• 8.985.200 stemmen

Thunderbirds - Seizoen 2 (1966)

Show titel: Thunderbirds

Ontwikkeld door: Gerry Anderson en Sylvia Anderson

Met: David Holliday (stemrol), Shane Rimmer (stemrol) en Christine Finn (stemrol)

Eerst uitgezonden op: ATV (Verenigd Koninkrijk)

Plot Thunderbirds

In de 21ste eeuw besluit de steenrijke en voormalig astronaut Jeff Tracy om anderen te helpen met zijn fortuin. Hij roept International Rescue in het leven, een unieke reddingseenheid. Uitgerust met allerlei speciaal ontworpen vlieg- en voertuigen, helpen ze iedereen in de wereld. Het team bestaat naast Jeff uit zijn vijf zonen en de slimme Brains.

Afleveringen Seizoen 2 (1966)

1. 1. Atlantic Inferno

Jeff heeft een welverdiende vakantie op de Australische ranch van Lady Penelope. In de tussentijd leidt Scott International Rescue. Maar de druk van de verantwoordelijkheid weegt zwaar op zijn schouders. Als een oliepijplijn in de Atlantische Oceaan ontvlamt, is Scott onzeker of hij een hulpoperatie zal starten of dat de lokale veiligheidsdiensten de zaak is alsnog onder controle krijgen.

2. 2. Path of Destruction

Terwijl de bemanning van een grote atoomaangedreven machine last krijgt van een voedselvergiftiging, raken ze de controle van het apparaat kwijt. Hij beweegt zich naar een nabijgelegen stad en daar dreigt een catastrofe. Maar voordat International Rescue in kan grijpen moet eerst de ontwikkelaars van de machine gevonden worden.

3. 3. Alias Mr. Hackenbacker

Lady Penelope helpt een vriend uitde mode-industrie met een revolutionair product dat naar haar vernoemd is: Penelon. Echter, de hype er omheen heeft ook ongewenste aandacht getrokken. Dan wordt een vliegtuig gekaapt, met Lady Penelope als passagier. International Rescue zal het vliegtuig tot landen brengen.

4. 4. Lord Parker's 'Oliday

In Monte Bianco, de eerste stad die uitsluitend door zonne-energie wordt voorzien, stort een van de zonnepanelen in. De stad dreigd nu te verbranden wanneer de zon weer schijnt. Lady Penelope Penelope doet een noodoproep naar International Rescue, en Parker zet gewoon zijn 'nobele' werk door.

5. 5. Ricochet

Thunderbird 5 kan wegens onderhoudswerkzaamheden momenteel geen noodoproepen ontvangen. Maar Tin-Tin ontvangt bij toeval een bericht op een van illegaal ruimtestation. Dit station werd beschadigd door een dwalende raket, en dreigt met DJ Rick O'Shea aan boord bij het binnenkomen van de atmosfeer van de aarde te verbranden.

6. 6. Give or Take a Million

Na een mislukte goudroof, bevinden twee boeven zich in een container vol met giften van Kerstmis. De geschenken zijn voor een kinderziekenhuis, waarin ook een kind ligt dat een reis en een kerstfeest op Tracy eiland heeft gewonnen.

Ik zie dit tweede seizoen gewoon als 1 groot geheel met het vorige seizoen, dus ik hou mijn verhaal hier wat korter. Net als het vorige seizoen is dit zo enorm entertainend en tof, dat ik ook nu weer de volle score geef. Het seizoen kent een fijne mix van grootschaligheid (Path of Destruction met dat grote gele rijdende gevaarte!) en humor (Lord Parker's ''Oliday). De allerbeste afleveringen zaten in het vorige seizoen, maar er valt hier ook zat te genieten. De slotaflevering Give of take a million is wel een vreemde eens in de bijt. Volgens mij zat er geen Thunderbird in en was de familie Tracy zelfs niet in de hoofdrol.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Ook na decennia herzien der afleveringen blijft nog steeds de vraag, of al het materieel op Tracy-island nooit onderhouden, gerepareerd en/of zelfs geüpgraded moet worden?! Wanneer de 5 broers niet op missie zijn, zien we hen overwegend chillen. Techneut Brains kan het zeker niet in zijn eentje, daarentegen zal extern onderhoudspersoneel, wat een behoorlijk aantal moet zijn, moeten zwijgen over de locatie en hun werkzaamheden.