Mijn Series +

The Man in the High Castle - Seizoen 1 (2015)

Sciencefiction / Thriller

ontwikkeld door Frank Spotnitz
met Rufus Sewell, Luke Kleintank en Alexa Davalos

De serie speelt zich af in een alternatieve geschiedenis waarin Duitsland en Japan de Tweede Wereldoorlog hebben gewonnen door de moord op Franklin D. Roosevelt in 1933. Het draait om SS-undercoveragent Joe Blake, de Joodse Frank Frink en diens ex Juliana Crain, die in San Francisco een filmrol van haar stervende zus krijgt waarin de geallieerden de oorlog winnen, zij het pas in 1947. Juliana wil die subversieve film naar het ondergrondse verzet in Colorado brengen, maar raakt verzeild in een complex spel van spionnen, dubbelspionnen en triplespionnen rond SS-leider Heydrich, de oude Hitler, de Japanse geheime politie Kempeitai en de Japanse kroonprins, die Californië bezoekt.

1. The New World
  8. End of the World
  9. Kindness
  10. A Way Out
avatar van joolstein
Deze serie vind ik verschrikkelijk goed! Net de laatste aflevering gezien en eigenlijk weet je nog niets? Wie is nu de Man in the High castle? Waar komen de films vandaan? En ook de laatste scene roept meer vragen dan antwoorden op? De serie speelt zich af in 1960 maar dan in een alternatieve geschiedenis. De Duisters en Japanners hebben de oorlog gewonnen en hebben het voor het zeggen. Beide rijken zijn vooral op onderdrukking van de bevolking gebaseerd. Vooruitgang is er nauwelijks. Rock &Roll bestaat niet. Joodse mensen zijn bijna uitgeroeid. Kortom een Wereld waar je niet in wil leven! Dit kan wel eens een pracht van een serie worden? Ik kijk in ieder geval uit naar seizoen 2.

Ik vermoed dat deze serie (losjes) is gebaseerd op het verhaal van Philip K. Dick. Iig de serie waar ik het meest naar uitkijk. Ga er vermoedelijk na Arrow aan proberen beginnen...

joolstein schreef:
Wie is nu de Man in the High castle?

Dat is de maker van de films, die Juliana moet smokkelen. Volgens mij zegt het personage Frank dat tegen Juliana in de eerste aflevering als ze naar de film zit te kijken.
In het boek van Philip K. Dick (Nederlandse titel 'Laarzen in de nacht') is The man in the castle, de schrijver van het boek "The Grasshopper Lies Heavy" , waarop de film die Juliana bekijkt dus op gebaseerd is.

Halverwege de eerste aflevering kan de conclusie getrokken worden dat deze serie weinig te maken heeft met het boek van Philip K. Dick, behalve dan het feit dat Duitsland en Japan WO II gewonnen zouden hebben. Maar de makers gaan vanaf het begin hun eigen weg. Neemt niet weg dat dit best een interessante serie kan gaan worden.

Dit had best een interessante serie kunnen worden als de heren scenaristen zich meer aan het oorspronkelijke boek hadden gehouden, maar door hun eigen koers te varen schrijven zij zich gaandeweg volledig vast, wat resulteert in een van de belachelijkste seizoen finales ever. Mocht er nog een tweede seizoen komen dan hebben de heren heel wat uit te leggen. Verder voltrekt de serie zich zeer traag en had er hier en daar wel ietrs meer actie c.q spanning in gemogen.