ad

Afleveringen: 5

Datum van release: maandag 6 mei 2019

• Ziggo Bekijk seizoen 1 via Ziggo

Chernobyl

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. 1:23:45

26 april, 1986, USSR. Na een ontploffing in de kernenergiecentrale van Tsjernobyl doen medewerkers er alles aan om de schade te beoordelen. Als aan de controlekamer wordt gemeld dat de kern van de reactor “weg” is, stuurt hoofdingenieur Anatoly Dyatlov zijn mannen naar de kern om dit te onderzoeken. Ondertussen wordt Vasily, een brandweerman, opgeroepen om de brand te blussen, waarbij hij zijn vrouw Lyudmilla moet achterlaten.

2. 2. Please Remain Calm

Terwijl miljoenen mensen risico’s lopen na de ontploffing in Tsjernobyl, onderneemt nucleair fysicus Ulana Khomyuk een wanhopige poging om Legasov te bereiken en hem te waarschuwen voor de dreiging van een tweede explosie die rampzalig zou zijn voor het continent.

3. 3. Open Wide, O Earth

30 april, 1986. Nadat zij via omkoping ziekenhuis nummer 6 binnen is gekomen, negeert Lyudmilla het advies van een verpleegster om het contact met Vasily te beperken. Nadat de brand in de reactor onder controle is, waarschuwt Legasov Shcherbina dat een meltdown het water van miljoenen kan besmetten. Khomyuk zweert de oorzaak van de ontploffing te achterhalen; Legasov maakt een ontsmettingsplan voor de omringende gebieden.

4. 4. The Happiness of All Mankind

Legasov en Shcherbina overwegen maanvoertuigen om het radioactieve afval te verwijderen, en Khomyuk krijgt met overheidsobstakels te maken bij het bepalen van de oorzaak van de ontploffing.

5. 5. Vichnaya Pamyat

Nadat hij door de KGB wordt gefeliciteerd voor het publiekelijk bevestigen dat de ontploffing in Tsjernobyl is veroorzaakt door “gebruikersfouten”, overweegt Legasov de prijs van het vertellen van de waarheid bij de rechtszaak tegen Dyatlov, Bryukhanov en Fomin.

avatar van Karst

Karst

Heel erg goed. Eigenlijk is alles al gezegd over de serie en ben ik het grotendeels eens met wat Chainsaw hier al over schreef op één ding na. De serie vond ik eigenlijk nergens echt spannend worden en emotioneel werd ik ook niet echt geraakt ondanks het lijden van enkelen.

Dit wijd ik eigenlijk aan een gebrek aan characterbuilding. Je wordt onmiddelijk in de actie gegooid maar wat mij betreft had er een aflevering mogen zijn waar de verschillende karakters ene introductie krijgen en we een beeld krijgen van het dagelijks leven in de Sovjet unie. Daarnaast had ik de zelfmoord liever aan het einde gezien op een moment dat het me mogelijk wel emotioneel geraak zou hebben. Ook had ik graag wat meer gezien van de top van het Sovjet systeem, de top in het buitenland en de landelijke en internationale media.

Dat allemaal gezegd hebbende, geweldige serie die wel even blijft naspoken.

avatar van richiedoom

richiedoom

Zeer verslavend! Nu de eerste twee afleveringen gezien en eigenlijk had ik gelijk door willen kijken, fascinerend onderwerp. Vakkundig gemaakte serie.

Wel zet ik mijn vraagtekens bij wat personages in de eerste aflevering. Ik vind het wel heel erg zwart/wit weergegeven, hoe stug een aantal personen de omvang van de ramp ontkennen. Ze worden neergezet als domme schurken, een soort 'villains' in het verhaal. Dit probleem had ik ook in de film Deepwater Horizon, waarin de mannen van BP ook als de grote domme badguys werden neergezet waardoor het olieboorplatform in de fik vloog. Nogmaals, ik zet er mijn vraagtekens bij want ik was er natuurlijk niet bij en het zou best zo gebeurd kunnen zijn.

scorsese

Geweldige mini-serie over de nucleaire ramp na een explosie in een kerncentrale in Tsjernobyl in 1986. Uiteraard een boeiend verhaal dat hier in vele facetten langskomt. Indrukwekkend om te zien wat de omvang van de ramp was, en vooral ook de kracht van de radioactieve straling en de hele schoonmaakoperatie en de mensen die hiermee te maken kregen. Verder speelt de rol van de overheid natuurlijk ook een grote rol hier. Uitstekend acteerwerk en mooie muziek (onheilspellende klanken van Hildur Guðnadóttir).

avatar van AOVV

AOVV

Schitterende, beklijvende mini-serie. Ik heb de vijf aflevering op twee dagen tijd gezien, en een heel palet aan emoties heeft me aangegrepen. Vrijwel alles zit goed, enige kanttekening is misschien dat het Engels als voertaal wordt gebruikt, wat de authenticiteit ietwat afvlakt, al is dat te verwaarlozen; ik kan me er best in vinden zelfs.

Vooral de twee laatste afleveringen zijn geweldig. Aflevering vier is gitzwart, wat mij betreft, met de vele dieren in een niet benijdenswaardige hoofdrol. Een grote pluim voor de makers, want dierenleed wordt algauw 'ns vergeten.

Aflevering vijf biedt een ideaal slot, met het proces en al zijn wendingen. Bovenal heb ik echter genoten, gehuiverd en vooral vaak zo stil aan het scherm gekluisterd gezeten dat je een speld op de grond had kunnen horen neervallen. De mooie soundtrack van de IJslandse Hildur Guðnadóttir draagt daar alleen maar aan bij.

Een onverhoopt succes dus voor HBO, volgens mij, want ik denk niet dat men dit had verwacht. Ik was natuurlijk nieuwsgierig om het zelf te gaan bekijken, en alle beloften zijn waargemaakt. Heerlijk is dat!

4,5 sterren

avatar van Thomas83

Thomas83

Zeer fraaie serie. Haast onvermijdelijk ook als HBO een miniserie over zo'n onderwerp maakt. De eerste twee afleveringen zijn om te smullen. Vooral de eerste is als een fantastische rampenfilm in miniformaat. Er schijnt best een hoop niet te kloppen, maar de ontzagwekkende omvang van de ramp komt goed over, en is makkelijk te volgen en op zo'n meeslepende manier gebracht.

Minder ben ik dan weer te spreken over de Engels sprekende acteurs. Ok, het is beter dan Engelse acteurs met een Russisch accent, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Hoeveel je er ook aan went, het doet toch wat af aan de authentieke sfeer. Het is gewoon wat minder indrukwekkend als de KGB-directeur zo Brits is als het maar kan.

Een positieve keerzijde is dat een fijne acteur als Jared Harris nu een grote rol kan spelen. Zijn personage vormt een heerlijk duo met Skarsgard. Vanaf het moment dat Shcherbina het advies van Legasov verkiest boven dat van Fomin en Bryukhanov was ik echt verkocht. Die scène geeft ook zoveel voldoening.

Overigens zijn de eerste twee afleveringen wel veruit het beste. De slotaflevering is weer erg sterk, maar de derde en vierde missen de spanning en het tempo van wat daarvoor kwam. Ik moet uiteindelijk ook wel zeggen dat Mazin een neiging tot dramatiseren en versimpelen heeft. De bad guys zijn ook niet veel meer dan typetjes. Als ik niet al veel interesse in het onderwerp had zou ik de serie ook minder gewaardeerd hebben. 4.0*.

avatar van Daan258

Daan258

Zeer sterke miniserie!

Ondertussen is het al bijna 2 weken geleden dat ik de serie heb afgekeken en nog steeds spookt het soms door mijn hoofd. Wat een bizarre gebeurtenis was dit toch. Vreselijk om te zien hoe het destijds ongeveer gegaan is en hoe bijvoorbeeld medeplichtigen van de ramp er mee omgaan. Alles maar doen om hun eigen ass te redden. Vreselijk dat er zoveel gelogen en achtergehouden werd.

Elke episode heb ik met volle aandacht gekeken en heel erg goed weten te vermaken. Het acteerwerk is ijzersterk. Daadwerkelijk de gehele cast deed het bijzonder goed.

Een spannende maar vooral best aangrijpende serie.

Zeker een aanrader.

avatar van 606

Wat een heftig verhaal en wat hebben die mensen die stierven toch een vreselijke dood gehad. Echt wat een schok, en dat door een aantal mensen die een promotie verkiezen boven de regels en veiligheid. Het gemak waarmee die man in de centrale andere onder druk zette was gewoon shockerend. Net alsof er niks kan gebeuren. We weten allemaal nu na het zien van de serie wat daadwerkelijk de gevolgen zijn, en vooral in welke omvang. Geef mij dan maar die grote windmolens ipv kerncentrales. Overigens had ik ontzettend veel respect voor Valery Aleksejevitsj Legasov die echt bestaan heeft, over de andere 2 weet ik het niet. Maar Legasov heeft echt een top prestatie geleverd en een nog grotere ramp voorkomen kan je wel zeggen. En gelukkig is zijn verhaal opgepakt later en niet genegeerd. Verder was het een schitterend opgebouwde serie met zeer goede acteerprestaties.

avatar van tsjarlie_mm

tsjarlie_mm

ferm overroepen serie, zeker niet slecht, maar zeker niet de beste serie ooit zoals hier en daar werd geroepen. Er wordt goed geacteerd, maar al bij al toch niet zoveel emotie als zou kunnen bij een dergelijke serie. Ook niet altijd realistisch scenario naar mijn gedacht.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

tsjarlie schreef:

Hier sluit ik mij 100% bij aan,alleen een half puntje meer,

(jammer genoeg spreken ze geen Russisch,wat het nog meer geloofwaardiger lijkt)

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1925 berichten

Inderdaad: jammer dat er geen Russisch werd gesproken, dat had het allemaal nog net iets authentieker (en minder Hollywood) gemaakt - ook omdat ik dan zeer waarschijnlijk geen enkele acteur had gekend. Maar los daarvan, en belangrijker: wat een knap gemaakte, zorgvuldige serie, zeg, waarvan met name de eerste twee afleveringen grote indruk op me maakten.

avatar van Ste*

Ste*

Zeer goed.

Het is sowieso al interessant en fascinerend om te zien omdat een kernramp en de gevolgen toch vrij onbekend terrein zijn, en al helemaal omdat het echt gebeurd is en er redelijk weinig over bekend is bij het grote publiek.

Maar wat ik bijna nog beter vind dan het hele laten zien van de ramp en de nasleep is het tonen van de context van de Sovjetcultuur waarbinnen dit allemaal gebeurde. Eigenlijk ook onontkoombaar natuurlijk, omdat eigenlijk alles dat gebeurt - niet alleen het ontstaan van de ramp, maar ook alle ontkenning en de heroiek van de mensen die zich opofferen erna - alleen maar binnen zo'n samenleving had kunnen plaatsvinden. Maakt het dus eigenlijk dubbel zo interessant om te kijken allemaal. Daarnaast vind ik de hele jaren '80-sfeer ontzettend goed neergezet als het gaat om de kapsels, brillen en de schrale Sovjet-interieurs.

Zit op alle vlakken erg goed in elkaar.

PS. Voor de liefhebbers; er is ook een podcast over elke aflevering (The Chernobyl Podcast) waarin door de makers wordt gesproken over de keuzes die gemaakt zijn, wat er helemaal waarheidsgetrouw is en wat misschien minder, etc. Echt een aanrader om te luisteren.

avatar van Sisorow5_mm

Sisorow5_mm

Mag er overigens nog even erkenning worden gegeven voor hoe ongelooflijk goed de cast van Chernobyl is uitgezocht? Realistischer wordt het bijna niet.

avatar van maurice32

maurice32

Sisorow5 schreef:

Behalve Gorbatsjov ziet er niet uit , de rest wel zeer goed .

Ik heb de eerste 2 afleveringen gisteren op canvas gezien , pfff zeer spannend en zeer goed gemaakt .

Volgende week woensdag komen aflevering 3 en 4 , kijk ik natuurlijk ook

avatar van panax

panax

zeer indrukwekkend !!

avatar van schrans

schrans

Sterke reeks, maar ik mis dat tikkeltje extra dat ik verwacht had door de recensies. Het weet sterk te beklijven en kruipt onder je huid. Aflevering 4 is wel duidelijk de minste. Duidelijk ook dat de serie gemaakt is door een Amerikaanse bril waardoor het wat aan geloofwaardigheid inboet.

avatar van umbra

umbra

• 2040 berichten

Niet mijn ding, deed gewoon niets met mij, vond het vooral heel saai en na 3 alfl gestopt, zegt alles voor mij, dan vond ik het echt wel slecht, heb al matige drek met veel moeite toch uitgezien, kon ik bij deze zelfs niet opbrengen.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

UmbraVitae schreef:

Dat je het niks vind, dat kan. Snap het alleen niet zo goed, aangezien dit een waanzinnig spannend onderwerp is. Er zit toch best wel het nodige aan memorabele stukken in. Wat vond je dan zo saai? Wel zonde dat je 3 van de 5 uren hebt gezien en dan het restant skipt.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Lastig te beoordelen. Duidelijk knap gemaakt en decorsetting/acteerwerk zijn van een magistraal niveau. Kosten noch moeite zijn gespaard om de omgeving van Tsjernobyl en Pripjat tot leven te brengen. In die zin begrijp ik dat veel mensen betoverd zijn door deze productie, want het is zonder meer een meeslepende vertelling. Maar er bekroop me gaandeweg de serie een zekere irritatie naar hoe de complexe geopolitieke geschiedenis van de Sovjet-Unie en Oekraïne worden versmald tot een Amerika dat naar zichzelf kijkt. De weinig subtiele analogieën met het presidentschap van Trump. Zoals het erin hameren van de tagline 'What is the cost of lies?' als alarmistische boodschap om het gevaar van populistische en antiwetenschappelijke politiek mee te schetsen. Helden en schurken worden uitvergroot, en er is zelfs ruimte voor een komische 'buddy cop' dynamiek tussen een wetenschapper en een legerfiguur. En dat terwijl de miniserie- ironisch genoeg - zelf ook mythologieën bestendigt, zoals een spectaculaire helicoptercrash of de poëtische gebeurtenissen rond de Bridge of Death. Erg zelfreflectief naar eigen 'leugens' is 'Chernobyl' (2019) niet, terwijl het zich presenteert als historisch accuraat en wetenschappelijk onderbouwd.