een sterk acterende Forest Whitaker die in de huid kruipt

van de beruchte drugsbaron Bumpy Johnson Godfather of Harlem...