Mijn Series +

Escape at Dannemora (2018)

Miniserie, 428 minuten

ontwikkeld door Brett Johnson en Michael Tolkin
met Benicio del Toro, Patricia Arquette en Paul Dano

Escape at Dannemora vertelt het waargebeurde verhaal van een gevangenisuitbraak in het noorden van New York in de zomer van 2015. De veroordeelde moordenaar Richard Matt (Benicio del Toro) en medegevangene David Sweat (Paul Daon) hebben beide een seksuele relatie met de getrouwde gevangenisbewaarder Tilly Mitchell (Patricia Arquette). Met de hulp van Tilly weten ze te ontsnappen. Wat volgt is een massale jacht op de twee moordenaars.

1. Aflevering 1
  7. Aflevering 7
Lijkt me helemaal top.

avatar van Kos
Kos
Ja, klinkt inderdaad prima.

avatar van filmobsessie
moest er even inkomen, eerste aflevering is best saai. Ik vind het ongelofelijk hoe lelijk ze patricia arquette hebben kunnen maken. Nu net 5e aflevering gezien en rete spannend!

Geweldige serie in 1 dag gekeken !!

avatar van Esteban
Deze had ik gemist, looking good. Van Paul Dano ben ik sowieso fan.

avatar van Esteban
Vanaf woensdag 9 januari op CANVAS, twee afleveringen per week.

Prachtige miniserie waarin twee gevangenen een gevangenisuitbraak plannen met behulp van een medewerker van de gevangenis. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal en wellicht niet bijster origineel, maar zelden zo gedetailleerd gezien. Goed uitgewerkte personages in een driehoeksverhouding. Spannend en meeslepend. Redelijk rauw in beeld gebracht met ook een flink aantal mooie shots (zoals het trackingshot aan het begin van de 5de aflevering). De 6de aflevering over het verleden van de drie hoofdpersonages is goed geplaatst binnen het geheel. Sterk acteerwerk van de drie hoofdrolspelers en voor Ben Stiller als regisseur zeker een change of pace te noemen die bijzonder goed uitpakt.

avatar van Esteban
Info voor wie de serie op CANVAS volgt:

De laatste afleveringen worden volgende woensdag (6 feb) opnieuw uitgezonden. Dit omdat er gisteren een vertraging van 50 minuten was en er veel klachten binnen kwamen. Wie de serie opneemt, ontbreekt zowat de hele laatste episode.

avatar van Esteban
Nog mensen die dit volgen op Canvas? Er is namelijk iets vreemds aan de hand. Canvas zend 8 afleveringen uit. En het zijn effectief 8 verschillende afleveringen, checked it. Maar alle gangbare sites hebben het over 7 afleveringen. Bestaat er een extended / alternatieve cut hiervan?

Edit: Antwoord reeds gevonden. De serie bestaat effectief uit 8 afleveringen. Canvas heeft de versie uitgezonden zoals die eigenlijk bedoeld was door Stiller. Zender Showtime heeft deze episodes bij uitzending verknipt tot 7 episodes. IMDB etc volgen meestal de zender waar het in première gaat. Vandaar dat zij eigenlijk "foute" info hebben. Op alle zenders buiten Showtime (dus buiten US) is normaal gezien de originele versie van 8 aflevering te zien. Straf dat Showtime dat doet.

ik heb het laatste stuk van de laatste aflevering gemist (zoals iedereen) en wist niet dat deze op 6 februari opnieuw werd uitgezonden. Hele serie gekeken alleen het einde niet en kan deze ook nergens terugkijken, en ik zal niet de enige zijn .......!!!!!!!

avatar van Esteban
Inderdaad niet de enige, merk ik her en der. Canvas had het aangekondigd op sociale media en op de zender an sich, maar zelf had ik het ook enkel via via vernomen.

avatar van Esteban
Eindelijk aflevering 7 + 8 gezien, weliswaar in mindere omstandigheden. Anders was het misschien zelfs een halfje meer geworden.

Dat Ben Stiller kan regisseren is geen verrassing. Wie goed naar The Cable Guy keek, wist dit natuurlijk al meer dan twintig jaar. Toch was het pas met The Secret Life of Walter Mitty dat ook de non-believers volgden. Als komiek heb ik Stiller net iets minder graag en ervaar ik hem eerder als beperkt getalenteerd, maar achter de camera is hij uitermate interessant. Escape at Danemore heeft geen moment teveel en is perfect uitgebalanceerd. Uitermate boeiend van begin tot eind. Dat het geheel vast zat aan waargebeurde feiten, is hier duidelijk geen beperking. Dano, del Toro en Arquette zetten allen sterke prestaties neer, maar ook onherkenbare Eric Lange mag hier absoluut niet over het hoofd gezien worden.

Geniale zet ook om ons eerst helemaal mee te slepen met het spel van het drietal in de hoofdrol en ons in aflevering 6 plots met de neus op de feiten te drukken. Weg sympathie. En toch, ik betrapte mijzelf op het feit dat ik alsnog voor het personage van Paul Dano aan 't supporteren was. Enfin, wat mij betreft mag Ben Stiller zich in de toekomst nog meer bezig houden met dergelijke projecten.

Om nog even in te pikken op de finale episodes van Escape at Dannemora:

Dat Richard Matt een totale ommezwaai maakte eens het tweetal ontsnapt was, vond ik iets moeilijker om te aanvaarden. Akkoord, de drank zal absoluut een grote rol gespeeld hebben. Daarover geen seconde twijfel. Maar zelfs voor hij aan alcohol geraakte, ging zijn personage zich heel tegendraads, ietwat roekeloos en zelfs vrij dom gedragen. Hoe strookt dat met de berekende, sluwe en best wel slimme vent die we in de gevangenis zagen? Dat contrast is van het ene op het andere moment toch wel groot te noemen. Wat het laatste stuk betreft, kon iedereen zich dan ook maar enkel en alleen baseren op de woorden van David Sweat. Niemand anders heeft die periode met Matt meegemaakt. Volgens mij heeft Sweat een toch wel iets vertekend beeld van de werkelijkheid weergegeven en zien we hier dus in feite 'zijn' versie van de feiten. Dat maakt dat ik er dan toch geen 4.5 van gemaakt heb. Niettegenstaande blijft het een enorme aanrader.

avatar van Dida
Esteban schreef:
Om nog even in te pikken op de finale episodes van Escape at Dannemora:

Ik vond het trouwens ook een fantastische serie!

Ik denk dat dat contrast is ontstaan doordat Tilly niet op kwam dagen. Matt had alles tot in de puntjes geregeld, maar doordat Tilly niet op kwam dagen viel zijn plan in duigen. Hij wist op een gegeven moment dat hij fysiek niet meer mee kon, ging aan de drank en wist eigenlijk dat zijn einde naderde. Hij heeft het zeg maar snel opgegeven. Hij heeft er ook zelf voor gekozen om te sterven.
Sweat daarentegen was veel fitter en kon de hike door de bossen makkelijk aan.

avatar van Kronos
Heerlijke serie inderdaad. Volgende week de laatste aflevering op Canvas.

avatar van ZAP!
Kronos schreef:
Volgende week de laatste aflevering op Canvas.
Damn, gemist! Hopelijk komt de NPO er nog mee, die zijn wel vaker laat...

avatar van Kronos
Knap gemaakte serie waar amper iets op aan te merken valt. Uitstekende acteerprestaties van de drie hoofdrolspelers. Door de opbouw blijft het boeien. Het zorgt er voor dat je aanvankelijk wel sympathiseert met de ontsnappers en hun hulp. Pas later leer je de achtergronden kennen. Dit zijn gevaarlijke criminelen. Vooral zo'n gestoorde kerel als Richard Matt wil je niet hebben loslopen.

Maar, in hoeverre Escape at Dannemora waarheidsgetrouw is? Dat valt als kijker moeilijk te achterhalen. De echte David Sweat vertelt in ieder geval een ander verhaal.

De serie is gebaseerd op de Clinton Correctional Facility escape. De klopjacht en het onderzoek zouden ongeveer 23 miljoen dollar gekost hebben.