- Home
- Serieforum
- Series - Toplijsten en favorieten
- Top 10 Sitcoms
Top 10 Sitcoms
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
Post hier je 10 favoriete sitcom series (je weet wel, die komedie series met dat ingeblikte gelach op de achtergrond
)
Mijn 10 favorieten aller tijden zijn:
01 Friends
02 The King Of Queens
03 Home Improvement
04 Chef!
05 The Fresh Prince of Bel Air
06 Married With Children
07 Family Ties
08 The IT-Crowd
09 3rd Rock From The Sun
10 Ground Floor
ZAP!
-
- 5448 berichten
- 3621 stemmen
1. The Simpsons
2. The Ren & Stimpy Show
2. Bottom
_____________en dan:
3. Futurama
4. Blackadder
5. Beavis & Butt-Head
6. Seinfeld
7. Fawlty Towers
_______________plus:
8. NewsRadio
9. 30 Rock
10. Frasier
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
Hmm, die tekenfilms vallen niet echt onder sitcoms . :/
ZAP!
-
- 5448 berichten
- 3621 stemmen
Sitcoms - situation comedies. Of dat geanimeerd is of niet, doet niet ter zake. -edit- Google maar eens op The Simpsons sitcom.
3rd Rock from the Sun zat ook bijna in m'n top 10 trouwens.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
01 | The Simpsons
02 | Friends
03 | Fawlty Towers
04 | F is for Family
05 | The Office US
06 | Taxi
07 | That 70s Show
08 | The Nanny
09 | Keeping Up Apperances
10 | Modern Family
'Fresh Prince' valt net uit de boot, 'The Cosby Show' zit te ver in mijn geheugen en 'Curb Your Enthousiasm' heb ik te weinig van gezien. Eigenlijk zou mijn TOP 10 boordevol animatie (Futurama, Superjail!, ...) zitten en meer absurde dingen, maar ze wijken voor mij te veel af van de definitie van een sitcom. Die discussie is voor elders. 
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
Eigenlijk zou mijn TOP 10 boordevol animatie zitten, maar ze wijken voor mij te veel af van de definitie van een sitcom.
Precies. Ik had deze topic aangemaakt voor sitcoms met de lachband (daar denk ik aan als ik het woord sitcom hoor), anders had ik ook series als The Mick en Brooklyn 9-9 in mijn top 10 gezet.
tommykonijn
-
- 5139 berichten
- 2356 stemmen
Mijn lijstje zou er momenteel als volgt uitzien:
01. Friends
02. Married with Children
03. Mr. Bean
04. Keeping Up Appearances
05. Fawlty Towers
06. That 70's Show
07. Modern Family
08. Blackadder
09. The Thin Blue Line
10. The Odd Couple (2015)
Ik moet er wel bij vermelden dat ik best wel wat iconische sitcoms nog niet (volledig) gezien heb (The Big Bang Theory, Seinfeld, Taxi, How I Met Your Mother, It's Always Sunny in Philadelphia, Frasier, 'Allo 'Allo!). Bovendien ben ik halverwege met het kijken van nummer 6 en 7, dus die kunnen nog van plaats veranderen.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Precies. Ik had deze topic aangemaakt voor sitcoms met de lachband (daar denk ik aan als ik het woord sitcom hoor), anders had ik ook series als The Mick en Brooklyn 9-9 in mijn top 10 gezet.
Ik begrijp het wel. Absoluut. Maar ZAP! heeft gelijk dat sitcoms ook geanimeerd kunnen zijn. Alleen trek ik zelf ook een grens. "F is for Family" is in principe een relatief klassieke sitcom, weliswaar zonder lachband natuurlijk, wel geanimeerd. Maar "Superjail!" wijkt veel te veel af, zo ook "Futurama", wat een persoonlijke favoriet is. Maar ik heb het dus ook bij de meer traditionele interpretatie gehouden.
En wat betreft het genre, eigenlijk is het live-publiek daar meer eigen aan dan de lachband Dat is een misvatting.
Sitcoms hebben talloze vertakkingen gekregen door de jaren heen en zijn gaan evolueren of vaak zelfs helemaal iets anders geworden. En ik ben het eens met de vele kritieken bij bepaalde titels waar ze de vraag stellen of het eigenlijk nog wel aan het opzet van de 'sitcom' voldoet. Vele voorbeelden zijn gewoon 'comedy series', zonder sitcom-gehalte.
ZAP!
-
- 5448 berichten
- 3621 stemmen
Misschien moeten de berichten verplaatst worden, maar ik antwoord hier nu even.
Waarom zou 'Futurama' geen sitcom zijn en 'The Simpsons' wel? Omdat het ook sci-fi is? Iets anders kan ik niet bedenken en dan zou je '3rd Rock from the Sun' ook geen sitcom mogen noemen. Sitcom is nu eenmaal een breed begrip.
Verder zijn sitcoms altijd comedyseries, maar andersom niet.
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
Animatieseries vallen onder het genre animatieseries
en gaan vaak zoals simpsons en south park veeeeeel te lang door. South Park vond ik vroeger wel leuk, maar na 6 seizoenen had ik het wel gezien. Simpsons, family guy en american dad vond ik echt geen reet aan. (Qua Seth Macfarlane zie ik liever meer films zoals million ways to die in the west of series als the orville
) Verder kijk ik eigenlijk nooit animatie series.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Je geef het zelf aan.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Misschien moeten de berichten verplaatst worden, maar ik antwoord hier nu even.
Waarom zou 'Futurama' geen sitcom zijn en 'The Simpsons' wel? Omdat het ook sci-fi is? Iets anders kan ik niet bedenken en dan zou je '3rd Rock from the Sun' ook geen sitcom mogen noemen. Sitcom is nu eenmaal een breed begrip.
Eens. Een sitcom is een situation comedy, ofwel een comedy dat zich op de bekende locaties afspeelt. Daar vallen animatieseries net zo goed onder. Net zoals een sitcom echt niet altijd een lachband-track hoeft te bezitten, want dan zouden veel Engelse sitcoms niet eens zo mogen worden genoemd.
Ik vind het erg lastig om een top 10 te maken, heb er zo enorm veel gezien. Mijn top 2 zou wel Married with Children en Seinfeld zijn.
ZAP!
-
- 5448 berichten
- 3621 stemmen
Je geef het zelf aan.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
No hard feelings, ZAP! Prima kerel hoor.
Maar in deze geef ik het op. Het overlapt met de andere sitcom-thread, waar dat allemaal al eens langs komt. Hier zijn we vooral om elkaars punten heen aan 't praten omdat we deze niet als punten zien, dan heeft het niet veel zin.
Als zelfs degene die sitcoms maken het niet eens zijn over waar de term nu precies voor staat, is het vast en zeker OK dat wij dat ook niet zijn.
Ik maak voor mijzelf, net als bepaalde makers, het onderscheid dmv enkele criteria. Voldoet het: Sitcom. Voldoet het niet: Comedy-serie. Want daarin heb je groot gelijk. Een sitcom is altijd een comedy-serie. Een comedy-serie is niet altijd een sitcom. Een sitcom is een subgenre van de comedy-serie als genre.
En soms balanceert het allemaal zodanig op de rand dat het zeer discutabel is. Ah, ok dan. Om het er dan toch nog één keertje over te hebben. Futurama (schitterende show) heeft niet het opzet of de structuur van een sitcom, 30th Rock wél.
We zijn het overigens niet altijd oneens.
(zie ook eerder in tekst) Ik ben het ook 100% eens dat een sitcom geanimeerd kan zijn. Zie mijn #1. 
ZAP!
-
- 5448 berichten
- 3621 stemmen
Ik maak voor mijzelf, net als bepaalde makers, het onderscheid dmv enkele criteria. Voldoet het: Sitcom. Voldoet het niet: Comedy-serie.
En soms balanceert het allemaal zodanig op de rand dat het zeer discutabel is. Ah, ok dan. Om het er dan toch nog één keertje over te hebben. Futurama (schitterende show) heeft niet het opzet of de structuur van een sitcom, 30th Rock wél.
We zijn het overigens niet altijd oneens.
(zie ook eerder in tekst) Ik ben het ook 100% eens dat een sitcom geanimeerd kan zijn. Zie mijn #1.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Dat staat allemaal al in het sitcom-topic. 
* Via smartphone knippen en plakken, geen doen.
ZAP!
-
- 5448 berichten
- 3621 stemmen
O ja, die discussie... moeten we het zo maar laten misschien. 
Dievegge
-
- 3166 berichten
- 8189 stemmen
Heel erg gedomineerd door de late jaren '70 en jaren '80:
1. Fawlty Towers
2. Blackadder
3. Yes, Minister/Yes, Prime Minister
4. Cheers
5. The Cosby Show
6. Taxi
7. You Rang M'Lord