Mijn Series +

Chasing the Moon (2019)

Documentaire
Miniserie, 336 minuten

ontwikkeld door Mark Samels

Het is op 20 juli 2019 precies vijftig jaar geleden dat Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan zetten. Maar hoe verliep de aanloop naar de succesvolle vlucht van de Apollo 11? Deze documentaire laat het ruimtetijdperk zien in al zijn facetten: wetenschappelijke innovatie, visionaire denkbeelden, politieke berekening, mediashow en persoonlijk drama.

1. A Place Beyond the Sky
  2. Earthrise
  3. Magnificent Desolation
avatar van AOVV
Interessante documentairereeks over de maanwedloop tussen De Verenigde Staten en de Sovjet-Unie in de jaren '60. Het biedt, naast al het historische beeldmateriaal, ook een kijk op wat er zich achter de schermen afspeelde, maar ook hoe het er in de huiskamers van de vrouwen van de astronauten aan toeging.

Leuk om weten: de pianosonate no. 14 van Beethoven, waarvan een fragment wordt afgespeeld in aflevering 2 (wanneer het beeld langzaam over het desolate maanlandschap gaat, als ik me niet vergis), wordt wel 'ns de Maanlichtsonate genoemd, al had Beethoven zelf met die naam niets te maken. Deze werd eraan gegeven nadat de Duitse muziekcriticus Ludwig Rellstab tijdens een avondlijk boottochtje de volle maan in volle glorie kon aanschouwen, en spontaan aan deze compositie moest denken. Daarom is het wel passend dat de makers de sonate hebben uitgekozen, en natuurlijk is het ook een bloedmooi stukje muziek dat er inderdaad treffend bij past.

3,5 sterren