ad
  • 8.088.577 stemmen

Sunderland 'Til I Die - Seizoen 1 (2018)

Show titel: Sunderland 'Til I Die

Seizoenen: 2 seizoenen

Afleveringen: 8

Datum van release: vrijdag 14 december 2018

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Sunderland 'Til I Die

Afleveringen Seizoen 1 (2018)

1. 1. Blinded by the Light

Onder druk van gepassioneerde supporters begint Sunderland aan een nieuw seizoen op het tweede niveau van de Engelse voetbalcompetitie na een teleurstellende degradatie.

2. 2. We Can’t Walk Away

Na een veelbelovende start van het seizoen blijkt dat het team te weinig diepte heeft. Ondanks geldgebrek probeert het nieuwe spelers te vinden in de transferperiode.

3. 3. Plastic Shoes

De spelers en supporters raken steeds gefrustreerder nu het team onderaan bungelt, waardoor de positie van manager Simon Grayson onzeker wordt.

4. 4. Rocking and Rolling

Door een grote verandering is er nieuwe hoop voor het Stadium of Light. Maar Kerstmis nadert en het team heeft dit jaar nog geen enkele thuiswedstrijd gewonnen.

5. 5. Sticking Plasters

De transferperiode blijkt deze winter lastig, want de eigenaar weigert om geld in de club te steken. Een zelden ingezette speler verdient flink aan een dik contract.

6. 6. No Guarantees

Steeds meer spelers lopen blessures op nu het team uit de onderste regionen probeert te komen. Misschien kan de terugkeer van een belangrijke speler een impuls geven.

7. 7. Changing the Landscape

De situatie wordt steeds wanhopiger nu het einde van het seizoen nadert. Een bekend gezicht keert terug bij een andere club. Een huidige speler maakt een pijnlijke fout.

8. 8. A Fresh Start

Nu organisatorische veranderingen dreigen, denken trainers, spelers en medewerkers na over hun toekomst. Supporters beloven voor altijd achter het team te blijven staan.

Fantastisch! Geen propaganda-film over de voetbalclub, zoals je misschien van de hedendaagse voetballerij zou verwachten, maar een rauwe, fantastische docu-serie. Je krijgt een bijzondere kijk achter de schermen van een voetbalclub, die in zeer zwaar weer verkeert. Alleen jammer van de Nederlandse ondertiteling, die duidelijk door iemand gemaakt is, die nog nooit een wedstrijd heeft gekeken. Verder een absolute aanrader.

avatar van SybrandZ

SybrandZ

Het is inderdaad een mooie, eerlijke docu-serie over de club die duidelijk diep in de harten van de lokale bevolking is verankerd. Probleem voor mij is wel dat je over het ene na het andere cliché struikelt. Misschien is dat dan ook wel de reden dat het uiteindelijk helemaal mis gaat.

Het moment dat blijkt dat Zlatan op de scoutinglijst staat is overigens wel hilarisch.

Ajax&Litmanen1

Dit soort pure docu's zijn altijd leuk. Deze ook maar eens ergens de komende tijd bekijken.

avatar van jester

jester

Het leek wel of de vertaling slechter werd naarmate de serie vorderde. Niet alleen iemand die niets van voetbal snapte, maar ook van d/t's had hij weinig kaas gegeten. Wel een heel interessante serie, mooi te zien hoe snel hoop om kan slaan in wanhoop. Iets anders wat me opviel was hoeveel accent veel Engelsen hebben, met woorden als gaffer.

Overigens leek me hoe de naam Zlatan genoemd werd niet serieus bedoeld.

avatar van FAC73_mm

FAC73_mm

Jester schreef:

Als vertaler voor Netflix moet je volgens mij extreem snel werken wil je er nog wat aan verdienen. Tijd om fouten te verbeteren is er dan niet bij.

Verder wel mee eens, ook inzake Zlatan. Dat was overduidelijk een grapje.

avatar van depri83

depri83

[quote]FAC73 schreef:

Onderschat niet de grootheidswaan van de Engelsen.

In zo'n setting, met je club in de grootst mogelijk sportieve problemen, ga je geen grappen maken.

Ajax&Litmanen1

Ik denk dat er zelden een naam van een serie zo treffend was als die van Sunderland 'Til I Die, wat vermoedelijk het meest pure voetbal en zelfs sportverhaal is dat ik ooit zag. We volgen een club die ver weg staat van de glorie van de wereldtop en die vooral zichzelf in de afgrond aan het storten is. In het vorige seizoen degradeerden zij uit de Premier League naar de Championship en het eindresultaat van het seizoen dat nu wordt gevolgd is dat er zelfs nog een degradatie volgt naar de Football League One, het derde niveau van Engeland. Zelf wist ik het wel hoe dit verhaal af was gelopen, omdat ik de voetbalwereld goed volg. Sunderland heb ik ook een beetje in het oog gekregen toen Dick Advocaat er een paar jaar geleden nog trainer werd en ze zelfs in de Premier League wist te houden.

Het mooie van deze reeks is dat je van de ene emotie naar de andere schiet, bekeken vanuit diverse kampen die om Sunderland geven. De voetballers, de trainer, de grote baas, het personeel op kantoor en in de keuken, bij de fanatieke fans. Iedereen heeft een mening over Sunderland dat zo diep in hun hart zit. Ik vind die passie echt fantastisch om te zien. Dolle vreugde bij een winst, groot verdriet en wanhoop bij weer een nederlaag. En langzaamaan zakt Sunderland dat seizoen ook af naar de kelder van de ranglijst, waar ze nooit meer uit weten te klimmen op wat incidentele succesjes na. Zo richting het einde van de reeks zie je echt alleen maar verdriet, wanhoop en woede dat zich richt op de spelers, de scheids, de trainer, de grote baas en iedereen die ermee te maken heeft. De kleine strohalmen die ze af en toe grijpen doet iedereen hopen dat het nog goed zal komen, maar helaas. Het knappe van Sunderland 'Til I Die is dat ik wist hoe het af ging lopen, maar toch vol spanning naar de wedstrijdbeelden zat te kijken. Het wordt zo spannend en emotioneel gebracht dat je tegen beter weten in toch zit te hopen dat het allemaal nog goed komt. Daarbij vind ik het ook reuze interessant om de gang van zaken van een voetbalclub te volgen waar geen enkele dag normaal lijkt te zijn.

Ik heb dan ook de volle reeks de afgelopen 2 dagen bekeken en het verveelt echt nooit. Misschien is de laatste aflevering wel de minste, omdat Sunderland in de een na laatste aflevering al officieel degradeerde, maar boeiend was het van begin tot eind. Wat mij betreft mag er best een tweede seizoen komen waarin ze Sunderland dit seizoen in de Football League One gaan volgen en hopelijk weer kunnen promoveren. Al zijn documentaires waarin een ploeg succesvol is vaak wel minder pakkend dan wanneer het een groot drama is.

Jammer dat zo weinig mensen hier dit hebben gekeken, ik zou het een grote aanrader noemen.

En nergens klinkt gevloek en getier zo mooi als wanneer Engelsen het doen

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1925 berichten

Inderdaad een interessante, boeiende serie, waarin een kant van het profvoetbal wordt belicht die meestal geen aandacht krijgt. Natuurlijk zitten er ook wat romantiserende elementen in, maar ja, dat hoort nu eenmaal bij deze hele voetbalcultuur, en ik vond die sterk in beeld gebracht, soms was het zelfs onbedoeld komisch doordat deze ploeg er werkelijk niets van bakt. Wel vond ik, zoals wel vaker bij dergelijke series, het allemaal iets te lang: op een gegeven moment weet je het wel, er worden best wat niet-zo-boeiende balletjes opgeworpen waar vervolgens niks mee gebeurt, en ik denk dat het iets strakker gemonteerd ook in vier afleveringen had gekund, of zelfs in één mooie lange documentaire.

Ajax&Litmanen1

Seizoen 2 staat er komende woensdag op volgens de fb pagina van Netflix!

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Tegenvaller bij mij, de matchen zelf zijn leuk gefilmd, intens en van cameraposities die je anders te weinig ziet maar verder, pfff toch vooral een hoop poenpakkers in het hoger management met een schrijnend gebrek aan charisma en clubliefde versus dan weer mensen die het woord clubliefde wel kennen maar er net iets te hard in opgaan. Typische montage ook, we filmen zeer veel tot we iemand vinden die voor de match zegt zolang we geen blinde of stomme ref hebben maken we kans, eerste keer dat de man in beeld komt in de gehele reeks, wat gebeurt er tijdens de match richting het einde? Uiteraard de scheidsrechter maakt een (volgens sommige uiteraard) discutabele beslissing en we zien de man van voor de match nu allerlei scheldwoorden roepen tegen een scheidsrechter die zijn job naar best vermogen probeert te doen.

Meh nee, sportliefhebber ben ik zeker, maar met deze docu had ik weinig, beide kanten van de medaille worden getoond dat zeker, management, trainer(s), spelers, ... en aan de andere kant de supporters maar ik heb weinig interessants gezien of bijgeleerd of het moeste bepaalde acties van de matchen zelf zijn die (vaak dan nog in slomo) gebracht worden.

Toch de helft nog maar het is nipt.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20043 berichten
  • 2037 stemmen

Jester schreef:

Overigens leek me hoe de naam Zlatan genoemd werd niet serieus bedoeld.

Hij stond serieus op de scoutinglijst. Waardoor de algemeen directeur behoorlijk geïrriteerd en cynisch raakte.

avatar van schrans

schrans

Fijn eerste seizoen waarin de perikelen van een voetbalclub gevolgd worden. Spijtig wordt de toon emotioneler gemaakt dan nodig. Het seizoen was sowieso al een rollercoaster, dus dat vond ik spijtig dat het soms te Amerikaans met aandacht voor sensatie (bv. de geluidseffecten tijdens matchacties) getoond werd. Iets bescheiden en meer observerend had geen kwaad gekund. Doet wel iets om de supporters zo te zien meeleven.