Mijn Series +

Bassie en Adriaan en de Verdwenen Kroon (1988)

Nederland
Avontuur / Familie
Miniserie, 176 minuten

ontwikkeld door Aad van Toor
met Bas van Toor, Aad van Toor en Paul van Gorcum

De Baron, B2 en Vlugge Japie zijn uit de gevangenis ontsnapt en houden zich schuil in een verlaten kasteel. Van daaruit beramen ze een plan om een kostbare kroon uit het plaatselijke museum te stelen. Ze willen daar een miljoen losgeld voor vragen en Bassie en Adriaan in de val laten lopen. Voor de clown en acrobaat begint een race tegen de klok om de boeven op te sporen. Ze beleven een spannend avontuur waaraan zelfs helikopters en onderzeeboten te pas komen. Zal het hen lukken om de kroon te vinden?

1. Een Toevallige Ontmoeting
  6. Bedrogen door Bedriegers
  7. Het Computerprogramma
  8. De Ontsnappingsroute
avatar van The Oceanic Six
Waar eerdere series er vrij lang over deden om het hoofdverhaal te vertellen, daar zit het tempo er hier meteen aardig in. En het is ook tevens de eerste serie waarin Paul van Gorcum de Baron speelt. Mijn favoriete Baron, want dit is de Baron uit ''mijn'' kindertijd. De voorgangers waren ook oké, maar dit voelt gewoon goed. Zijn stem, zijn houding, zijn gescheld en getier, zijn enorme afkeer tegenover Bassie en Adriaan; leuk!

Op zich is het allemaal wat herhaling, vooral als Adjudant van de Steen weer eens problemen heeft met Bassie en Adriaan te geloven, waarna ze zelf maar weer achter de boeven aan gaan, maar het voelt tegelijk ook weer vertrouwd aan. Ook B2 en Vlugge Japie zijn weer leuke toevoegingen. Het leukste blijft vaak om te zien hoe ze de boeven weer in de gevangenis krijgen en dat is hier nog best vermakelijk uitgewerkt.

Hiermee staat de hele serie op deze site, goed werk van tommykonijn!

hmmm er klopt iets niet op de dvd foto staat "Ruim 3 uur kijk plezier" maar bij de speelduur staat 176 minuten en dat is geen 3 uur.

Verder over de serie, deze behoort zeker tot mijn B en A top 3 en wellicht wel op nr 1.
vaststaat dat Paul van Gorcum (De Baron) een absolute meerwaarde is voor de serie alleen zijn stem is al fantastisch.
en als klein manneke vond ik hem toch wel een beetje eng.

Ook de actie scenes zijn leuk uitgewerkt Zo raken de boeven een auto kwijt door middel van een trouw aan een trekhaak en worden ze door een reusachtige poster in de val gelokt. Tenminste dat was toch in deze serie?

avatar van brawljeff
hilversum3 dat komt waarschijnlijk vanwege het feit dat er nog bonusmateriaal op de discs staat.

Ach ja, natuurlijk, dank voor de uitleg Brawljeff

avatar van tommykonijn
hilversum3 Wikipedia spreekt over 200 minuten en mijn DVD over 190 minuten. Tijdens het kijken kwam ik erachter dat beide onjuist zijn. Ik had de plotomschrijvingen geschreven en kwam er aan het einde van de rit achter dat ik één complete aflevering leek te hebben overgeslagen. Toen ik ging kijken waar het probleem zat, bleek de serie veel korter te duren dan overal staat aangegeven. Het daadwerkelijke speelduur bleek plusminus 22 minuten per aflevering (i.p.v. 25), waardoor de 176 minuten die TvMeter hanteert het dichtst bij de werkelijkheid komt.

tommykonijnJe hebt hard werk geleverd door al deze titels toe te voegen, waarvoor dank.

en ik begrijp de uitleg.

Op de plaatselijke rommelmarkt, lag de dvd voor 1 euro, dus ik kon hem uiteraard niet laten liggen. Uiteraard ook snel bekeken en deze heeft de tand des tijds goed doorstaan.

Het verhaal wordt met vaart verteld zonder dat het gehaast aanvoelt en er zit de nodige humor in, verder zijn de boeven lekker over de top en B&A mogen zo nu en dan een leuk liedje zingen.

Wat opvalt is de achtergrond muziek. Ik kan me vergissen maar volgens mij hoorde ik het riedeltje van de "Exorcist".

avatar van The Oceanic Six
hilversum3 schreef:

Dat klopt, maar dat zit toch door de hele B&A serie heen met die muziek?

Daar kan je helemaal gelijk in hebben maar dit was de 1ste die ik na een eeuwigheid weer zag.

neo
Vangelis is ook zo'n beruchte. Overigens zijn door de jaren heen bij veel avonturen wijzigingen op het gebied van muziek doorgevoerd. Ook bij de Verdwenen Kroon is nieuw gecomponeerde muziek van Aad van Toor en Bert Smorenburg pas te horen in de vhs van 2000, ter vervanging van muziek waar waarschijnlijk veel mensen aan gewend waren.