• 8.985.932 stemmen

De Slimste Mens - Seizoen 14 (2018-2019)

Alternatieve titel: De Slimste

Met: Philip Freriks en Maarten van Rossem

Datum van release: maandag 10 december 2018

Eerst uitgezonden op: NPO 2 (Nederland)

Plot De Slimste Mens

In De Slimste Mens wordt er gespeeld met drie kandidaten, bijna altijd bekende Nederlanders. In deze quiz moeten de kandidaten zeer associatief denken. De meeste rondes bestaan uit vragen waarbij vier of vijf antwoorden gegeven moeten worden. De kandidaten moeten niet op zoek gaan naar de kleine weetjes, maar proberen die antwoorden te genereren die in het collectieve geheugen van de mens zitten. Elke dag valt een van de drie deelnemers af, de andere twee komen de volgende dag terug, aangevuld met een nieuwe deelnemer. Degene die de laatste uitzending wint, wordt dan tot 'De Slimste' gekroond.

Afleveringen Seizoen 14 (2018-2019)

1. 1. Gijs Staverman, Tina Nijkamp en Edson da Graca

10 december 2018 (40 minuten)

2. 2. Lykele Muus

11 december 2018 (40 minuten)

3. 3. Jo van Egmond

12 december 2018

4. 4. Paul Rabbering

13 december 2018 (40 minuten)

5. 5. Anneke van Giersbergen

14 december 2018 (40 minuten)

6. 6. Chris Helt

17 december 2018 (40 minuten)

7. 7. Korneel Evers

18 december 2018 (40 minuten)

8. 8. Roxeanne Hazes

19 december 2018 (40 minuten)

9. 9. Gijs Groenteman

20 december 2018 (40 minuten)

10. 10. Anne-Mar Zwart

21 december 2018 (40 minuten)

11. 11. Arjan Postma

24 december 2018 (40 minuten)

12. 12. Malou Holshuizen

25 december 2018 (40 minuten)

13. 13. Marcel van Rooshuizen

26 december 2018 (40 minuten)

14. 14. Marjolein van Heemstra

27 december 2018 (40 minuten)

15. 15. Eric van 't Zelfde

28 december 2018 (40 minuten)

16. 16. Linda Duits

31 december 2018 (40 minuten)

17. 17. Peter Hein van Mulligen

1 januari 2019 (40 minuten)

18. 18. Berend Sommer en Bregje Hofstede

2 januari 2019 (40 minuten)

19. 19. Mark Tuitert

3 januari 2019 (40 minuten)

20. 20. Anna van den Breemer

4 januari 2019 (40 minuten)

21. 21. Leendert de Ridder

7 januari 2019 (40 minuten)

22. 22. Jeroen Stekelenburg

8 januari 2019 (40 minuten)

23. 23. Merel Baldé

9 januari 2019 (40 minuten)

24. 24. Maurice Lede

10 januari 2019 (40 minuten)

25. 25. Gregory Sedoc

11 januari 2019 (40 minuten)

26. 26. Finaleweek: Maandag

14 januari 2019 (40 minuten)

27. 27. Finaleweek: Dinsdag

15 januari 2019 (40 minuten)

28. 28. Finaleweek: Woensdag

16 januari 2019 (40 minuten)

29. 29. Finaleweek: Donderdag

17 januari 2019 (40 minuten)

30. 30. Finaleweek: Vrijdag

18 januari 2019 (40 minuten)

Is dit niet gewoon een quiz? Ik dacht dat dit soort dingen weer niet op de site mochten.

Maar mocht iemand de superieure Belgische versie, die ik al jaren volg, toe willen voegen...

aburefan jawel hoor, spelprogramma's mogen toegevoegd worden.

Ja, deze moest er maar even op. Heb de serie al een tijd gevolgd en het blijft heel aardig, vooral omdat Maarten van Rossem hier en daar met scherpe observaties en uiterst informatieve verhandelingen uit de hoek kan komen (geef die man een eigen politiek programma, NPO!). Ik moet er wel bij zeggen dat die per seizoen minder in aantal lijken te worden en dat hij zichzelf ook wel es teveel op de borst kan kloppen en ik zijn gevoel voor humor niet altijd deel.

Freriks is de andere laconieke rots in de branding, al moet je niet aan zijn wijn of Frankrijk en dergelijke stokpaardjes komen. De gasten zijn heel wisselend (letterlijk en figuurlijk), waarbij je je bij sommige BN-ers afvraagt hoe ze toch de moed hebben kunnen vatten om mee te doen (ik noem geen namen), maar goed, ze doen het zichzelf aan en ik zal niet zeggen dat ik het beter zou doen.

Dat iemand de Vlaamse versie superieur vindt, prima, ik kan daar dan weer niet naar kijken - wat een slecht en zelfvoldaan gevoel voor humor bezigt men daar... brrr.

Dit krijgt, met nog ongeveer een midweek te gaan, alvast drie sterren.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Komt, voor mij alvast, in de verste verte niet in de buurt bij het Vlaamse origineel maar ik heb wel nog geamuseerd gekeken, niks bijzonders maar aangenaam tijdverdrijf voor een quizliefhebber als mezelf.

Presentator is het grootste minpunt imo, tempo dat hoger ligt dan in de Vlaamse versie (lijkt mij) is het grootste pluspunt, eerste ronde in het Vlaamse origineel duurt soms toch net iets té lang.

avatar van NRT

NRT

GoodOldJack schreef:

Ik moet wel zeggen dat de ingestudeerde grappen van het laatste seizoen van de Vlaamse versie er wel wat over waren. Ik weet ook dat veel ingestudeerd is, maar kan het iets minder opvallend. De afgelopen seizoenen was er tenminste nog plaats voor improvisatie. Dat miste ik nu echt wel.

En om nog maar te zwijgen over de zwakke kandidaten. Weinig humor bij hen. De beste vond ik nog dominique van malder. Ook de Nederlander jeroen van koningsbrugge kon ik twee afleveringen best pruimen, maar ik denk dat zo iemand niet te lang in deze quiz moet zitten, want dan wordt het toch wat arrogant.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Met het gebrek aan "A-list" kandidaten ga ik zeker akkoord dat was dit seizoen opvallend mager. Improvisatie wat minder akkoord al hangt dat ook van de jury zelf af, sommige improviseren nog best veel (dan denk ik aan een Degand, Marc-Marie Huibrechts, ...) andere stuk minder (Karen Damen, James Cooke, ...) althans dat is mijn idee, maar ik kan ze nagenoeg allemaal wel smaken ook die laatste.

avatar van NRT

NRT

GoodOldJack schreef:

Tja, A-list kandidaten. Voor mij hoeven het ook geen heel bekende BV's te zijn. Ik weet nog ooit dat er een seizoen was dat er een redelijk jonge, beginnende en onbekende regisseur meedeed (Robin Pront, ondertussen bekend van de film d'ardennen). Zeer sympathieke en komische man. Dus eigenlijk gaat het mij zelfs niet om bekende kandidaten, maar mogen het voor mij ook wat meer opkomende BV's zijn. Zolang ze maar wat charisma hebben.

Over de jury: Ik mis toch wel Geubels. Daarnaast vind ik Herman Brusselmans, Jonas Geirnaert en Wim Helsen uitstekend. Jeroom vond ik ook altijd goed, maar zijn grappen zijn af en toe wat afgezaagd en ingestudeerd. James Cooke en Karen Damen kan ik nog wel hebben, maar die kunnen het precies niet laten om een dag niet op tv te komen. Barbara Sarafian mogen ze voor mij laten.

De Nederlandse versie gaat inderdaad wel wat sneller en dat mag zeker in die eerste ronde wel. Die is in Vlaanderen inderdaad veel te lang.