• 8.985.908 stemmen

Genre: Drama

Ontwikkeld door: Russell T Davies

Met: Emma Thompson, Rory Kinnear en Anne Reid

Datum van release: dinsdag 14 mei 2019

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Years and Years

De drukke familie Lyon woont in Manchester. Daniel gaat trouwen met Ralph, Stephen en Celeste maken zich zorgen over hun kinderen, Rosie achtervolgt een nieuwe man en Edith is al jaren niet meer thuis geweest. Over hen allen waakt hun grootmoeder, de gebiedende Muriel. Hun hele leven komt samen op één cruciale nacht in 2019, waarna het verhaal versnelt naar de toekomst. De komende 15 jaar verlaten de Britten de EU, Amerika wordt een eenzame wolf, China handhaaft zichzelf en een nieuwe wereld begint zich te vormen. Op dat moment begint Vivienne Rook aan haar opmars naar de macht. Deze nieuwe soort politicus, een entertainer, een rebel, een bedrieger en een monster leidt het gezin naar een onbekende toekomst waar ze doorheen moeten worstelen.

14 mei 2019 (57 minuten)

Terwijl Vivienne Rook furore maakt in de Britse politiek, heeft Daniel Lyons zijn handen vol aan zijn werk bij de dienst Huisvesting, en staat hij ook nog op het punt in het huwelijk te treden met zijn vriend Ralph. Daniels zus is politiek activist, zijn broer Stephen en diens vrouw proberen hun dochter in moeilijke tijden te steunen, en ondertussen dreigt de Amerikaanse president in de nadagen van zijn ambtstermijn de wereld op zijn kop te zetten.

21 mei 2019 (1 uur)

De wereld schudt op zijn grondvesten na de explosie op Hong Sha Dao. Daniel probeert een nieuw bestaan met Viktor op te bouwen, maar Daniels ex besluit daar een stokje voor te steken. Ondertussen komt Edith naar huis, terwijl haar gezondheid te wensen overlaat. In de politiek timmert Viv Rook stevig aan de weg en lijkt ze af te stevenen op een parlementszetel. Stephen en Celeste krijgen slecht nieuws.

28 mei 2019 (57 minuten)

Stephen en Celeste proberen na het financiële debacle hun leven weer op de rit te krijgen. Wanneer het Daniel duidelijk wordt dat Viktor in Kiev niet veilig is, ziet hij zich genoodzaakt om een riskant plan te verzinnen. Een treurige gebeurtenis verenigt de familie Lyons, en Viv Rook merkt dat haar radicale uitlatingen haar bepaald geen windeieren leggen.

4 juni 2019 (1 uur)

Daniel en Viktor zijn nog maar net verloofd of ze komen al voor een grote uitdaging te staan. Ondertussen heeft Rosie een nieuwe vriend en is ze van plan om een eigen bedrijfje te starten. Om dat te kunnen financieren moet er wel iemand lief aangekeken worden. Viktor en Daniel zetten alles op alles om samen te kunnen zijn, maar een onvoorziene wending zet alles op zijn kop.

11 juni 2019 (1 uur)

Vivienne Rook zwaait de scepter in Groot-Brittannië, en haar kijk op de problemen waarmee het land kampt, valt niet bij iedereen in goede aarde. Terwijl de familie Lyons rouwt om Daniel, kiest Edith voor een nieuwe riskante onderneming wanneer geruchten de ronde doen over georganiseerde verdwijningen. Bethany hoopt gesynchroniseerd te worden, een upgrade die haar leven voorgoed zal veranderen.

18 juni 2019 (59 minuten)

Viv Rook vergroot haar greep en de Lyons vechten terug. Maar kan één familie hopen dat zij de wereld kunnen veranderen? Edith riskeert alles op een wanhopige missie, Rosie neemt een drastische maatregel, maar de eindstrijd is Stephens leven redden.

Vivienne 'Viv' Rook

Daniel Lyons

Stephen Lyons

Celeste Bisme-Lyons

Rosie Lyons

Muriel Deacon

Edith Lyons

klinkt vreemd.

Ow, ik dacht even dat het om een serie over de band ging.

Klink niet slecht, deze. Intelligent geschreven reeksen over politiek, kan ik doorgaans wel smaken.

avatar van Ste*

Ste*

• 1960 berichten

Leuk en interessant uitgangspunt. Het scheelt dat de serie kiest voor slechts 5-10 jaar later, en dat vrijwel alles dat we zien eigenlijk nog gewoon relatable en heel goed voorstelbaar is.

Moet wel zeggen dat ik de eerste aflevering het sterkst en interessantst vond. Het concept wordt mooi en ook wel spannend geïntroduceerd, met terloops voorzichtige kijkjes in de toekomst (ook op technisch gebied) en een zeer sterk einde van de eerste aflevering, met het afvuren van een nucleaire raket in de laatste dagen van de tweede termijn van Trump.

Naarmate de serie vordert vond ik het af en toe wat minder worden, het geheel focust zich soms wat onevenwichtig op de grotere zaken die spelen en op het meer 'soapy' element van de familie zelf. De laatste afleveringen, en vooral het einde, worden iets meer 'vergezochte' sci-fi, zeker met de 'transhumane' staat van Bethany dat ik persoonlijk nooit 100% begreep hoewel de makers het wel open hebben proberen te houden en er ook weer nooit echt overboord mee zijn gegaan.

De rol van Emma Thompson is overigens een leuke toevoeging, hoewel ik het vooral veel 'buitenkant' vond (hoe gedraagt zo iemand zich in de media) en weinig inhoud over wat ze nu eigenlijk allemaal van plan was met de koers van de UK, maar dat raakt eigenlijk natuurlijk ook precies aan hoe zo'n politicus opereert.

Af en toe wellicht ook wat openlijk 'prekerig'. Verder genoeg kijkplezier (de Notre Dame die af is in 2030, de wereldpremière van Guardians 4, dat soort details zijn gewoon leuk), spanning en interessante maatschappijkritiek.

avatar van Lebarron

Lebarron

Years and Years gaat over de nabije toekomst waarin de problemen die we nu kennen tot een kookpunt komen en de wereld steeds dichter naar de afgrond glijdt. We volgen de familie Lyons, een familie bevolkt door verschillend pluimage en daardoor symbool staan voor elk een ander deel van de maatschappij. Oma Muriel Deacon (Anne Reid)is de mater-familias en vertegenwoordigd de oudere garde met ouderwetse family values ondanks dat ze wel open minded is. Edith Lyons(Jessica Hynes) is een politiek activiste en vertegenwoordigd de protesters en sceptici van het systeem. Stephen Lyons (Rory Kinnear)is de succesvolle van het stel. Hij is een financial advisor en verdient kapitalen. Hij is getrouwd met Celeste (T'Nia Miller) die accountant is en vormen samen een materialistisch yuppenstel dat dus de bovenklasse vertegenwoordigd. Hun dochters zijn privileged modern day kids. De oudste Bethany(Lydia West) is Transhuman en wil het liefst digitaal verder leven, zij vertegenwoordigd de sociaal-mediageneratie. Daniel Lyons(Russell Tovey) is housingofficer die illegalen ontruimt maar tegelijk is hij ook een homoseksueel die een relatie met Viktor( Maxim Baldrey),een illegaal die wegens zijn geaardheid uit Oekraine is gevlucht, heeft. Hij is dus letterlijk de ambtenaar die tussen regels en gevoel bungelt. Dan is er nog Rosie Lyons( Ruth Madeley) een single moeder die in een rolstoel zit. Zij en haar kids vertegenwoordigen de onderklasse die vooral afhankelijk zijn van het systeem en anderen. Dan is er ook nog een omstreden zakenvrouw genaamd Vivienne Rooks(Emma Thompson) die zich ontpopt tot populistische politica. Years and Years toont een grimmig maar realistisch toekomstbeeld. Hoe snel het verval van deze wereld kan gaan als de verkeerde lui de macht hebben en hoe machteloos wij als simpele janlullen wij dan zijn. Aan de goden overgeleverd. Enkel het Bethany gedeelte was misschien nu nog ietwat onrealistisch.

kos schreef:

klinkt vreemd.

Is 't ook wel een beetje, maar verder een alleszins aardige serie.

Een beetje van 'Black Mirror' en een heleboel van Britse generatiedrama's waarin verschillende personages politieke en maatschappelijke posities belichamen. Vanuit het prikkelende uitgangspunt dat de serie zich afspeelt in een zéér nabije toekomst, waarin het populisme hoogtij viert terwijl de Verenigde Staten en Europa geen rol meer hebben in post-Brexit Engeland. Zo heerlijk excessief gepersonifieerd door Vivienne Rook (Emma Thompson) als de Trumpiaanse politica die gretig haar eigen onkunde etaleert en toch de gevestigde instituties verslaat omdat ze meelift op een groeiend gevoel van cynisme en ressentiment. Toch ligt de focus in 'Years and Years' (2019) op hoe de leden van de familie Lyons omgaan met hun economische malaise en hoe nieuwe technologische ontwikkelingen hun levens beïnvloeden. Vooral de verhaallijn over de vluchtelingenproblematiek komt snoeihard binnen omdat de homoseksuele liefdesrelatie tussen Daniel/Victor het persoonlijke drama schetst van inhumaan beleid. Ergens wringt het dat de serie enerzijds een hyperrealistisch beeld schetst van de tijd waarin we leven, terwijl het anderzijds op de zaken vooruitloopt met een vergezocht subplot over transhumanisme.

avatar van wwelover

wwelover

Gekeken na weggeblazen te zijn door It's a Sin. Years & Years is zeker erg interessant, maar wel iets minder sterk dan It's a Sin. Ook niet de hele cast weet te overtuigen. Maar over het algemeen zeker wel een goede mini serie.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Intrigerende serie, ja, vooral in de eerste paar afleveringen vind ik de ambitieuze, dappere aanpak echt goed werken; de serie hield mijn aandacht moeiteloos vast, verraste, ontregelde. Maar gek genoeg zakt het niveau nogal ver in, soms schiet de focus allerlei kanten uit die me nou juist niet interessant lijken of die uit het niets komen - het wordt gehaaster, slordiger, tot en met de vrij ridicule slotaflevering. Al met al zeker interessant, maar ook nogal onevenwichtig.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Dit programma werd mede mogelijk gemaakt door D66 en de rest van de WEF-kliek.

Homoseksualiteit, transseksualiteit, transhumanisme, klimaat, vluchtelingen, synthetisch voedsel en ga zo maar door... Het zit er allemaal in. En Trump wordt, hoe kan het ook anders, als de ultieme bad guy neergezet. Maar goed, ieder mag zijn/haar/het/hun/hullie eigen visie er op nahouden.

Het verhaal vond ik voor het grootste deel helemaal niet zo boeiend, pas in de laatste twee afleveringen werd het een klein beetje interessant.

De cast kwam niet altijd even goed uit de verf maar voor een serie als dit kon het er best mee door denk ik dan maar. Nee, ik heb me aan te veel dingen geërgerd dus van mij een onvoldoende.

Maar ik denk dat deze serie menig D66- en WOKE aanhanger wel kan bekoren, om het maar even netjes te houden.