Mijn Series +

Bassie en Adriaan en de Verdwenen Kroon (1988)

Nederland
Avontuur / Familie
Miniserie, 176 minuten

ontwikkeld door Aad van Toor
met Bas van Toor, Aad van Toor en Paul van Gorcum

De Baron, B2 en Vlugge Japie zijn uit de gevangenis ontsnapt en houden zich schuil in een verlaten kasteel. Van daaruit beramen ze een plan om een kostbare kroon uit het plaatselijke museum te stelen. Ze willen daar een miljoen losgeld voor vragen en Bassie en Adriaan in de val laten lopen. Voor de clown en acrobaat begint een race tegen de klok om de boeven op te sporen. Ze beleven een spannend avontuur waaraan zelfs helikopters en onderzeeboten te pas komen. Zal het hen lukken om de kroon te vinden?

1. Een Toevallige Ontmoeting
  6. Bedrogen door Bedriegers
  7. Het Computerprogramma
  8. De Ontsnappingsroute
avatar van The Oceanic Six
Waar eerdere series er vrij lang over deden om het hoofdverhaal te vertellen, daar zit het tempo er hier meteen aardig in. En het is ook tevens de eerste serie waarin Paul van Gorcum de Baron speelt. Mijn favoriete Baron, want dit is de Baron uit ''mijn'' kindertijd. De voorgangers waren ook oké, maar dit voelt gewoon goed. Zijn stem, zijn houding, zijn gescheld en getier, zijn enorme afkeer tegenover Bassie en Adriaan; leuk!

Op zich is het allemaal wat herhaling, vooral als Adjudant van de Steen weer eens problemen heeft met Bassie en Adriaan te geloven, waarna ze zelf maar weer achter de boeven aan gaan, maar het voelt tegelijk ook weer vertrouwd aan. Ook B2 en Vlugge Japie zijn weer leuke toevoegingen. Het leukste blijft vaak om te zien hoe ze de boeven weer in de gevangenis krijgen en dat is hier nog best vermakelijk uitgewerkt.

Hiermee staat de hele serie op deze site, goed werk van tommykonijn!