• 8.985.754 stemmen

Formula 1: Drive to Survive - Seizoen 1 (2019)

Show titel: Formula 1: Drive to Survive

Ontwikkeld door: James Gay-Rees, Paul Martin en Sophie Todd

Met: Will Buxton, Max Verstappen en Sergio Pérez

Datum van release: vrijdag 8 maart 2019

Plot Formula 1: Drive to Survive

Documentaire die de kijker meeneemt in de cockpits, de paddock en het leven van de hoofdrolspelers in de Formule 1. De serie gaat over het Formule 1 Wereldkampioenschap 2018 en heeft een ongeëvenaarde en exclusieve toegang tot de snelste coureurs, teamleiders en eigenaars, evenals het eigen managementteam van de Formule 1.

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. All to Play For

8 maart 2019 (36 minuten)

Coureur Daniel Ricciardo wil zijn visitekaartje afgeven op de racebaan terwijl de teams zich voorbereiden op de Australische Grand Prix, de eerste race van het seizoen.

2. 2. The King of Spain

8 maart 2019 (39 minuten)

Team McLaren wil het roer omgooien wanneer hun coureur Fernando Alonso het moet opnemen tegen Renault-coureur Carlos Sainz Jr. tijdens de Spaanse Grand Prix in Barcelona.

3. 3. Redemption

8 maart 2019 (40 minuten)

Bij de prestigieuze Grand Prix van Monaco voelt Ricciardo de druk vanwege een nieuwkomer. De mannen en vrouwen van Williams Racing moeten vechten om te overleven.

4. 4. The Art of War

8 maart 2019 (37 minuten)

De slechte relatie buiten de racebaan tussen Red Bull en Renault bereikt een nieuw dieptepunt. Ondertussen neemt een Formule 1-topcoureur een schokkende beslissing.

5. 5. Trouble at the Top

8 maart 2019 (32 minuten)

De financiële middelen van een team zeggen niet alles over de resultaten, kijk maar naar McLaren. De directeur en mede-eigenaar van Force India heeft juridische problemen.

6. 6. All or Nothing

8 maart 2019 (36 minuten)

Wanneer Force India wordt gekocht door een groep van Lawrence Stroll, vrezen de twee coureurs van het team dat Strolls zoon Lance een van hun plekken zal innemen.

7. 7. Keeping Your Head

8 maart 2019 (27 minuten)

Haas F1 Team-coureur Romain Grosjean doet misschien wel te hard zijn best: hij heeft weinig vertrouwen en heeft last van zenuwen tijdens de befaamde Franse Grand Prix.

8. 8. The Next Generation

8 maart 2019 (1 uur)

Sauber-coureur Charles Leclerc hoopt iets te bereiken wat zijn overleden peetvader Jules Bianchi nooit is gelukt: racen voor Ferrari.

9. 9. Stars and Stripes

8 maart 2019 (31 minuten)

De bittere rivaliteit tussen Renault en Haas neemt toe en de teams uit de middenmoot willen zo hoog mogelijk eindigen in de Grand Prix van de VS in Austin, Texas.

10. 10. Crossing the Line

8 maart 2019 (32 minuten)

Coureurs, zowel legendes als nieuwkomers, willen het jaar zo goed mogelijk afsluiten wanneer de teams zich voorbereiden op de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi.

avatar van legian

legian

Vermakelijke warmmaker voor het komende seizoen.

Helaas zijn Ferrari en Mercedes niet van de partij, schijnbaar hadden ze nogal onredelijke eisen. Het is jammer dat daardoor de strijd vooraan helemaal niet aan bod komt. In plaats daarvan krijgen we de strijd (moddergooien) tussen Red Bull / Renault en de F1.5 te zien.

Voor een documentaire ligt het drama er erg dik op. Elke aflevering focust zich op een strijd tussen teams of coureurs met alle daarbij horende cliche's. Op den duur wordt het wat vervelend om eerst weer alle tegenslagen te zien, de spanningsopbouw naar de climax en dan de samenvatting van de 'bepalende' race.

Dat heb ik tijdens het seizoen al gezien en daar zijn ook meer dan genoeg artikelen en nieuwsberichten aan geweid. Drive to Survive voelt daarom erg als een samenvatting van alle drama tijdens het afgelopen seizoen.

Ik had het mooier gevonden als ze zich meer hadden gefocust op het team achter de schermen en de techniek. Een beetje zoals Grand Prix Driver op Amazon dat deed. Daar is namelijk veel interessants te vinden wat best meer aandacht verdient.

Wel gaaf om de gesprekken in de pit en garage te horen na een zoveelste crash van Grosjean of het constante gekibbel tussen Red Bull en Renault. Dat zijn momenten die wat meer inzicht geven in wat er speelt binnen het team en de coureurs. Van mij hadden ze daar wat dieper op in mogen gaan.

Ik heb me er best mee vermaakt en zit nu precies in de flow voor het nieuwe seizoen dus de serie komt in dat opzicht op het juiste moment. Het lijkt me tof als ze dit voortzetten de komende jaren en zich dan hopelijk ook wat meer op de techniek gaan focussen.

Formula 1: Drive to the Money (2019).

Ik had Drive to Survive al enige tijd op de digitale plank liggen. Het telkens uitstellen van deze documentaire, om ernaar te kijken, werd voor mij een sport. In het dagelijks leven heb ik weinig tot helemaal niks met de formule 1 (maar dat heeft zo zijn oorzaak). Als het evenement bezig is volg of kijk ik het nauwelijks of helemaal niet.

Eergisteren heb ik me eigen dan eindelijk over de streep getrokken en ik wil oprecht zeggen dat ik echt van deze documentaire genoten heb. Dit gezegd te hebben is het leven in de Formule 1 keihard: coureurs raken hun stoel voor het volgende jaar kwijt (soms totaal onterecht). Diverse machtsspelletjes zijn er gaande waar je eigenlijk kotsmisselijk van wordt. Het gaat maar om één ding en dat is geld. Triest als je het mij vraagt. Het helpt de sport (voor de normale mens) naar de klote. Echt zonde. Voornamelijk de machtsspelletjes weerhouden mij ervan om de Formule 1 te gaan volgen. Ik kan er nog wel verder op ingaan, maar daar heb ik helemaal geen zin in, zonde van mijn tijd.

Maar goed. Formula 1: Drive to Survive (2019) is voor mij een documentaire geworden die maar weer eens bewijst dat je niet van een bepaalde sporttak hoeft te houden om er een documentaire over te kunnen kijken.

4 solide sterren van mijn kant.

Voor iemand als ik die de F1 pas een beetje volgt sinds Max Verstappen valt er nog een hoop te leren over deze sport. En dan is zo'n reeks als deze Drive to Survive wel aardig, met flink wat spectaculaire beelden. Maar tegelijkertijd vind ik het ook allemaal wat oppervlakkig en is het bijzonder jammer dat de twee grootste teams Ferrari en Mercedes niet mee wilden doen. Wat ik wel na een paar afleveringen had is dat het allemaal op elkaar ging lijken. Alle coureurs en teams streven natuurlijk het hoogste na en zijn bezeten van hun vak. Klopt allemaal, maar voor mij als kijker is dat allemaal wat eentonig. De eerlijkheid van bv Grosjean vond ik wel weer interessant om te horen. Er zijn maar 20 plekken, als je niet presteert ben je zo vervangen. Wat dat betreft is Formule 1 nog veel harder dan de meeste andere sporten. Binnenkort ook maar eens seizoen 2 kijken.

Eem wisselende documentairereeks. Ik heb nooit heel veel met Formule 1 gehad, maar sinds mijn werk Max Veratappen sinds kort sponsort, ben ik mij er wat meer in gaan verdiepen. De reeks wert het Formule 1 seizoen mooi samen te vatten. Door het niet meedoen van enkele grote spelers aan deze reeks mis je toch wat belangrijke details. Verder is de spanningsopbouw wel erg goed en biedt deze serie behoorlijk wat inzichten in de behind the scenes van de Formule 1 wereld.

avatar van james_cameron

james_cameron

Ik heb niets met formule 1, maar dat is wellicht een pluspunt bij het bekijken van deze bijzonder onderhoudende, spectaculair in elkaar gezette documentaire-serie. Zo was ik niet op de hoogte van de race-uitslagen, wat de spanning natuurlijk flink ten goede komt. Deze eerste reeks richt zich op het Grand Prix-seizoen van 2018, toen Max Verstappen zich net begon te onderscheiden. De destijds heersende teams van Mercedes en Ferrari doen hier nog niet mee, die zouden instappen met ingang van de tweede reeks, met nu vooral de focus op de toen minder succesvolle teams als Red Bull en Renault. Ik ben fan! Althans, van deze Netflix-serie.